Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Opinions of School Psychological Counselors about Planning of Guidance Services under the E-Guidance Module

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 43, 30.12.2018

Öz

The
purpose of the current study is to determine the opinions of school
psychological counselors about the process of counseling services plan
preparation issued and implemented for the first time in 2017-2018 school
years. The current study employed the phenomenological design, one of the
qualitative research methods. An interview form made up of five questions was
prepared to reveal the experiences of the school psychological counselors in
the process of preparing the 2017-2018 counseling services plan and through
interviews, the opinions of 16 counseling teachers working in the city of
Burdur were elicited. The collected data were analyzed with content analysis.
The inter-rater reliability was calculated to be .88. In light of the findings,
the themes of the current study were determined as the difference of this
program from the former programs, challenges encountered while preparing the
new counseling services plan, support and training received for the new plan, advantages and disadvantages of the new plan and
how to develop the new plan. When the opinions of the school psychological
counselors were examined, it was found that they had the greatest difficulty in
coding in the new counseling services plan, they did not have any training
about the development of the new plan and it is pleasing for them that the new
plan is systematic and sets
objectives.

Kaynakça

  • Buğa, A. ve Hamamcı, Z. (2016). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı web tabanlı interaktif ve geleneksel psiko-eğitim programlarının çocukların bilişsel hatalarına ve psikolojik belirtilerine etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences 15(3), 783-809.
  • Cobia, D.C., & Henderson, D.A. (2007). Developing an effective and accountable school counseling program (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice-Hall
  • Çil, İ., Tokat, M.A., Türkan, Y.S. ve Doğan, N. (2014). Temel eğitim kurumlarında e-rehberlik ve danışmanlık karar destek sistemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 34-56.
  • Erkan, S. (2017). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkan, S., Bükel, S., Çetin, H., Gülebağlan, C., Gülsaran, D., Güven, M., Kılıç, Ş. ve Sırıklı, A. (2006). Yeni okul PDR hizmetleri program modeli. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, İlköğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programı Formatörlük Kursu Hizmet İçi Eğitim Ders Notu. Kuşadası.
  • MEB. (2011).Ortaöğretim rehberlik ve yönlendirme dersi programı. http://orgm.meb.gov.tr/www/rehberlik-programlari/icerik/102
  • MEB (2014). Rehberlik ve kariyer planlama dersi programı. http://orgm.meb.gov.tr/www/rehberlik-programlari/icerik/102
  • MEB. (2017). Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri plan hazırlama kitapçığı, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri, Ankara. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/01135552_rehberlik_plan_hazirlama_kitapcigi.pdf
  • Nazlı, S. (2014). Polis Akademisi kapsamlı gelişimsel rehberlik programının orta vadeli değerlendirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 103-116.
  • Tagay, Ö. ve Savi-Çakar, F. (2017). Okullarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin okul psikolojik danışmanlarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1168-1186.
  • Terzi, Ş., Ergüner-Tekinalp, B. ve Leuwerke, W. (2011). Psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri modeline dayalı olarak geliştirilen kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programını değerlendirmeleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 51-60.
  • Yavuzer, Y. ve Sali, G. (2015). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. İçinde Cengiz Şahin (Ed.). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Yayınevi.

Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 31 - 43, 30.12.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, 2017-2018 eğitim öğretim yılında ilk kez yayınlanan ve
uygulamaya başlanan e-rehberlik modülüne ilişkin okul psikolojik
danışmanlarının görüşlerini belirlemektir. Çalışmada nitel araştırma
yöntemlerinden olgubilim deseni kullanılmıştır. Okul psikolojik danışmanlarının
e-rehberlik modülüne ilişkin görüşlerini belirlemek amacıyla beş sorudan oluşan
yarı yapılandırılmış görüşme formu hazırlanmış ve Burdur ilinde görev yapan 3
ilkokul, 6 ortaokul ve 7 lisede çalışan toplam 16 rehber öğretmenden görüş
alınmıştır. Veriler içerik analizi ile çözümlenmiştir. İki araştırmacı
tarafından veriler ayrı ayrı kodlanarak ortak temalar belirlenmiştir.
Kodlayıcılar arasındaki güvenirlik katsayısı .88 bulunmuştur. Elde edilen
verilere göre çalışmanın temaları; bu programın önceki programlardan farkı,
yeni rehberlik hizmetleri planını hazırlarken zorlanılan konular,  yeni planla ilgili alınan destek ve eğitim,
yeni planın avantaj ve dezavantajları, yeni planın nasıl geliştirilebileceği
şeklinde belirlenmiştir. Okul psikolojik danışmanlarından elde edilen görüşler
incelendiğinde e-rehberlik modülü uygulamaları sırasında en çok kodlama
konusunda zorlandıkları, yeni planı geliştirme konusunda eğitim almadıkları,
yeni planın sistematik olmasının ve hedefler belirlenmesinin memnun edici
olduğu şeklinde ifadelere yer verildiği görülmektedir.

