Problems of the Students at a Transported and Boarding School and Psychological Counseling Services
Yıl 2018,
Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 30, 30.12.2018
Özcan Sezer
,
Yüksel Çırak
,
Oğuzhan Yıldırım
Öz
Aim of this research is to examine problems of the
students at a transported and boarding school and provided school psychological
counseling services. In this study, the data obtained from 328
records in psychological counseling sessions were analyzed. In addition, case examples of 18 most frequently students were examined. This
study is a qualitative research and the documents analysis technique was used.
The findings of the research were collected in 5 themes and 11 categories were
created. The students’ counseling subjects are usually behavior
problems and emotional problems. Fighting, swearing and arguing, lie, harming
school property and bullying are among the most common problems. Academic success and test anxiety are related to
educational guidance. The problems of the students
are usually related to friendship. The counseling subjects at the beginning of
the academic year were mostly related to students' problems with school and
dorm adaptation. Results of the findings were discussed and some
suggestions were made for further research.
Kaynakça
- Ağırkaya, A. (2010). Taşımalı eğitim uygulamasında öğretmen ve öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Akman, Y. (1992). İlköğretim düzeyindeki öğrencilerin rehberlik gereksinimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(3), 4-6.
- Altun, S. A. (2009). An investigation of teachers’, parents’, and students’ opinions on elementary students’ academic failure. Elementary Education Online, 8(2), 567-586.
- Camadan, F., & Sezgin, F. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin okul rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 199-211.
- Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
- Çokamay, G., Kapçı, E. G., & Sever, M. (2017). Okul Ruh Sağlığı Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar: Psikolojik Danışmanların Görüşleri. İlköğretim Online, 16(4).
- Ekici, S. (2018). Taşımalı eğitimde 5. 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ulaşım ve beslenme ile ilgili görüşleri (Denizli İli Çal İlçesi örneği).
- Erkan, Z. (2017). 9-12 yaş arasında okul rehberlik birimine başvuran öğrencilerin kaygı düzeyleri ve benlik saygılarının akran zorbalığına uğrama sıklığı açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
- Hatunoğlu, Y., & Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanlari. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 333-338.
- Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları. Ankara: Eğiten Kitap.
- Kaya, N. Ç. (2017). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. DTCF Dergisi, 46(2).
- Kazu, İ. Y., & Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 39-46.
- Kesici, Ş. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin anne baba tutumlarının ve rehberlik ihtiyaçlarının mesleki karar verme zorluklarını yordaması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 329-339.
- Kesici, Ş. (2007). Şube rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin rehberlik ve danışma ihtiyaçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 365-383.
- Kılıç, F. (2010). İlköğretim birinci kademe yönetici, sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmenin rehberlik görevleri ile ilgili bilgi düzeyi ve okul rehberlik hizmetleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Külahoğlu, Ş. (2004). Okul psikolojik danışmanlık ve rehberlik programlarının geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
- Sklare, G. B. (2012). Okul danışmanları için kısa süreli psikolojik danışma. Ankara: Pegem Akademi.
- Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56.
- Özyürek, R. (2012). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
- Tan, H., & Baloğlu. M. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik teori ve uygulama. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
- Uslu, Ö. (2017). İlköğretimde taşımalı eğitim uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Ünal, A., & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 919-945.
- Yeşilyaprak, Y. (2007). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanının gelişiminde türk psikolojik danışma ve rehberlik derneğinin yeri ve önemi. R. Özyürek, F. Korkut-Owen & D.W. Owen (Ed.), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik: Meslekleşme sürecindeki ilerlemeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, A. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okulları sorunlarının öğrenci algılarına göre değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(3), 659-679.
Yatılı ve Taşımalı Eğitim Veren Bir Okuldaki Öğrenci Sorunları ve Sunulan Okul Psikolojik Danışmanlık Hizmetleri
Yıl 2018,
Cilt: 1 Sayı: 1, 1 - 30, 30.12.2018
Özcan Sezer
,
Yüksel Çırak
,
Oğuzhan Yıldırım
Öz
Araştırmanın amacı; taşımalı ve yatılı olarak eğitim gören öğrencilerin
rehberlik servisindeki görüşme konularını, yaşadıkları sorunları ve bunlara
yönelik yapılan çalışmaları incelemektir. Bu çalışmada, psikolojik danışma
oturumlarındaki 328 kayıttan elde edilen veriler analiz edilmiştir. Bunun
yanında en sık görüşülen 18 öğrenciye ait vaka örnekleri incelenmiştir. Bu
çalışma doküman incelenmesine dayalı olarak yapılmış bir nitel araştırmadır.
Araştırmada elde edilen bulgular 5 temada toplanmış ve 11 kategori
oluşturulmuştur. Öğrencilerin getirdiği görüşme konuları genellikle davranış
sorunları ve duygusal problemlerdir. Kavga etme, küfürlü ve argolu konuşma,
yalan söyleme, okul eşyalarına zarar verme ve zorbaca davranma karşılaşılan
sorunlar içinde yer almıştır. Eğitsel rehberlikle ilgili konular içinde
akademik başarı ve sınav kaygısı vardır. Öğrencilerin en fazla sorun yaşadığı
konulardan diğeri ise arkadaş ilişkilerinde görülmüştür. Öğretim yılı başında
yapılan görüşmeler çoğunlukla öğrencilerin okula ve yurda uyum sorunları
nedeniyle olmuştur. Araştırma sonuçları tartışılarak uygulamalara ve araştırmacılara
yönelik önerilerde bulunulmuştur.
