Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Problems of Tafsır With the Eyes of Academicians

Yıl 2020, Sayı: 49, 107 - 142, 15.12.2020
https://doi.org/10.17120/omuifd.700086

Öz

The effort put forward to better understand the verses of the Quran from beginning to the present day is within the subject of Tafsir. In this effort of understanding and explanation, the methods and paradigm differences followed, provided that the goodwill of the tafsir and tafsir field experts are reserved, has paved the way for different views. Some interpreters tried to interpret the verses with the traditional tafsir method by centering the narrations in the tafsir literature, while others focused on tafsir with a rational approach. In addition to a paradigm prioritizing the true meanings of the words in the verses, a perspective that prefers metaphoric or representative expression has also found its place. Today, it is thought that the determination of tafsir issues that arise on the verses of the present or in accordance with the conditions of the day and the effort to solve these problems will contribute positively to the understanding of the Qur'an. Based on this idea, a case study was conducted with 26 instructors working in the field of Tafsir, and the data obtained were subjected to descriptive analysis according to predefined themes. According to the data obtained in the research, the methodology of the tafsir issues, the desire of understanding the Qur'an, the competencies of the people to engage with this science, updating the tafsir topics, the history of the Qur'an, the language used to deal with the Qur'an and tafsir problems. and it was determined to be stylistic. It is among the findings that there is not a desired level of determination to solve these issues and that the methods used are insufficient for solution. On the other hand, it was concluded that the theoretical dimension of the tales and discussions on tafsir issues should be done in scientific environments, and the media should be in line with the interests, needs and expectations of the addressee.

