The aim of this qualitative study, which takes the
last form that French and Raven’s taxonomy of power bases as its theoretical
framework, is to present a group of preservice teachers’ evaluations of the
effectiveness and appropriateness of the bases of power in the process of
classroom management as based on their perceptions they formed through their
lived experiences in their high school years. The findings based on the written
responses to open-ended questions of 345 preservice teachers, showed that personal
reward power (as being an effective basis of power) and impersonal coercive
power (as being an ineffective basis of power) were mentioned with the highest
frequencies. In regard to the appropriateness of their use in classroom
management, personal reward power was approved by all the participants who
mentioned it, while coercive power was disapproved by all the participants who
regarded it as an ineffective, and by almost all the others who regarded it as
an effective basis of power. The literature on the power interactions between
teachers and students have so far been theoretically based on the earliest form
of French and Raven’s taxonomy of power bases presented in 1959. The present
study points to the need to take the taxonomy in its final, the most
comprehensive and thus the most explanatory form that it took in 1993. The
stated taxonomy was presented in its final form, and implications of the
findings for research and practice were also discussed.
French and Raven Bases of power Sources of power Teachers Students
French ve Raven
taksonomisinin ulaşmış olduğu son hali teorik çerçeve olarak alan bu nitel
araştırmanın amacı, bir grup öğretmen adayının lise yıllarındaki öğrencilik
deneyimlerine dayanarak dile getirebilecekleri, güç temellerinin etkililiğine
ve sınıf yönetimi sürecinde uygunluklarına ilişkin değerlendirmelerini ortaya
koymaktır. 345 öğretmen adayının açık uçlu sorulara verdikleri cevaplara
dayanan bulgular, katılımcıların en yüksek frekansla dile getirilen etkili güç
temelinin kişisel ödül gücü, en yüksek frekansla dile getirilen etkisiz güç
temelinin ise kişisel olmayan zorlayıcı güç olduğunu göstermektedir. Kişisel
ödül gücünü dile getiren katılımcıların tamamı bu gücü sınıf yönetimi sürecinde
uygun bulurken, kişisel olmayan zorlayıcı gücü etkisiz olarak dile getiren
katılımcıların tamamının, etkili olarak dile getiren katılımcıların ise tamama
yakının bu güç temelini sınıf yönetiminde uygun bulmadıkları görülmüştür.
Sınıfta öğretmen-öğrenci güç etkileşimlerine ilişkin alanyazın French ve Raven
taksonomisinin 1959 yılındaki 5 boyutlu ilk halini esas almaktadır. Bu
araştırma ise söz konusu taksonominin 1993 senesinde ulaştığı son noktadaki, en
kapsamlı ve dolayısıyla da en açıklayıcı hali ile bu alandaki araştırmalara
çerçeve alınması gerektiğine işaret etmektedir. Araştırma kapsamında taksonomi
ulaştığı son haliyle tanıtılmış, bulgulara dayalı olarak araştırma ve uygulama
önerileri geliştirilmiştir.
French ve Raven Güç temelleri Güç kaynakları Öğretmenler Öğrenciler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 29 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |