This study aims to examine the relationship between school counselors' perceived organizational support, job satisfaction, and resilience levels in terms of various variables. The sample of the study, which was conducted with a correlational survey model, consists of 500 psychological counselors, 164 males and 336 females, working at primary school, secondary school, and high school grades of public and private schools. The perceived Organizational Support Scale, Job Satisfaction Scale, and Resilience Scale were applied to the sample group within the scope of the study. The data obtained from the measurement tools were analyzed using SPSS 20.0 and AMOS 21.0 programs. Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to determine the validity of the data obtained from the measurement tools in the sample group. Cronbach Alpha was calculated to determine the reliability of the data obtained from the measurement tools in the sample group. Pearson Correlation analysis was conducted to determine whether there is a significant relationship between perceived organizational support, job satisfaction, and resilience; Simple Linear Regression analysis was conducted to determine the effect of perceived organizational support level on job satisfaction and resilience level; and One-Way Manova analysis was conducted to determine whether perceived organizational support, job satisfaction, and resilience levels differed according to gender, tenure, school-type, and school-grade. As a result, a significant relationship was found between perceived organizational support, job satisfaction, and resilience, and it was found that perceived organizational support significantly predicted job satisfaction and resilience. In addition, it was observed that perceived organizational support, job satisfaction, and resilience levels of psychological counselors didn't differ significantly according to gender and school type. Besides, it was observed that perceived organizational support levels of psychological counselors differed significantly according to tenure and school grade. In the last part, the findings were discussed, considering the relevant literature.
Perceived Organizational Support Job Satisfaction Resilience Psychological counselor School
Bu araştırmanın amacı okullarda çalışan psikolojik danışmanların algılanan örgütsel destek, iş doyumu ve yılmazlık düzeyleri arasındaki ilişkiyi çeşitli değişkenler açısından incelemektir. İlişkisel tarama modeli ile yürütülen araştırmanın örneklemi, resmi ve özel okulların ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinde çalışan 164’ü erkek ve 336’sı kadın olmak üzere 500 psikolojik danışmandan oluşmaktadır. Araştırmanın amacı kapsamında örneklem grubuna Algılanan Örgütsel Destek Ölçeği, İş Doyumu Ölçeği ve Yılmazlık Ölçeği uygulanmıştır. Bu ölçme araçlarından elde edilen veriler SPSS 20.0 ve AMOS 21.0 programları kullanılarak analiz edilmiştir. Ölçme araçlarından elde edilen verilerin örneklem grubunda ne derecede geçerli olduğunu tespit etmek için Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA), ne derecede güvenilir olduğunu tespit etmek için ise Cronbach Alfa katsayısı hesaplanmıştır. Algılanan örgütsel destek, iş doyumu ve yılmazlık arasında anlamlı ilişkinin olup olmadığını belirlemek amacıyla Pearson Korelasyon analizi; algılanan örgütsel destek düzeyinin iş doyumu düzeyini ve yılmazlık düzeyi üzerindeki etkisini belirlemek amacıyla Basit Doğrusal Regresyon analizi; algılanan örgütsel destek, iş doyumu ve yılmazlık düzeylerinin cinsiyete, görev yapma süresine, çalışılan okulun türüne (resmi veya özel) ve okul kademesine göre farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla ise Tek Yönlü Manova analizi yapılmıştır. Sonuç olarak algılanan örgütsel destek, iş doyumu ve yılmazlık arasında anlamlı ilişkinin olduğu ve algılanan örgütsel desteğin iş doyumunu ve yılmazlığı anlamlı bir şekilde yordadığı görülmüştür. Ayrıca psikolojik danışmanların algılanan örgütsel destek, iş doyumu ve yılmazlık düzeylerinin cinsiyete ve çalışılan okul türüne göre anlamlı farklılaşmadığı; görev yapma süresi ve çalışılan okulun kademesine göre ise sadece algılanan örgütsel destek düzeyinin anlamlı farklılık gösterdiği görülmüştür. Son kısımda ise elde edilen bulgular ilgili alanyazın ışığında tartışılmıştır.
Algılanan örgütsel destek İş doyumu Yılmazlık Psikolojik danışman Okul
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 15 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 43 Sayı: 2 |