Kaynakça

  • Akbaş, Ahmet. “Bilimsel Tefsire Dair Tartışmaların Güncel Değeri”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/15 (2016), 74-93.
  • Alemdar, Yusuf. “Akademik Tefsir Çalışmaları Sempozyumu (XIII. Tefsir Akademisyenleri Koordinasyon Toplantısı) 27-29 Mayıs 2016”. İLTED 45/1 (2016), 307-326.
  • Alemdar, Yusuf “İlâhiyat Fakülteleri Tefsir Anabilim Dalı Başkanlığı VII. Eş-güdüm Toplantısı”. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 32/ (2011), 287-297.
  • Arslan, Mustafa. “Kitle İletişim Araçları, Medya ve Din İlişkisi Üzerine”. Birey ve Toplum 6/11 (2016), 5-25.
  • Birışık, Abdulhamit. “İlahiyatlarda Tefsir Eğitimi Ne Durumda?”. Erişim: 27.10.2020 2020. https://www.ilimdergisi.org/kisa-sorusturma/ilahiyatlarda-tefsir-egitimi-ne-durumda/.
  • Büyüköztürk, Şener v.dğr. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Aka-demi, 11 Baskı, 2012.
  • Cengil, Muammer. “Televizyonlarda Yer Alan Dini Programların Kitlelerin Din Algısı ve Dini Yorumları Üzerine Etkisi”. İslâm ve Yorum Sempozyu-mu Ed. Fikret Karaman. 539-548. Malatya: Malatya İlahiyat Vakfı Yayın-ları, 2017.
  • Çalışkan, İsmail. “I. Tefsir Anabilim Dalı Koordinasyon Toplantısı ve Tefsir Anabilim Dalı Eğitim-Öğretim Problemleri Sempozyumu Değerlen-dirmesi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/1 (2006), 273-277.
  • Çalışkan, İsmail. “8. Türkiye Tefsir Akademisyenleri Buluşması ve Kur’ân’ın Anlaşılmasına Katkısı Açısından Kur’ân Öncesi Mekke Toplumu Sem-pozyumu”. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/1 (2011), 459-466.
  • Çalışkan, İsmail. “9. Tefsir Akademisyenleri Buluşması ve Kur’an Nüzulünün Mekke Dönemi Sempozyumu”. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1 (2012), 821-832.
  • Çalışkan, İsmail. “Tefsir Anabilim Dalı II. Koordinasyon Toplantısı”, Cumhuri-yet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/2 (2006),469-474.
  • Çalışkan, İsmail. Tefsir Tarihi. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.
  • Çalışkan, İsmail. “XV. Tefsir Anabilim Dalı Koordinasyon Toplantısı ve Kur’an ve Hayat Sempozyumu (11-12 Mayıs Samsun)”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 22/1 (2018), 755-761. Demirci, Muhsin. Günümüz Tefsir Problemleri. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017.
  • Demirci, Muhsin. Tefsir Usûlü. İstanbul: İFAV Yayınları, 37. Baskı, 2015.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2014.
  • Güneş, Abdurrahman. “Medyanın Olumsuz Din Algısına Etkisi”. Fırat Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Dergisi 28/1 (2018), 203-216.
  • Güneş, Abdurrahman. “Medyanın Olumsuz Din Algısına Etkisi”. Fırat Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Dergisi 28/1 (2018), 203-2016.
  • Karataş, Ali - Gördük, Yunus Emre. Günümüz Tefsir Problemleri. Ankara: Bilay Yayınları, 2018.
  • Kaya, Mesut. “Dönemsel İlmî Şartların Müfessirin Donanımı Üzerindeki Belir-leyiciliği -Klasik ve Modern Dönem Mukayesesi”. Marife 13/3 (2013), 9-31.
  • Köksal, Onur. Öğretim İlke ve Yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi, 3. Baskı, 2017.
  • Özdirek, Betül - Şanlı, İlyas - Öziş, Musa. “Günümüz Tefsir Problemleri Çalış-tayı-II- Tefsir ve Toplumsal Sorunlarımız”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 4/2 (2020), 655-660.
  • Reşid Rıza, Muhammed. Tefsîru’l-Kur’âni’l-Hakîm (el-Menâr). Kahire: Dâru’l-Menâr, 1366/1947.
  • Sinanoğlu, A.Faruk. “Dini Metinlerin (text) Yorumuna Toplum Bilim Açısından Yaklaşım”. İslâm ve Yorum Sempozyumu Fikret Karaman. 141-145. Ma-latya: Malatya İlahiyat Vakfı Yayınları, 2017. Şimşek, Sait. Günümüz Tefsir Problemleri. İstanbul: Hikmetevi Yayınları, 16 Baskı, 2018.
  • Taş, Sakin - Yazar, Samed. “İlahiyat Fakülteleri XIV. Tefsir Anabilim Dalı Ko-ordinasyon Toplantısı ve “Geçmişten Günümüze Tefsir İlmi: Konusu, Hedefi ve Sınırları Paneli”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/32 (2017), 771-786.
  • Taş, Sakin - Yazar, Samed. “İlahiyat Fakülteleri XIV. Tefsir Anabilim Dalı Ko-ordinasyon Toplantısı ve “Geçmişten Günümüze Tefsir İlmi: Konusu, Hedefi, Sınırları” Paneli”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/32 (2017), 771-786.
  • Tuncer, Faruk. “Tefsir Koordinasyon Toplantıları Üzerine Bir Değerlendir-me”. Öneri Dergisi 10/39 (2013), 143-148.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 8. Baskı, 2011.
  • Zengin, Zeki Salih - Arpaguş, Fatma. “Bilim ve Bilimsel Yönteme Giriş”. Bilim-sel Araştırma Süreçleri Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş. 21-47. Ankara: Gra-fiker Yayınları, 2018.

