Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 46 - 54, 20.04.2020
https://doi.org/10.17155/omuspd.595475

Öz

Bu araştırmanın amacı;
üniversite öğrencilerinin spora yönelik tutumlarının belirlenmesidir. Bu bağlamda,
çalışmaya Fırat Üniversitesinde öğrenim gören 349’u kadın, 317’si erkek toplam
666 lisans öğrencisi gönüllü olarak katılmıştır.
Araştırmaya katılan üniversite öğrencilerinin 327’si 19-21, 281’i 22-25,
34’ü 26 üzeri ve son olarak 24’ü 18 yaş ve altında olan öğrencilerden
oluşmaktadır. Ayrıca araştırmaya katılan öğrencilerin 347’si spor yapmıyorken,
319’u spor yapmaktadır.
Bu araştırmada katılımcıların sosyo-demografik değişkenler ile ilgili
bilgiler, araştırmacı tarafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formu ile
toplanmıştır. Araştırmanın ikinci kısmında ise Koçak (2104) tarafından
geliştirilen 22 madde ve 3 faktörden oluşan “Spor Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırmada iki grubu karşılaştırmak için, bağımsız iki örnek t-testi ve ikiden
fazla grubu karşılaştırmak için de tek yönlü Anova analizi ve kullanılmıştır.
Ölçeğin alt boyutları arasındaki ilişkinin belirlenmesi amacıyla korelasyon
analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, üniversite öğrencilerinin
sosyo-demografik özellikleri olan cinsiyet, yaş, gelir düzeyi, değişkenleri
açısından anlamlı farklılık olmadığı sonucuna varılmıştır (p>0,05). Yapılan
analize göre
ölçeğin toplamı ile
ölçeğin alt boyutları olan Psikososyal gelişme, fiziksel gelişme ve zihinsel
gelişme alt boyutları ile spor yapma durumu değişkeni arasında anlamlı bir
farklılık olduğu görülmektedir (p<0,05). Üniversite öğrencilerinin spora
yönelik tutumlarının daha da arttırılması için çeşitli konferanslar ve
çalışmalar yapılması gerekmektedir. 

Kaynakça

  • 1. Yıldırım DA, Yıldırım E, Ramazanoğlu F, Uçar Ü, Tuzcuoğulları ÖT, Demirel ET. Üniversite Öğrencilerinin Spora Bakış Açıları Ve Spor Yapma Durumu, Doğu Anadolu Araştırmaları, 2006; 4(3):49-53.
  • 2. Yetim A. Sosyoloji Ve Spor, Berikan Yayınevi, Ankara, 2014.
  • 3. Kağıtçıbaşı Ç. İnsan Ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınları, 1999.
  • 4. İnceoğlu M. Tutum, Algı, İletişim. Ankara: İmaj Yayıncılık, 2000.
  • 5. Kaya A. İlköğretim öğrencilerinin anne babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji A.B.D. İstanbul, 2010.
  • 6. Erdoğan İ. İşletme yönetiminde örgütsel davranış. İstanbul: Dönence Yayınları, 1999.
  • 7. Hanyaloğlu E. Okul Öncesi Kurum Öğretmenlerinin Kişilik Özellikleri ile Sahip Oldukları Anne-Babalık Tutumları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, 1995.
  • 8. Başer SA. Öğretmen Niteliklerinin Beden Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Bu Derse Karşı Olan Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, 2009.
  • 9. Aras Ö. İlköğretim Kurumları İkinci Kademede Öğrenim Gören Öğrenci ve Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Görüş ve Tutumlarının İncelenmesi (Kars İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2013.
  • 10. Hazar M. Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Ankara: Tutibay Yayınları, 1996.
  • 11. Koçak F. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2014; 12 (1): 59-69.
  • 12. Kalfa M. Diş Hekimliği Fakültesindeki Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009;17(1), 165-181.
  • 13. Türkmen M, Abdurahimoğlu Y, Varol S, Gökdağ M. İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği), International Journal Of Contemporary Educational Studies (Intjces), 2016;2 (1).
  • 14. Varol R. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları Ve Kadınların Spor Etkinliklerine Katılımlarına Dair Görüşlerinin İncelenmesi (Bartın Üniversitesi Örneği), Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, 2017.
  • 15. Yıldız AB, Arı Ç, Yılmaz B. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2017;1(1): 35-45.

INVESTIGATION OF THE ATTITUDES OF UNIVERSITY STUDENTS TOWARDS SPORTS: A CASE OF FIRAT UNIVERSITY

Yıl 2020, Cilt: 11 Sayı: 1, 46 - 54, 20.04.2020
https://doi.org/10.17155/omuspd.595475

Öz

The aim of this
study is to determine the attitudes of university students towards sports. In
this context, a total of 666 undergraduate students, 349 female and 317 male,
attending Fırat University participated in the study voluntarily. University
students who participated in the study consist of students 327 of whom are in
the 19-21 age group, 281 of whom are in the 22-25 age group, 34 of whom are in
the 26 and over age group and finally 24 of whom are 18 and under. In addition,
349 of the students who participated in the study do sports while 319 do not.
In this study, the information about the socio-demographic variables of the
participants was collected with the Personal Information Form created by the
researcher. In the second part of the study, "Sports Attitude Scale"
consisting of 22 items and 3 factors developed by Koçak (2104) was used. In the
study, independent two samples t-test was used to compare the two groups, and
one-way Anova analysis was used to compare more than two groups. Correlation
analysis was used to determine the relationship between the sub-dimensions of
the scale. As a result of the research, it was concluded that there is no
significant difference in terms of gender, age, income level and variables,
which are socio-demographic characteristics of university students
(p>0.05). According to the analysis, it is seen that there is a significant
difference between the total of the scale and Psychosocial development,
physical development and mental development sub-dimensions of the scale and the
state of doing sports variable
(p<0.05). Various
conferences and studies are required to further increase the attitudes of
university students towards sports.

Kaynakça

  • 1. Yıldırım DA, Yıldırım E, Ramazanoğlu F, Uçar Ü, Tuzcuoğulları ÖT, Demirel ET. Üniversite Öğrencilerinin Spora Bakış Açıları Ve Spor Yapma Durumu, Doğu Anadolu Araştırmaları, 2006; 4(3):49-53.
  • 2. Yetim A. Sosyoloji Ve Spor, Berikan Yayınevi, Ankara, 2014.
  • 3. Kağıtçıbaşı Ç. İnsan Ve İnsanlar. İstanbul: Evrim Yayınları, 1999.
  • 4. İnceoğlu M. Tutum, Algı, İletişim. Ankara: İmaj Yayıncılık, 2000.
  • 5. Kaya A. İlköğretim öğrencilerinin anne babalarının çocuk yetiştirme tutumlarının kişilik özelliklerine göre değişkenliğinin incelenmesi. Yüksek Lisans tezi, Maltepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Psikoloji A.B.D. İstanbul, 2010.
  • 6. Erdoğan İ. İşletme yönetiminde örgütsel davranış. İstanbul: Dönence Yayınları, 1999.
  • 7. Hanyaloğlu E. Okul Öncesi Kurum Öğretmenlerinin Kişilik Özellikleri ile Sahip Oldukları Anne-Babalık Tutumları Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi. Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul, 1995.
  • 8. Başer SA. Öğretmen Niteliklerinin Beden Eğitimi Dersi Alan Öğrencilerin Bu Derse Karşı Olan Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu, 2009.
  • 9. Aras Ö. İlköğretim Kurumları İkinci Kademede Öğrenim Gören Öğrenci ve Görev Yapan Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Beden Eğitimi Dersine Yönelik Görüş ve Tutumlarının İncelenmesi (Kars İli Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi/Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara, 2013.
  • 10. Hazar M. Beden eğitimi ve sporda oyunla eğitim. Ankara: Tutibay Yayınları, 1996.
  • 11. Koçak F. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Üniversitesi Spor Bilimleri Fakültesi, 2014; 12 (1): 59-69.
  • 12. Kalfa M. Diş Hekimliği Fakültesindeki Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2009;17(1), 165-181.
  • 13. Türkmen M, Abdurahimoğlu Y, Varol S, Gökdağ M. İslami İlimler Fakültesi Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Bartin Üniversitesi Örneği), International Journal Of Contemporary Educational Studies (Intjces), 2016;2 (1).
  • 14. Varol R. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumları Ve Kadınların Spor Etkinliklerine Katılımlarına Dair Görüşlerinin İncelenmesi (Bartın Üniversitesi Örneği), Bartın Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Beden Eğitimi Ve Spor Öğretmenliği Ana Bilim Dalı, 2017.
  • 15. Yıldız AB, Arı Ç, Yılmaz B. Üniversite Öğrencilerinin Spora Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Örneği). Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2017;1(1): 35-45.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Psiko Sosyal Alanlar
Yazarlar

Abdullah Şimşek 0000-0003-1070-2623

Mehmet Fatih Karahüseyinoğlu 0000-0001-9554-9263

Yayımlanma Tarihi 20 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 11 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Şimşek, A., & Karahüseyinoğlu, M. F. (2020). ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİNİN SPORA YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ: FIRAT ÜNİVERSİTESİ ÖRNEĞİ. Spor Ve Performans Araştırmaları Dergisi, 11(1), 46-54. https://doi.org/10.17155/omuspd.595475