Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Social Media Addiction: Study on University Students

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 276 - 295, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.470118

Öz

Today,
especially among young people, the use of internet is very common. Internet use
is mostly preferred in social media. Social media is attracting attention in
different fields such as news, communication, education, information sharing
and friend tracking. Social media offers people a wide range of space to share
their thoughts and acquisitions. In this study, social media dependencies are
analyzed by applying a questionnaire in Osmaniye Korkut Ata University
students' sample on social media dependencies. In the analysis of the data,
descriptive statistical methods, t test for independent samples and one-way
analysis of variance were used. 186 students from different departments were
employed in the study. In this study, to determine social media addiction
levels of secondary school, high school and university students developed by
Şahin (2018), exploratory and validator analyzes were conducted within the
framework of validity studies, and SMBÖ-YF's five-point Likert type, 4
sub-dimensions (virtual tolerance, virtual communication, virtual problem and
virtual knowledge) and a scale consisting of 29 items. In the light of the data
obtained, it was determined that students were social media users, but they did
not experience social media usage problems at the level of dependency. There
were no significant differences in terms of variables such as gender, age,
monthly expenditure and the department in which they studied.

Kaynakça

  • Alican, C., ve Saban, A. (2013). Ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Ürgüp örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35 (2). 1-14.
  • Al-Menayes, J.J. (2015). Dimensions of social media addiction among university students in Kuwait. Psychology and Behavioral Sciences. 4(1). 23-28.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Erişim tarihi: 16.09.2018, http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Cabral, J. (2011). Is generation y addicted to social media. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications. 2(1). 5-14.
  • Çakmak, V. (2014). İletişim kaygısının sosyal medya kullanımı üzerine olan etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine örnek olay incelemesi. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal medya kullanımı ve aile iletişimi: Çanakkale’de lise öğrencileri üzerine bir araştırma, Selçuk İletişim, 9 (2), 27-50. doi: 10.18094/si.99029
  • Hawi, N. S. ve Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, self-esteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5). 576-586.
  • Işık, U., ve Topbaş, H. (2015). Facebook ve bağımlılık: medya bağımlılığı araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 319-336.
  • Kara, T. (2012). Sosyal medya üzerinde yeni nesil pazarlama ve Türkiye bilgi & iletişim hizmetleri endüstrisinde sosyal ağların kullanımına yönelik bir araştırma. Global Media Journal: Turkish Edition. 2(4), 102-117.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kırık, A.M., Arslan, A., Çetinkaya, A. ve Gül, M. (2015). A quantitative research on the level of social media addiction among young people in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3). 108-122.
  • Kuss, D.J. ve Griffiths, M.D. (2011). Online social networking and addiction – a review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8, 3528-3552. doi:10.3390/ijerph8093528
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (13), 531-546.
  • Nakaya, A.C. (2015). Internet and social media addiction. The United States: Reference Point Press. ISBN-13: 978-1-60152-761-5.
  • Öngen, O. (2017). Sosyal medya kullanıcılarının gerçeklik yanılgısı. Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 1 (1), 1-14.
  • Sağbaş, E. A., Ballı, S., ve Şen, F. (2016). Sosyal medya ve gençler üzerindeki etkileri. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi., Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 153-163.
  • Şahin, C. (2018). Social media addiction scale - student form: The relia-bility and validity study. The Turkish Online Journal of Educational Technology,17(1), 169-182.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4). 23-32.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348‐3382.

Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma

Yıl 2018, Cilt: 9 Sayı: 16, 276 - 295, 30.12.2018
https://doi.org/10.26466/opus.470118

Öz

Günümüzde,
özellikle gençler arasında, internet kullanımı çok yaygındır. İnternet
kullanımı en çok sosyal medya alanında tercih edilmektedir. Sosyal medya haber,
iletişim, eğitim, bilgi paylaşımı, arkadaş takibi gibi farklı alanlarda ilgi
çekmektedir. Sosyal medya insanlara düşüncelerini ve edinimlerini
paylaşabilecekleri geniş bir alan sunmaktadır. Bu çalışma ile sosyal medya
bağımlılıkları üzerine Osmaniye Korkut Ata Üniversitesi öğrencileri
örnekleminde ölçek uygulanarak, sosyal medya bağımlılıkları analiz
edilmektedir. Verilerin analizinde betimsel istatistik yöntemleri, bağımsız
örneklemler için t testi ve tek yönlü varyans analizi kullanılmıştır.
Araştırmada farklı bölümlerden 186 öğrenci ile gerçekleştirilmiştir. Bu
çalışmada Şahin (2018) tarafından geliştirilen ortaokul, lise ve üniversite
öğrencilerinin sosyal medya bağımlılık düzeylerini belirlemek amacıyla,
geçerlik
çalışmaları çerçevesinde açımlayıcı ve doğrulayıcı analizleri yapılmış ve
SMBÖ-YF’nun beşli Likert tipi, 4 alt boyut (sanal tolerans, sanal iletişim,
sanal problem ve sanal bilgilenme) ve 29 maddeden oluşan bir yapıya sahip olan
ölçek kullanılmıştır. Elde edilen veriler ışığında öğrencilerin sosyal medya
kullanıcısı oldukları ancak sosyal medya kullanımından kaynaklı sorunları
bağımlılık düzeyinde yaşamadıkları ile belirlenmiştir. Sosyal medya bağımlılığı
konusunda öğrenci görüşlerinin cinsiyet, yaş, aylık harcama miktarı ve öğrenim
gördükleri bölüm gibi değişkenler açısından önemli farklılıklar görülmemiştir.