Akademisyenlerinin Gözüyle Tefsir Alanı Sorunları

Yıl 2020, Sayı: 49, 107 - 142, 15.12.2020
https://doi.org/10.17120/omuifd.700086

Öz

İslam dininin ilk döneminden günümüze Kur’an-ı Kerim ayetlerinin da-ha iyi anlaşılması adına ortaya koyulan çaba, Tefsir ilminin konusu dâhilindedir. Ortaya koyulan bu anlama ve açıklama çabasında müfes-sir ve Tefsir alanı uzmanlarının iyi niyeti saklı kalmak kaydıyla takip edilen yöntem ve paradigma farklılıkları çeşitli görüşlerin sergilenme-sine zemin hazırlamıştır. Kimi müfessirler Tefsir literatüründe yer alan rivayetleri merkeze alarak geleneksel Tefsir metoduyla ayetleri yorum-lamaya çalışırken, kimisi de akılcı bir yaklaşım usulüyle Tefsire odak-lanmıştır. Ayetlerdeki kelimelerin hakiki manalarını önceleyen bir pa-radigmanın yanı sıra, mecazı veya temsili anlatımı tercih eden bir bakış açısı da kendine yer bulmuştur. Günümüzde müteşabih ayetler üzerin-den ya da günün şartları doğrultusunda ortaya çıkan Tefsir meselelerin tespit edilmesinin ve bu sorunların çözümüne dair çaba sarf edilmesinin Kur’an’ın anlaşılması uğraşısına olumlu yönde katkı sunacağı düşünül-mektedir. Bu düşünceden hareketle Tefsir alanında görev yapan 26 öğ-retim elemanı ile durum çalışması yapılmış, elde edilen veriler önce-den belirlenmiş temalara göre betimsel analize tabi tutulmuştur. Araş-tırmada ulaşılan verilere göre, Tefsir alanı meselelerinin metodoloji, Kur’an’ın anlaşılma kaygısı, bu ilimle iştigal edecek kişilerin yeterlikle-ri, Tefsir konularının güncellenmesi, Kur’an’ın tarihselliği, Kur’an’a olan bağlılık ve Tefsir konularının ele alınmasında kullanılan dil ve üslup olduğu tespit edilmiştir. Bu meselelerin çözülmesi adına istenen düzey-de bir kaygının olmadığı, kullanılan yöntemlerin çözüme yönelik yeter-siz düzeyde kaldığı elde edilen tespitler arasındadır. Diğer taraftan Tef-sir meselelerinin çözümü adına yapılan konuşma ve tartışmaların teorik boyutunun bilimsel ortamlarda yapılmasının, medya aracılığıyla ise muhatap kitlenin ilgi, ihtiyaç ve beklentileri doğrultusunda olması ge-rektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Akbaş, Ahmet. “Bilimsel Tefsire Dair Tartışmaların Güncel Değeri”. Şırnak Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 7/15 (2016), 74-93.
  • Alemdar, Yusuf. “Akademik Tefsir Çalışmaları Sempozyumu (XIII. Tefsir Akademisyenleri Koordinasyon Toplantısı) 27-29 Mayıs 2016”. İLTED 45/1 (2016), 307-326.
  • Alemdar, Yusuf “İlâhiyat Fakülteleri Tefsir Anabilim Dalı Başkanlığı VII. Eş-güdüm Toplantısı”. Selçuk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 32/ (2011), 287-297.
  • Arslan, Mustafa. “Kitle İletişim Araçları, Medya ve Din İlişkisi Üzerine”. Birey ve Toplum 6/11 (2016), 5-25.
  • Birışık, Abdulhamit. “İlahiyatlarda Tefsir Eğitimi Ne Durumda?”. Erişim: 27.10.2020 2020. https://www.ilimdergisi.org/kisa-sorusturma/ilahiyatlarda-tefsir-egitimi-ne-durumda/.
  • Büyüköztürk, Şener v.dğr. Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Pegem Aka-demi, 11 Baskı, 2012.
  • Cengil, Muammer. “Televizyonlarda Yer Alan Dini Programların Kitlelerin Din Algısı ve Dini Yorumları Üzerine Etkisi”. İslâm ve Yorum Sempozyu-mu Ed. Fikret Karaman. 539-548. Malatya: Malatya İlahiyat Vakfı Yayın-ları, 2017.
  • Çalışkan, İsmail. “I. Tefsir Anabilim Dalı Koordinasyon Toplantısı ve Tefsir Anabilim Dalı Eğitim-Öğretim Problemleri Sempozyumu Değerlen-dirmesi”, Cumhuriyet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/1 (2006), 273-277.
