Teknolojik gelişmeler şimdiye kadar mesafeleri kapatmış olup, 50 yıl öncesine kıyasla insanlar internet sayesinde dünyanın her yerinden her şeye ulaşabilmektedir. Sadece ürünler temelinde değil, aynı zamanda satın alma, konaklama, sağlık hizmetleri, yiyecek-içecek gibi herhangi bir hizmet de çevrimiçi olarak sağlanabilmektedir. Bu hizmetlerden biri de eğitimdir. Özellikle doğal afet, savaş gibi olağanüstü hallerde veya günümüzde sosyal mesafenin gerekli olduğu pandemi durumunda, internet tabanlı uzaktan eğitim bir seçenekten çok zorunluluk haline gelmektedir. Bu çalışma, eğitimin önemli iki parçası olan hem öğretim üyeleri hem de doktora öğrencilerinin uzaktan eğitim için motivasyonlarını etkileyen faktörlerin ağırlıklarını incelemektedir. Bu amaçla katılımcıları için ayrı iki model oluşturulmuştur. Öğrenciler için geliştirilen ilk modelde üç ana kriter ve 12 alt kriter bulunmakta iken; öğretim üyeleri için geliştirilen ikinci modelde ise üç ana kriter ve toplam 14 alt kriter bulunmaktadır. Her iki modeldeki kriterlere literatür taraması, yazarların gözlemleri ve katılımcılarla yapılan görüşmelerle karar verilmiştir. Analiz için Analitik Hiyerarşi Süreci kullanılmıştır. Bu vaka çalışmasının sonuçları, her iki taraf için de örgün eğitim türünün en çok tercih edilen olduğunu göstermiştir. Akademisyenler için uzaktan eğitime yönelik motivasyonu en çok belirleyen faktör sayısal derslerde anlatım güçlüğü olurken, sınav ve derslere erişim sorunsalı ise doktora öğrencileri için en önemli faktör olarak bulunmuştur. Tartışma bölümünde hem öğretim üyeleri hem de öğrencilerin sonuçları motivasyon teorileri ile hem teorik olarak hem de Türkiye ve gelişmiş ülkelerin eğitim sistemi karşılaştırılarak ampirik olarak yorumlanmıştır.
Uzaktan Eğitim Analitik Hiyerarşi Süresi (AHS) Örgün Eğitim Karma Eğitim Motivasyon
Technological developments have closed up the distances so far. Compared to 50 years ago, people can reach everything from all over the world thanks to internet. Not only products, but also any service can be provided online such as purchasing, accommodation, health services, catering and so on. One of these services is education. Especially in state of emergency such as natural disaster, war or in today’s case, pandemic when social distance is necessary, internet based distance learning becomes a must more than an option. This study examines the weights of factors affecting the motivation of both faculty members and doctoral students, who are two important parties of education, for distance learning. For this purpose two models are formed parties. In first model developed for students, there are three main criteria and 12 sub-criteria; while in second model developed for faculty members, there are three main criteria and 14 sub-criteria at total. Criteria for both model are decided either by literature review, authors’ observations and interviews with participants. Analytic Hierarchy Process is used in analysis. Results of this case study showed that for both parties, formal education type is the most preferred one. While expression difficulty in quantitative courses is the most determined one of the motivation for academicians, accessing problems of exams and courses is for doctoral students. In discussion part results of both faculty members and students are compared considering both theoretically such as motivational theories and empirically such as the education system of both Turkey and the developed countries.
Distance Learning Analytic Hierarchy Process (AHP) Formal Education Hybrid Education Motivation
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2021 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2021 |
Kabul Tarihi | 5 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 40 Sayı: 2 |