Alıcının sürekli olarak belirli bir malı
satın alması veya aynı satış yerinden alışverişi tercih etmesi müşteri
bağlılığıdır. Spor ekonomisi içerisinde yer alan ve sportif amacının yanı sıra
günlük yaşam içerisinde de yaygın olarak kullanılan spor ayakkabıları büyük bir
sektör haline gelmiştir. Spor ayakkabı sektöründe yaşanan gelişmeler,
teknoloji, yeni ürünler, kalite, uygun fiyat gibi etmenler spor pazarında
yaşanan rekabetin daha da artmasına neden olmaktadır. Bu açıdan spor endüstrisi
içerisinde bulunan işletmeler için müşteri bağlılığının ölçülmesi ve elde
edilen bulguların müşteri bağlılığı açısından yorumlanabilmesi oldukça
önemlidir. Bu çalışmada, üniversite
öğrencilerinin spor ayakkabısı tercihlerine yönelik müşteri bağlılıkları
ölçülmüştür. Keiningham vd. (2015) tarafından geliştirilmiş ve Türkçe’ye
uyarlaması Bektaş ve Aydın (2018) tarafından yapılmış Müşteri Bağlılığı Ölçeği
(MBÖ) ile araştırmacı tarafından oluşturulan “Kişisel Bilgi Formu”, Atatürk
Üniversitesi’nde 2017-2018 bahar yarıyılında öğrenim gören lisans düzeyindeki
410 kadın, 452 erkek olmak üzere toplamda 862 öğrenciye uygulanmıştır.
Katılımcıların demografik özelliklerini belirlemek için frekans analizi;
cinsiyet değişkeni için bağımsız gruplarda t-testi uygulanmıştır. Sınıf, yaş,
aylık gelir düzeyi ve spor ayakkabısını değiştirme sıklığı durumlarına göre
müşteri bağlılık düzeylerinin karşılaştırılmasında Tek Yönlü Varyans analizi
(ANOVA) ve gruplar arasındaki farkın kaynağını belirlemek için de Tukey testi
uygulanmıştır. Yapılan analizler sonucunda kadın öğrencilerin, erkek
öğrencilere oranla duygusal bağlılık alt boyutunda daha yüksek müşteri
bağlılığına sahip olduğu belirlenmiştir. Bununla birlikte, erkek öğrencilerin
kadın öğrencilere oranla ekonomik bağlılık ve zoraki bağlılık alt boyutunda
daha yüksek müşteri bağlılığına sahip olduğu belirlenmiştir.
Customer
loyalty is when a buyer continually buys a particular products or opts for shopping
at the same shop. Sports shoes/trainers, which are widely used in daily life as
well as sporting purposes has in recent times become a big sector in economy.
This is influenced by factors such as continuous development, technology, new
products, quality, increase in competition, and reasonable prices in sports
market. In this respect, it is very important to measure customer loyalty for
the enterprises in the sports industry and to interpret the findings in terms
of customer loyalty. In this study, university students’ loyalty towards sports
shoes/trainers was measured. Customer Loyalty Scale as developed by Keiningham
et al. (2015) and later adapted in Turkish by Bektaş and Aydın (2018) as
Personal Information Form was used by the researcher. The form was administered
during 2017/18 Spring term at Atatürk University on a total of 862 students
which is made up of 410 females and 452 males. To determine the demographic
features such as gender variables of participants, Frequency Analysis like
t-test was applied in independent groups. One-way Analysis of Variance (ANOVA)
was used to compare customer loyalty levels according to frequency, age,
monthly income level and frequency of changing sports shoes/trainers, and Tukey
test was used to determine the source of difference between groups. The result
of the analysis determined that female students have higher customer loyalty
than male students. However, it is determined that male students have higher
customer loyalty in economic commitment and forced commitment than female
students.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Sporda Yönetim ve Organizasyon |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 3 |