  • Çalışkan, İsmail. “8. Türkiye Tefsir Akademisyenleri Buluşması ve Kur’ân’ın Anlaşılmasına Katkısı Açısından Kur’ân Öncesi Mekke Toplumu Sem-pozyumu”. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 15/1 (2011), 459-466.
  • Çalışkan, İsmail. “9. Tefsir Akademisyenleri Buluşması ve Kur’an Nüzulünün Mekke Dönemi Sempozyumu”. C.Ü. İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/1 (2012), 821-832.
  • Çalışkan, İsmail. “Tefsir Anabilim Dalı II. Koordinasyon Toplantısı”, Cumhuri-yet Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 10/2 (2006),469-474.
  • Çalışkan, İsmail. Tefsir Tarihi. Ankara: Bilay Yayınları, 2019.
  • Çalışkan, İsmail. “XV. Tefsir Anabilim Dalı Koordinasyon Toplantısı ve Kur’an ve Hayat Sempozyumu (11-12 Mayıs Samsun)”. Cumhuriyet İlahiyat Dergisi 22/1 (2018), 755-761. Demirci, Muhsin. Günümüz Tefsir Problemleri. İstanbul: İFAV Yayınları, 2017.
  • Demirci, Muhsin. Tefsir Usûlü. İstanbul: İFAV Yayınları, 37. Baskı, 2015.
  • Diyanet İşleri Başkanlığı. Türkiye’de Dini Hayat Araştırması. Ankara: Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2014.
  • Güneş, Abdurrahman. “Medyanın Olumsuz Din Algısına Etkisi”. Fırat Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Dergisi 28/1 (2018), 203-216.
  • Güneş, Abdurrahman. “Medyanın Olumsuz Din Algısına Etkisi”. Fırat Üniver-sitesi Sosyal Bilimler Dergisi 28/1 (2018), 203-2016.
  • Karataş, Ali - Gördük, Yunus Emre. Günümüz Tefsir Problemleri. Ankara: Bilay Yayınları, 2018.
  • Kaya, Mesut. “Dönemsel İlmî Şartların Müfessirin Donanımı Üzerindeki Belir-leyiciliği -Klasik ve Modern Dönem Mukayesesi”. Marife 13/3 (2013), 9-31.
  • Köksal, Onur. Öğretim İlke ve Yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi, 3. Baskı, 2017.
  • Özdirek, Betül - Şanlı, İlyas - Öziş, Musa. “Günümüz Tefsir Problemleri Çalış-tayı-II- Tefsir ve Toplumsal Sorunlarımız”. Tefsir Araştırmaları Dergisi 4/2 (2020), 655-660.
  • Reşid Rıza, Muhammed. Tefsîru’l-Kur’âni’l-Hakîm (el-Menâr). Kahire: Dâru’l-Menâr, 1366/1947.
  • Sinanoğlu, A.Faruk. “Dini Metinlerin (text) Yorumuna Toplum Bilim Açısından Yaklaşım”. İslâm ve Yorum Sempozyumu Fikret Karaman. 141-145. Ma-latya: Malatya İlahiyat Vakfı Yayınları, 2017. Şimşek, Sait. Günümüz Tefsir Problemleri. İstanbul: Hikmetevi Yayınları, 16 Baskı, 2018.
  • Taş, Sakin - Yazar, Samed. “İlahiyat Fakülteleri XIV. Tefsir Anabilim Dalı Ko-ordinasyon Toplantısı ve “Geçmişten Günümüze Tefsir İlmi: Konusu, Hedefi ve Sınırları Paneli”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/32 (2017), 771-786.
  • Taş, Sakin - Yazar, Samed. “İlahiyat Fakülteleri XIV. Tefsir Anabilim Dalı Ko-ordinasyon Toplantısı ve “Geçmişten Günümüze Tefsir İlmi: Konusu, Hedefi, Sınırları” Paneli”. Hitit Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 16/32 (2017), 771-786.
  • Tuncer, Faruk. “Tefsir Koordinasyon Toplantıları Üzerine Bir Değerlendir-me”. Öneri Dergisi 10/39 (2013), 143-148.
  • Yıldırım, Ali - Şimşek, Hasan. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları, 8. Baskı, 2011.
  • Zengin, Zeki Salih - Arpaguş, Fatma. “Bilim ve Bilimsel Yönteme Giriş”. Bilim-sel Araştırma Süreçleri Yöntem, Teknik ve Etiğe Giriş. 21-47. Ankara: Gra-fiker Yayınları, 2018.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Tunçer 0000-0003-1415-6682

Hüseyin Algur 0000-0002-2028-2151

Yayımlanma Tarihi 15 Aralık 2020
Gönderilme Tarihi 6 Mart 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 49

Kaynak Göster

ISNAD Tunçer, Mustafa - Algur, Hüseyin. “Akademisyenlerinin Gözüyle Tefsir Alanı Sorunları”. Ondokuz Mayıs Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi 49 (Aralık 2020), 107-142. https://doi.org/10.17120/omuifd.700086.