Reputation is that an institution distinguishes itself from others that
do the same business or service, allows us to estimate likely behavior in the
face of a situation, difficult to imitate, not materially measurable but is
valuable. In terms of universities, reputation is the collective judgments
formed by the internal and external environment. In this research, the
reputation strategies of Giresun University, which became an independent
university in 2006, were evaluated. For this purpose, data were collected from
internal stakeholders by Institutional Reputation Scale related to university identity,
and the differences between the opinions were analyzed. Regarding the image,
news texts of the University during the period of 2013-2015 were examined by
means of descriptive analysis. The results show that the applications according
to university identity were evaluated positively by the lecturers compared to
the students. The news regarding the image of the University, the majorities of
the news content were apparently positive and takes place in the local press;
about seminars, meetings and conferences, social responsibilities and public
relations. While the rector of the university was the main; the student
communities and their activities constitute the secondary source of news.
Faculties and colleges were most frequently reported units; the news about
women, disabled people, projects, Turks and Turkish minorities, criticizing
activities of genocide against minorities constituted the central theme/issues.
As a result, it is understood that Giresun University put social responsibility
activities in the forefront of reputation practices.
University identity Image Reputation University reputation strategies
İtibar, bir kurumu aynı işi ya da
hizmeti veren diğerlerinden ayırt ettiren, bir durum karşısında olası
davranışını kestirmemizi sağlayan, taklidi zor, maddi olarak ölçülemeyen ancak
değerli olandır. Üniversiteler açısından itibar ise, medyanın da içerisinde yer
aldığı, üniversitenin iç ve dış çevresi tarafından algılanmasının oluşturduğu
kolektif yargılardır. Bu araştırmada, 2006 yılında müstakil bir üniversite
haline gelen Giresun Üniversitesinin itibar stratejileri değerlendirilmektedir.
Bu amaçla üniversitenin iç paydaşlarından üniversite kimliğine ilişkin Kurumsal
İtibar Ölçeğiyle veri toplanmış, verilerle iç paydaşların görüşleri arasındaki
farklar analiz edilmiştir. İmajına ilişkin ise, 2013-2015 yılları arasında
Üniversitesi ile ilgili yazılı basında yer alan haberler betimsel analiz ile
incelenmiştir. Sonuçlar Üniversitenin kimliğine ait uygulamalarını, öğretim
elemanlarının öğrencilerine göre daha olumlu değerlendirdiklerini
göstermektedir. İmajına ilişkin haberlerin dökümünden, çoğunluğu yerel basında
yer alan haberlerin olumlu içerikli olduğu; haberin çoğunlukla üniversitede
düzenlenen konferans, seminer, toplantı, sosyal sorumluluk ve halkla ilişkiler
haberlerine ait olduğu belirlenmiştir. Üniversite rektörü bizatihi haber değeri
taşırken, faaliyet gösteren öğrenci toplulukları ve faaliyetleri ikincil haber
kaynağını oluşturmaktadır. Üniversitenin fakülte ve yüksekokulları
en sık haberi yapılan birimlerdir; kadınlar, engelliler, projeler, Türkler ve
Türk azınlıklar, azınlıklara yönelik soykırım faaliyetlerini tenkit çalışmaları
haberlerin merkezcil tema/konularını oluşturmaktadır. Sonuç olarak Giresun
Üniversitesinin itibar uygulamalarında, sosyal sorumluluk faaliyetlerini
strateji olarak ön plana çıkardığı anlaşılmıştır.
üniversite kimliği imajı itibarı üniversite itibar stratejileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Ağustos 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 15 |