Bu araştırma, Öz-Düzenlemeli Öğrenme Ölçeğinin Türk sporcular örnekleminde uyarlanması sürecini ve bu ölçeğin yapısal geçerliliğini ve güvenilirliğini değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırma iki aşamalı bir yaklaşımla gerçekleştirilmiştir. Birinci aşamaya 210’u erkek 157’si kadın olmak üzere 367 kişi, ikinci araştırmaya ise 167’si erkek 115’i kadın olmak üzere toplam 282 kişi katılmıştır. Araştırmada ilk olarak ölçeğin uzmanlar tarafından çeviri süreci tamamlanmış ve ardından birinci bölümde verilerin analizinde, madde-toplam test korelasyonları, iç tutarlık katsayıları, birinci ve ikinci düzey doğrulayıcı faktör analizi ve son olarak Pearson-Korelasyon analizi kullanılmıştır. İkinci bölümde ise gruplar arasındaki farklılığı ortaya koymak adına One-Way MANOVA analizinden yararlanılmıştır. Elde edilen sonuçlar incelendiğinde, madde-toplam test korelasyon değerlerinin ,569 ile ,771 arasında iç tutarlık katsayı değerlerinin ise ,75 ile ,96 arasında olduğu tespit edilmiştir. Ölçeğe ilişkin birinci ve ikinci düzey DFA analiz sonuçları incelendiğinde, değerler kabul edilebilir olarak bulunmuştur. Araştırmanın ikinci bölümünde, sporculuk düzeyinin bütünleşik etkide önemli olduğunu göstermektedir. Bununla birlikte öz düzenlemeli öğrenme alt boyutları sporculuk düzeyine göre incelenmiş ve sporculuk düzeyinin bu boyutlar üzerinde anlamlı bir farklılığa sahip olduğu tespit edilmiştir. Profesyonel sporcular, amatör sporculara göre planlama, kontrol, değerlendirme, öz-yeterlik ve çaba gibi boyutlarda daha yüksek puanlar aldığı tespit edilmiştir. Sonuç olarak, bu çalışma, öz-düzenlemeli öğrenme ölçeğinin Türk sporculara uygulanabilirliğini ve bu ölçeğin sporcuların performans düzeylerine göre öz-düzenlemeli öğrenme becerilerini ayırt edebilme kapasitesine ilişkin kanıtlar sağlanmıştır.
This research was conducted with the aim of adapting the Self-Regulated Learning Scale to Turkish athletes, and evaluating the structural validity and reliability of this scale. The research was conducted in two stages. A total of 367 participants, 210 of whom were male and 157 of whom were female, participated in the first stage. A total of 282 participants, 167 of whom were male and 115 of whom were female, participated in the second stage. In the research, first, the translation process of the scale was completed by experts, and then in the first part of the data analysis, item-total test correlations, internal consistency coefficients, first and second level confirmatory factor analysis, and finally Pearson Correlation analysis were used. In the second part, One-Way MANOVA analysis was used to reveal the differences between the groups. When the results were examined, it was found that the item-total test correlation values ranged from .569 to .771 and the internal consistency coefficients ranged from .75 to .96. When the results of the first and second level CFA analysis for the scale were examined, the values were found to be acceptable. In the second part of the study, it was shown that the level of athleticism had a significant integrated effect. However, the sub-dimensions of self-regulated learning were examined according to the level of athleticism, and it was determined that the level of athleticism had a significant difference on these dimensions. Professional athletes scored higher on dimensions such as planning, control, evaluation, self-efficacy, and effort compared to amateur athletes. In conclusion, this study provided evidence for the applicability of the Self-Regulated Learning Scale to Turkish athletes and the ability of this scale to distinguish self-regulated learning skills according to athletes' performance levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Beden Eğitimi ve Spor Pedagojisi, Egzersiz ve Spor Bilimleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2024 |
Gönderilme Tarihi | 2 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 15 Sayı: 2 |