performance
at schools is now in the reform agenda of Turkish educational system. Since
developed in a different educational culture, it is important for the
policymakers to be aware of the differences and similarities among Turkish
teachers’ beliefs in and views on the different accountability policies for
higher academic achievement in core school subjects. Aiming to evaluate the
thoughts of teaching staff on various accountability policies, this study of
causal-comparative design revealed that, based on the data obtained from the stratified sample of 357 teachers
and 154 administrators from the primary, elemantary and high schools in
Kütahya, Turkey, via the Accountability Policies for Academic Performance
questionnaire, the principals and teachers mostly agree with the need of
teacher autonomy, professional qualification and professional development
practices as well as the need for the generation of information about
performance. While the teaching staff doesn’t support the parents’
participation both in administrative and instructional practices and decision
making, they rather see professional accountability policies are the best for
schools to increase academic performance. Additionally, those teachers; working
as principal, male, teaching at private schools, and at schools with science
program more support than other groups the performance accountability policy;
the sum of teacher responsibility, student assessments, performance
evaluations, rewards and punishment policies. Differently, all the teachers and
principals strongly agree with the professional accountability policy;
comprising teacher autonomy, teacher qualifications and professional
development practices.
Accountability Quality Control School Achievement Performance
Batı kültüründe
okul gelişimine yönelik ortaya çıkan ve dünyaya yayılan hesap verebilirlik politikası
son yıllarda Türk eğitim sisteminin de
reform gündemine girmiştir. Yanlız, planlanan değişimin başarısı hesap
verebilirlik politikalarına ilişkin farklı görüş ve inançların farkında olunması
ve bunlara uygun mekanizmaların üretilmesine bağlı olacaktır. Öğretmen ve
yöneticilerin çeşitli hesap verebilirlik politikalarına ilişkin düşüncelerini
belirlemeyi ve farklılaşmaları ortaya koymayı amaçlayan bu nedensel karşılaştırma çalışması; Kütahya
ili ilköğretim, ilköğretim ve lise düzeyinde tabakalı örnekleme yöntemi ile
rastgele belirlenen 357 öğretmen ve 154 yöneticinin Okul Hesap Verebilirlik
Politikaları ölçeği aracılığıyla elde edilen görüşlerinin ne düzeyde olduğu, bunlaarın bazı bireysel ve kurumsal
değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığı sorularına cevap aramaktadır.
Sonuç olarak, öğretmen ve okul
yöneticileri öğretmen özerkliği, mesleki yeterlilik ve mesleki gelişimi
amaçlayan güçlü politikalara ihtiyaç duyulduğu, performansla ilgili bilgi
üretimine gerek olduğuna güçlü bir şekilde inanmaktadır. Öğretmen ve
yöneticiler; velilerin hem idari hem de öğretim uygulamalarına ve karar verme
süreçlerine katılımını desteklememekte; profesyonel hesap verme politikalarının
okullardaki akademik performansı artırmanın en iyi yolu olduğunu
inanmaktadırlar. Ayrıca; müdürler, özel okullarda görev yapan öğretmenler,
erkek öğretmenler, fen ve anadolu liselerindeki öğretmenler diğer öğretmenlere
kıyasla öğretmenlerin sonuçlardan sorumlu tutulması, kazanım değerlendirme
sınavları, performans değerlendirme, ödül ve ceza mekanizmalarını içeren
performans hesap verebilirlik politikasının gerekliliğine inanmaktadır.
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 22 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 13 |