The women who
entered the working life with the Industrial Revolution enabled the continuity
of working life in Turkey with the declaration of the republic, especially in
the 2000s they started to play an active role in the management units. Although
the number of women in the Turkish National Education system is high, the roles
in management are very small compared to men. It is thought that the viewpoints
of teachers who work in schools towards women managers and whether they should
see women managers as leaders directly influence the orientation of women
teachers to management. In this study, it was investigated whether the
leadership behaviors perceived by teachers about female managers in educational
institutions differed according to gender, age, seniority, level of education,
branch, marital status, school and graduate school and the duration of working
with female manager. The research
population consists of 250 pre-school elementary school, junior high school and
high school teachers in Erzincan province and districts in 2015-2016
educational. In the sample of the research, 289 teachers from 22 school
administrations, in which the female manager works. A Likert scale consisting
of 2 subcategories was used from 22 questions that was developed. In addition,
the desired demographic characteristics of the teachers were determined by the
personal information form. Frequency and percentage values of demographics, the
arithmetic mean and standard deviation of scores obtained from the calculated
scale, the difference tests of t test, analysis of variance (One- Way ANOVA),
Kruskal-Wallis H-test were analyzed using SPSS 17.0 package program in
analyzing the data. As a result of the research, the leadership behaviors
teachers perceive in female managers were influenced by various variables
Sanayi
İnkılabı ile çalışma hayatına giren kadınlar cumhuriyetin ilanı ile Türkiye’ de
çalışma hayatının devamlılığını sağlamış, özellikle 2000’li yıllarda ise
yönetim birimlerinde aktif rol oynamaya başlamışlardır. Türk Milli Eğitim
sisteminde de kadınlar sayıca fazla olmasına karşın yönetimdeki rolleri
erkeklere oranla çok azdır. Okullarda görev yapan öğretmenlerin kadın
yöneticilere bakış açısının ve kadın yöneticileri lider olarak görüp
görmemelerinin, kadın öğretmenlerin yöneticiliğe yönelmelerini, bu kademlerde
yer almalarını ve ilerlemelerini doğrudan etkilediği düşünülmektedir. Bu
araştırmada, öğretmenlerin eğitim kurumlarındaki kadın yöneticilere yönelik
algıladıkları liderlik davranışları, öğretmenlerin cinsiyet, yaş, kıdem,
öğrenim düzeyi, branş, medeni durum, mezun olduğu okul, öğretmenin kadın
yöneticiyle çalıştığı süre değişkenine göre istatistiksel olarak anlamlı bir
farklılık gösterip göstermediği incelenmiştir. Araştırma evrenini, 2015-2016
eğitim-öğretim yılında Erzincan ili ve ilçelerinde MEB’e bağlı 250 okul öncesi,
ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapan öğretmenler oluşturmaktadır.
Araştırmanın örneklemini ise, kadın yöneticinin görev yaptığı 22 okul ile bu
okullarda görevli 289 öğretmen oluşturur. Araştırmada Liderlik Davranışları
Ölçeği kullanılmıştır. Ayrıca kişisel bilgi formu ile öğretmenlerin istenilen
demografik özellikleri tespit edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde SPSS 17.0
paket programı kullanılarak demografik özelliklerin frekans ve yüzde değerleri
incelenmiş, ölçeklerden alınan puanların aritmetik ortalamaları ve standart
sapmaları hesaplanmış, fark testlerinde t testi, varyans analizi (One- Way
ANOVA), Kruskal Wallis-H testi yapılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmenlerin
kadın yöneticilerde algıladıkları liderlik davranışları çeşitli faktörlerden
etkilenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 14 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |