The aim of this research is to develop a scale to measure the distance education competencies of physical education teachers. For this purpose, a literature review was made and then scales and questionnaires were examined. Then face-to-face interviews were made with 13 physical education teachers who teach in distance education with the "semi-structured interview form" prepared by the researchers. Then, the draft form created was shown to experts and their opinions were taken. As a result of the feedback from the experts, the content validity rate was determined and the items with a value below .80 were excluded from the study. The draft form consisting of 29 items was applied to 316 physical education teachers and the data were analyzed. With AFA, a 2-dimensional structure consisting of 18 items in total as "Planning and Technology Use" "Application and Evaluation" was reached. It was concluded that the total variance rate explained by 18 items in the scale was 48.840%. According to the results of CFA, the model's goodness of fit indices χ2 / sd (1.95), GFI (.91), CFI (.94), AGFI (.89), NFI (.90), IFI (.94) RMSEA (.05) were determined to be within acceptable limits. The results show that the distance education competencies scale (BEÖUEYÖ) of physical education teachers is a valid and reliable measurement tool.
Distance education physical education teacher technology and education teacher competence
Bu araştırmanın amacı beden eğitimi öğretmenlerinin uzaktan eğitim yeterliklerini ölçmek amacıyla bir ölçek geliştirmektir. Bu amaçla literatür taraması yapılmış, ardından ölçek ve anketler incelenmiştir. Daha sonra beden eğitimi öğretmenlerinin uzaktan eğitim yeterliliklerinin neler olması gerektiği ile ilgili araştırmacılar tarafından hazırlanan “yarı yapılandırılmış görüşme formu” ile uzaktan eğitimde ders işleyen 13 beden eğitimi öğretmeni ile yüz yüze görüşme yapılmıştır. Ardından oluşturulan taslak form uzmanlara gösterilerek görüşleri alınmıştır. Uzmanlardan gelen dönütler neticesinde kapsam geçerlik oranı belirlenmiş ve .80’nin altında değer alan maddeler çalışmadan çıkarılmıştır. Oluşturulan 29 maddelik taslak form 316 beden eğitimi öğretmenine uygulanmış ve veriler analiz edilmiştir. Yapılan Açımlayıcı Faktör Analiziyle (AFA) birlikte “Planlama ve Teknoloji Kullanımı” “Uygulama ve Değerlendirme” olmak üzere 2 boyutlu ve toplam 18 maddelik bir yapıya ulaşılmıştır. Ölçekteki 18 maddenin açıkladığı toplam varyans oranının %48.840 olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Ardından yapılan Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) sonuçlarına göre modelin uyum iyiliği indekslerinin χ2/sd (1.95), GFI (.91), CFI (.94), AGFI (.89), NFI (.90), IFI (.94), RMSEA (.05) kabul edilebilir sınırlar içerisinde olduğu belirlenmiştir. Sonuçlar, beden eğitimi öğretmenlerinin uzaktan eğitim yeterlikleri ölçeğinin (BEÖUEYÖ) geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğunu göstermektedir.
Beden eğitimi öğretmeni öğretmen yeterliği teknoloji ve eğitim uzaktan eğitim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 12 Sayı: 2 |