Bu
çalışmada öğretmen adaylarının mutluluk, iyimserlik, yaşam anlamı ve yaşam
doyumu düzeylerinin belirlenmesi ve demografik değişkenlere göre incelenmesi
amaçlanmıştır. Bu araştırma genel tarama modellerinden ilişkisel tarama türünde olup
çalışma grubunu 2015-2016 eğitim-öğretim yılında Gaziantep Üniversitesi’nde
bulunan farklı bölümlerden pedagojik formasyon eğitimi alan 687 öğretmen adayı
oluşturmaktadır. Araştırmada çalışma grubunu oluşturan bireylerin demografik
özellikleri ile ilgili bilgi toplamak için Kişisel Bilgi Formu, mutluluğu
ölçmek için Oxford Mutluluk Ölçeği Kısa Formu, iyimserliği ölçmek için Yaşam
Yönelimi Testi, yaşam anlamını ölçmek
için Yaşamın Anlamı Ölçeği, yaşam doyumunu ölçmek için Yaşam Doyumu
Ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizi sürecinde betimsel istatistikler ile
birlikte, t testi, ANOVA, tukey HSD, korelasyon, çoklu regresyon tekniklerinden
yararlanılmıştır. Analiz sonucunda; öğretmen adaylarında mutluluğun algılanan anne-baba tutumları, amaçladığı
bölümde okuyup/okumama açısından anlamlı farklılık gösterdiği; iyimserliğinin algılanan anne-baba tutumları, amaçladığı
bölümde okuyup/okumama açısından anlamlı farklılık gösterdiği; yaşam
anlamının algılanan anne-baba
tutumları, amaçladığı bölümde okuyup/okumama açısından anlamlı farklılık
gösterdiği; yaşam doyumunun ise cinsiyet,
algılanan anne-baba tutumları, amaçladığı bölümde okuyup/okumama açısından
anlamlı farklılık gösterdiği bulunmuştur. Mutluluk puanlarının
yordanmasına ilişkin adımsal regresyon analizi üç aşamada tamamlanmıştır. Yaşam
doyumu, iyimserlik ve yaşam anlamı değişkenlerinin mutluluk puanlarındaki
toplam varyansın %45,6’sını açıkladığı görülmüştür.
In
this study it is aimed to identify the teacher candidates’ happiness, optimism,
meaning in life and life satisfaction levels and to examine these levels
according to demographic variables. This research is a relational screening
model, which is a kind of general screening model, and the study group consists
of 687 teacher candidates who has got pedagogical formation from various
departments of Gaziantep University in 2015-2016 academic year. In the research
Personal Information Form is used to gather information about the demographic
characteristics of the people who form the study group; Short Form of the
Oxford Happiness Questionnaire is used to measure happiness; Life Orientation
Test is used to evaluate optimism; Meaning in Life Questionnaire is used to
measure the meaning in life; Life Satisfaction Scale is used to measure life
satisfaction level. During the data analyzing process descriptive statistics, t
test, ANOVA, tukey HSD, correlation and multiple regression technics are
utilized. As a conclusion of the
analysis it is found out that the happiness of the teacher candidates shows
significant difference according to parents’ attitudes, whether he/she studies
in the department he/she desired; the optimism of the teacher candidates shows
significant difference according to parents’ attitudes, whether he/she studies
in the department he/she desired; meaning in life shows significant difference
according to parents’ attitudes, whether he/she studies in the department
he/she desired; life satisfaction shows significant difference according to
sex, parents’ attitudes, whether he/she studies in the department he/she
desired. Stepwise regression analysis related to predicting the happiness
scores is completed in three stages. It is confirmed that life satisfaction,
optimism and meaning in life variables explain 45.6 % of the total variance of
the happiness scores.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar, Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2017 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 7 Sayı: 13 |