Kaynakça

  • Alican, C., ve Saban, A. (2013). Ortaokul ve lisede öğrenim gören öğrencilerin sosyal medya kullanımına ilişkin tutumları: Ürgüp örneği. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 35 (2). 1-14.
  • Al-Menayes, J.J. (2015). Dimensions of social media addiction among university students in Kuwait. Psychology and Behavioral Sciences. 4(1). 23-28.
  • Büyüköztürk, Ş. (2012). Örnekleme yöntemleri. Erişim tarihi: 16.09.2018, http://w3.balikesir.edu.tr/~msackes/wp/wp-content/uploads/2012/03/BAY-Final-Konulari.pdf
  • Cabral, J. (2011). Is generation y addicted to social media. The Elon Journal of Undergraduate Research in Communications. 2(1). 5-14.
  • Çakmak, V. (2014). İletişim kaygısının sosyal medya kullanımı üzerine olan etkisi: Üniversite öğrencileri üzerine örnek olay incelemesi. Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi, Konya.
  • Demir, Ü. (2016). Sosyal medya kullanımı ve aile iletişimi: Çanakkale’de lise öğrencileri üzerine bir araştırma, Selçuk İletişim, 9 (2), 27-50. doi: 10.18094/si.99029
  • Hawi, N. S. ve Samaha, M. (2017). The relations among social media addiction, self-esteem, and life satisfaction in university students. Social Science Computer Review, 35(5). 576-586.
  • Işık, U., ve Topbaş, H. (2015). Facebook ve bağımlılık: medya bağımlılığı araştırması. The Journal of Academic Social Science Studies, 38, 319-336.
  • Kara, T. (2012). Sosyal medya üzerinde yeni nesil pazarlama ve Türkiye bilgi & iletişim hizmetleri endüstrisinde sosyal ağların kullanımına yönelik bir araştırma. Global Media Journal: Turkish Edition. 2(4), 102-117.
  • Karasar, N. (2009). Bilimsel araştırma yöntemi (19. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım
  • Kırık, A.M., Arslan, A., Çetinkaya, A. ve Gül, M. (2015). A quantitative research on the level of social media addiction among young people in Turkey. International Journal of Science Culture and Sport (IntJSCS), 3(3). 108-122.
  • Kuss, D.J. ve Griffiths, M.D. (2011). Online social networking and addiction – a review of the psychological literature. International Journal of Environmental Research and Public Health, 8, 3528-3552. doi:10.3390/ijerph8093528
  • Küçükali, A. (2016). Üniversite öğrencilerinin sosyal medya kullanımı: Atatürk Üniversitesi örneği. Bartın Üniversitesi İ.İ.B.F. Dergisi, 7 (13), 531-546.
  • Nakaya, A.C. (2015). Internet and social media addiction. The United States: Reference Point Press. ISBN-13: 978-1-60152-761-5.
  • Öngen, O. (2017). Sosyal medya kullanıcılarının gerçeklik yanılgısı. Yeni Medya Elektronik Dergi – eJNM, 1 (1), 1-14.
  • Sağbaş, E. A., Ballı, S., ve Şen, F. (2016). Sosyal medya ve gençler üzerindeki etkileri. Uluslararası Gençlik Araştırmaları Kongresi., Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, 153-163.
  • Şahin, C. (2018). Social media addiction scale - student form: The relia-bility and validity study. The Turkish Online Journal of Educational Technology,17(1), 169-182.
  • Solmaz, B., Tekin, G., Herzem, Z., ve Demir, M. (2013). İnternet ve sosyal medya kullanımı üzerine bir uygulama. Selçuk İletişim, 7(4). 23-32.
  • Vural, Z. B. A., ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma. Journal of Yaşar University, 20(5), 3348‐3382.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatih Çağatay Baz 0000-0002-6398-9851

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Kabul Tarihi 9 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16

Kaynak Göster

APA Baz, F. Ç. (2018). Sosyal Medya Bağımlılığı: Üniversite Öğrencileri Üzerine Çalışma. OPUS International Journal of Society Researches, 9(16), 276-295. https://doi.org/10.26466/opus.470118

Cited By































Türkiye’de Sosyal Medya Bağımlılığı ve Kullanımı Araştırması
Turkish Academic Research Review - Türk Akademik Araştırmalar Dergisi [TARR]
Mustafa USLU
https://doi.org/10.30622/tarr.933479