This paper analyzes rhythms as defined in Durra al-Taj by Qutbuddin Shirazi and attempts to determine their status and significance in Turkish Music. It seems that the rhythms in this work have been received partly from the Works of al-Kindi, al-Farabi, Urmawi, and reflects also another rhythms already known in the time of Shirazi. We can consider him to be a scholar conveying both tradition of music and inventing some ideas of music.
Key words: Shirazi, circles of rhythms, naqra, order of rhythm
Bu makalede Kutbüddîn Şîrâzî’nin Dürretü’t-Tac li Ğurreti’d-Dibâc adlı eserinde yer alan usuller incelenmiş ve Şîrâzî’nin bu bağlamda Türk müziğindeki yeri ve müziğe katkısı ortaya konmaya çalışılmıştır. Onun ele aldığı usullerden bir kısmının ilk defa Kindî, bir kısmının Fârâbî, bir kısmının da Urmevî’de inceleme konusu edildiği, bir kısmının da kendi döneminde var olan, ancak kimin icad ettiği bilinmeyen usuller olduğu görülmüştür. Şîrâzî’yi, Kindî’den başlayarak dönemine kadar usullerin yanı sıra, döneminde de var olan usulleri eserine alarak bir geleneğin temsilcisi olma görüntüsünün yanında, müziğin gelişimine katkı sunma çabası içinde olan bir kişi olarak değerlendirmek mümkündür.
Anahtar kelimeler: Şîrâzî, îkâ‘î daireler, nakra, usûl tertibi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2015 |
Gönderilme Tarihi | 10 Aralık 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Sayı: 38 |