Advances
in information and communication technologies have led to the widespread and
frequent use of technological devices such as smartphones, computers and
tablets that are among the means of accessing the internet and social media
among university students. In this context, studies aiming to measure the
attitudes towards the use of technological tools and instruments today have
gained importance. In this context the research was conducted to test the
validity and reliability and to verify the factor structure of the technology
useage scale developed by Zincirkıran and Tiftik (2014). The study also
investigated whether there is a significant difference between the technology
usage scale and demographic variables in terms of university students. The
questionnaires prepared in this context were distributed to 500 students in a
public university and 362 questionnaires were collected for analysis. Factor
analysis, frequency, t-test, ANOVA analyzes were used in the study through SPSS
program. The survey found that the scale is valid and reliable. Unlike the
research of authors who developed scale in the research, the factor sequence
has changed. As a result of the research, no significant difference was found
between the demographic variables and the technology usage scale except the
income status. It was detected that the students with higher income levels had
higher levels of technology use.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki
gelişmeler, internet ve sosyal medyaya erişim araçları arasında yer alan akıllı
telefon, bilgisayar ve tablet gibi teknolojik cihazların üniversite öğrencileri
arasında yaygınlaşmasına ve sık kullanılmasına neden olmuştur. Bu kapsamda
günümüzde, teknolojik araç ve gereçlerin kullanımına yönelik tutumları ölçmeyi
amaçlayan çalışmalar önem kazanmıştır. Bu bağlamda yapılan araştırmada
Zincirkıran ve Tiftik (2014) tarafından geliştirilen teknoloji kullanım
ölçeğinin geçerlilik ve güvenilirliğinin
test edilmesi ve faktör yapısının doğrulanması amaçlanmıştır. Çalışmada ayrıca üniversite öğrencileri açısından teknoloji kullanım
ölçeği ile demografik değişkenler arasında anlamlı fark olup olmadığı da
araştırılmıştır. Hazırlanan anketler bir kamu üniversitesinde 500 öğrenciye
dağıtılmış ve analiz için 362 anket kullanılarak veri toplanmıştır. Araştırmada,
SPSS programı aracılığıyla faktör analizi, frekans, t-testi, ANOVA analizleri
kullanılmıştır. Araştırmada ölçeğin geçerli ve
güvenilir olduğu bulgulanmıştır. Araştırmada ölçeği geliştiren yazarların
araştırmasından farklı olarak faktör dizilişleri değişmiştir. Araştırma
sonucunda teknoloji kullanım ölçeği ile demografik değişkenler arasında yapılan
analizlerde gelir durumu haricinde diğer demografik değişkenler arasında
anlamlı bir farklılık bulunamamıştır. Yüksek gelir düzeyi olan öğrencilerin teknoloji kullanım düzeylerinin
daha yüksek olduğu bulgulanmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |