Bu araştırmanın amacı, Yalnızlığı Azaltma Psiko-eğitim
Programı’nın yaşlıların yalnızlık düzeyine etkisini incelemektir. Araştırma,
deney ve kontrol gruplu; ön test, son test, izleme testi modeline dayalı
deneysel bir çalışmadır. Araştırmanın bağımsız değişkeni; ön test ve son test
arasında sadece deney grubuna uygulanan Yalnızlığı Azaltma Psiko-eğitim
Programıdır. Araştırmanın bağımlı değişkeni ise, yaşlıların yalnızlık
düzeyleridir. Araştırma, Kayseri ilinde
Hacı Rukiye Gazioğlu Huzur Evinde 65 yaş ve üstü bireylerin katılımı ile
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri “Yaşlılar İçin Yalnızlık Ölçeği
(YİYÖ)” ile elde edilmiştir. Deney
grubuna araştırmacı tarafından Aktivite Kuramı ve Bilişsel Yaklaşıma dayalı olarak
hazırlanan, 11 haftalık Yalnızlığı Azaltma Psiko-eğitim Programı uygulanmıştır.
Kontrol grubuna herhangi bir eğitim verilmemiştir. İzleme ölçümleri, son test uygulamasından iki
ay sonra yapılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen verilerin çözümlenmesinde
Mann Whitney U ve Wilcoxon İşaretli Sıralar testi kullanılmıştır. Elde edilen araştırma bulgularının sonucunda,
deney ve kontrol gruplarının son test puanları arasında anlamlı bir fark
(p<.05) olduğu ortaya çıkmıştır.
Ayrıca, deney grubundaki bireylerin YİYÖ’den aldıkları deney öncesi ve deney
sonrası puanları arasında anlamlı bir fark (p<.05) olduğu saptanmıştır. Yani
bir başka değişle uygulanan Yalnızlığı Azaltma Psiko-eğitim Programı, deney
grubuna katılan yaşlıların yalnızlık düzeylerini azaltmıştır. Bu farkın
deneysel işlemin sona ermesinden iki ay sonrada da kısmen azalarak devam ettiği
görülmüştür.
Yalnızlık Yaşlı Yaşlılarda yalnızlık Psiko-eğitim programı Yalnızlığı azaltma.
The aim of this study is to investigate the effect of
Psychoeducation Program for Reducing Loneliness on loneliness level of the
elderly. This is an experimental study
with experimental and control groups based on pretest, posttest, and follow-up
model. The independent variable of the study was Psychoeducation Program for
Reducing Loneliness which was applied only to experimental group between
pretest and posttest. Loneliness level
of the elderly was dependent variable of the study. The study was conducted
with the participation of individuals aged 65 and over, residing in Hacı Rukiye
Gazioğlu Nursing Home in the city center of Kayseri. The data of the study were
obtained with the "Loneliness Scale for the Elderly". An 11-week
Psychoeducation Program for Reducing Loneliness, prepared by researcher based
on Activity Theory and cognitive Approach, was applied to the experimental
group. Any training was not given to
control group. Follow-up measurements were performed two months after the
posttest. Mann Whitney U and Wilcoxon Signed rank tests were used for analysis
of data obtained as a result of the study. As a result of the study findings,
it was revealed that there was a significant difference between posttest scores
of control and experimental groups (p<.05). Moreover, a significant
difference was found between LSE scores obtained by individuals in experimental
group before and after the experiment (p<.05). In other words, the
Psychoeducation Program for Reducing Loneliness decreased loneliness levels of
the elderly individuals included in the experimental group. It was observed
that this difference continued partially decreasingly two months later upon
completion of the experimental procedure.
Loneliness Elderly Loneliness in the elderly Psycho-educational program Reduce loneliness.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2018 |
Kabul Tarihi | 21 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 14 |