Kaynakça

  • Buğa, A. ve Hamamcı, Z. (2016). Bilişsel davranışçı yaklaşıma dayalı web tabanlı interaktif ve geleneksel psiko-eğitim programlarının çocukların bilişsel hatalarına ve psikolojik belirtilerine etkisi. Gaziantep University Journal of Social Sciences 15(3), 783-809.
  • Cobia, D.C., & Henderson, D.A. (2007). Developing an effective and accountable school counseling program (2nd ed.). Upper Saddle River, NJ: Merrill/Prentice-Hall
  • Çil, İ., Tokat, M.A., Türkan, Y.S. ve Doğan, N. (2014). Temel eğitim kurumlarında e-rehberlik ve danışmanlık karar destek sistemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(2), 34-56.
  • Erkan, S. (2017). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. Ankara: Pegem Akademi.
  • Erkan, S., Bükel, S., Çetin, H., Gülebağlan, C., Gülsaran, D., Güven, M., Kılıç, Ş. ve Sırıklı, A. (2006). Yeni okul PDR hizmetleri program modeli. Özel Eğitim Rehberlik ve Danışma Hizmetleri Genel Müdürlüğü, İlköğretim Kurumları Sınıf Rehberlik Programı Formatörlük Kursu Hizmet İçi Eğitim Ders Notu. Kuşadası.
  • MEB. (2011).Ortaöğretim rehberlik ve yönlendirme dersi programı. http://orgm.meb.gov.tr/www/rehberlik-programlari/icerik/102
  • MEB (2014). Rehberlik ve kariyer planlama dersi programı. http://orgm.meb.gov.tr/www/rehberlik-programlari/icerik/102
  • MEB. (2017). Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetleri plan hazırlama kitapçığı, Özel Eğitim ve Rehberlik Hizmetleri, Ankara. https://orgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2018_06/01135552_rehberlik_plan_hazirlama_kitapcigi.pdf
  • Nazlı, S. (2014). Polis Akademisi kapsamlı gelişimsel rehberlik programının orta vadeli değerlendirilmesi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 5(41), 103-116.
  • Tagay, Ö. ve Savi-Çakar, F. (2017). Okullarda yürütülen psikolojik danışma ve rehberlik hizmetlerine ilişkin okul psikolojik danışmanlarının görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 18(3), 1168-1186.
  • Terzi, Ş., Ergüner-Tekinalp, B. ve Leuwerke, W. (2011). Psikolojik danışmanların okul psikolojik danışma ve rehberlik hizmetleri modeline dayalı olarak geliştirilen kapsamlı psikolojik danışma ve rehberlik programını değerlendirmeleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 1(1), 51-60.
  • Yavuzer, Y. ve Sali, G. (2015). Psikolojik danışma ve rehberlikte program geliştirme. İçinde Cengiz Şahin (Ed.). Psikolojik danışma ve rehberlik. Ankara: Pegem Yayınevi.
Toplam 12 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Tagay 0000-0002-9821-5960

Zeynep Karataş 0000-0002-4532-6827

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Tagay, Ö., & Karataş, Z. (2018). Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, 1(1), 31-43.
AMA Tagay Ö, Karataş Z. Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri. OPDD / JSC. Aralık 2018;1(1):31-43.
Chicago Tagay, Özlem, ve Zeynep Karataş. “Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 1, sy. 1 (Aralık 2018): 31-43.
EndNote Tagay Ö, Karataş Z (01 Aralık 2018) Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 1 1 31–43.
IEEE Ö. Tagay ve Z. Karataş, “Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri”, OPDD / JSC, c. 1, sy. 1, ss. 31–43, 2018.
ISNAD Tagay, Özlem - Karataş, Zeynep. “Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi 1/1 (Aralık 2018), 31-43.
JAMA Tagay Ö, Karataş Z. Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri. OPDD / JSC. 2018;1:31–43.
MLA Tagay, Özlem ve Zeynep Karataş. “Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri”. Okul Psikolojik Danışmanlığı Dergisi, c. 1, sy. 1, 2018, ss. 31-43.
Vancouver Tagay Ö, Karataş Z. Okul Psikolojik Danışmanlarının E-Rehberlik Modülü Kapsamında Rehberlik Hizmetlerinin Planlanmasına İlişkin Görüşleri. OPDD / JSC. 2018;1(1):31-43.

İletişim Adresi: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği, Sağlık Mah. Süleyman Sırrı Cad. Sağlık İş Hanı No: 21/18, Çankaya/Ankara Tel: 0850 756 96 76