Kaynakça
- Ağırkaya, A. (2010). Taşımalı eğitim uygulamasında öğretmen ve öğrencilerin karşılaştıkları güçlükler (Yüksek Lisans Tezi). Selçuk Üniversitesi, Konya.
- Akman, Y. (1992). İlköğretim düzeyindeki öğrencilerin rehberlik gereksinimleri. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 1(3), 4-6.
- Altun, S. A. (2009). An investigation of teachers’, parents’, and students’ opinions on elementary students’ academic failure. Elementary Education Online, 8(2), 567-586.
- Camadan, F., & Sezgin, F. (2012). İlköğretim okulu müdürlerinin okul rehberlik hizmetlerine ilişkin görüşleri üzerine nitel bir araştırma. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 4(38), 199-211.
- Çetin, B. (2013). Sınıfta istenmeyen öğrenci davranışlarıyla ilgili sınıf öğretmenlerinin karşılaştıkları sorunlar ve çözüm önerileri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 14(1), 255-269.
- Çokamay, G., Kapçı, E. G., & Sever, M. (2017). Okul Ruh Sağlığı Hizmetlerinde Yaşanan Sorunlar: Psikolojik Danışmanların Görüşleri. İlköğretim Online, 16(4).
- Ekici, S. (2018). Taşımalı eğitimde 5. 6. 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin ulaşım ve beslenme ile ilgili görüşleri (Denizli İli Çal İlçesi örneği).
- Erkan, Z. (2017). 9-12 yaş arasında okul rehberlik birimine başvuran öğrencilerin kaygı düzeyleri ve benlik saygılarının akran zorbalığına uğrama sıklığı açısından incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, İstanbul.
- Hatunoğlu, Y., & Hatunoğlu, Y. (2006). Okullarda verilen rehberlik hizmetlerinin problem alanlari. Kastamonu Eğitim Dergisi, 14 (1), 333-338.
- Johnson, B., & Christensen, L. (2014). Eğitim araştırmaları. Ankara: Eğiten Kitap.
- Kaya, N. Ç. (2017). Taşımalı eğitim programındaki ilköğretim öğrencilerinin durumları: Silopi köyleri örneğinde bir sosyal değerlendirme. DTCF Dergisi, 46(2).
- Kazu, İ. Y., & Aşkın, Z. (2011). Yatılı ilköğretim bölge okullarının etüt saatlerinde ve boş zaman etkinliklerinde karşılaşılan sorunlar (Elazığ ili örneği). Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(3), 39-46.
- Kesici, Ş. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin anne baba tutumlarının ve rehberlik ihtiyaçlarının mesleki karar verme zorluklarını yordaması. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (18), 329-339.
- Kesici, Ş. (2007). Şube rehber öğretmenlerinin görüşlerine göre 6., 7. ve 8. sınıf öğrencilerinin rehberlik ve danışma ihtiyaçları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(17), 365-383.
- Kılıç, F. (2010). İlköğretim birinci kademe yönetici, sınıf rehber öğretmeni ve rehber öğretmenin rehberlik görevleri ile ilgili bilgi düzeyi ve okul rehberlik hizmetleri hakkındaki görüşlerinin incelenmesi (Yüksek Lisans Tezi). Marmara Üniversitesi, İstanbul.
- Külahoğlu, Ş. (2004). Okul psikolojik danışmanlık ve rehberlik programlarının geliştirilmesi. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
- Milli Eğitim Bakanlığı (2015). Okullarda Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetleri Kılavuzu. Ankara: MEB Yayınları.
- Sklare, G. B. (2012). Okul danışmanları için kısa süreli psikolojik danışma. Ankara: Pegem Akademi.
- Subaşı, G. (2000). Verimli ders çalışma alışkanlıkları eğitiminin akademik başarı, akademik benlik kavramı ve çalışma alışkanlıklarına etkisi. Eğitim ve Bilim, 25(117), 50-56.
- Özyürek, R. (2012). Okullarda psikolojik danışma ve rehberlik uygulamaları. Ankara: Pegem Akademi.
- Tan, H., & Baloğlu. M. (2011). Psikolojik danışma ve rehberlik teori ve uygulama. İstanbul: Nobel Yayıncılık.
- Uslu, Ö. (2017). İlköğretimde taşımalı eğitim uygulaması (Yüksek Lisans Tezi). Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
- Ünal, A., & Ünal, E. (2010). Öğretmen ve öğrencilerin rehber öğretmeni algılamalarına ilişkin bir durum çalışması. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 919-945.
- Yeşilyaprak, Y. (2007). Türkiye’de psikolojik danışma ve rehberlik alanının gelişiminde türk psikolojik danışma ve rehberlik derneğinin yeri ve önemi. R. Özyürek, F. Korkut-Owen & D.W. Owen (Ed.), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik: Meslekleşme sürecindeki ilerlemeler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
- Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
- Yılmaz, A. (2012). Yatılı ilköğretim bölge okulları sorunlarının öğrenci algılarına göre değerlendirilmesi. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 11(3), 659-679.