The aim of the study is to
determine the role of brand equity in the calculation of the values of Turkish
brands and the role of these brands from their branded products in total sales
revenue. The research covers the analysis of Turkish brands through Interbrand
brand valuation method, which is one of the mixed calculation methods that
enables both financial and consumer oriented perspectives. In the application
part of the study, from the Brand Finance 2017 ranking list of Turkey’s most
valuable brands; Turk Telekom, Turkcell, Turkish Airlines and Arcelik were
examined. At the end of the research, the brands were listed according to their
values and according to this ranking, Turk Telekom was determined as the first,
Turkcell as the second and Arcelik as the third most valuable brands. The
evaluation of the most valuable Turkish brands with Interbrand brand valuation
method is considered to fill an important gap in the literature.
Brand Valuation EVA Brand Power Firm Financial Analysis Demand Analysis
Araştırmanın amacı Türk markalarının değerlerinin
hesaplanmasında marka gücünün ve bu markaların toplam satış hasılatları
içerisinde markalı ürünlerinden elde ettikleri gelirlerin rolünün
belirlenmesidir. Araştırma hem finansal hem de tüketici yönlü bakış açılarını
olanaklı kılan karma hesaplama yöntemlerinden Interbrand marka değerleme
yöntemiyle, Türk markalarının analizlerini kapsamaktadır. Araştırmanın uygulama
kısmında, BrandFinance 2017 Türkiye’nin en değerli markaları sıralamasında yer
alan; Türk Telekom, Turkcell, Türk Hava Yolları ve Arçelik incelenmiştir.
Araştırma sonucunda değerlerine göre markalar sıralanmış ve bu sıralamaya göre
Türk Telekom birinci, Turkcell ikinci, Arçelik üçüncü en değerli markalar
olarak belirlenmiştir. Interbrand marka değerleme yöntemi ile en değerli Türk
markalarının değerlendirilmesinin literatürde önemli bir boşluğu dolduracağı
düşünülmektedir.
Marka Değerleme EVA Marka Gücü Talep Analizi Firma Finansal Analiz
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 6 Sayı: 2 |
Google Scholar istatistiklerimiz için tıklayınız.