In this
study, it is aimed to examine the effect of creating a positive discourse
environment while teaching decimal fraction in fourth grade on students’
success. In this study, a pre-test post-test with control group design, which
is a quasi-experimental design, was utilized. In order to identify the
effectiveness of positive discourse environment on teaching decimal fractions
one control group and one experimental group was formed among fourth grades in
the same school. In experimental group, before starting decimal fractions, the
researcher informed the teacher about what should be done in order to create a
positive discourse environment. An achievement test on decimal fractions was
prepared to assess students’ knowledge level before and after conducting
decimal fractions lessons. The achievement test was administered to both
control and experimental group students as pre-test, post-test and retention
test. In the study, covariance analysis with one factor (ANCOVA) was computed
to identify the difference between the groups after experimental intervention.
At the end of one way covariance analysis, statistically significant difference
was identified between the groups in terms of their post-test and retention
test scores that were adjusted according to their average pre-test scores. In
addition to that, ANOVA with one factor was run to find out if there is a
significant difference between each group’s scores. There is a statistical
difference between experimental group students’ pre-test, post-test and
retention test scores. There is a statistical significant difference between
the pre-test and post-test scores of the experimental group students and the
pre-test and retention test score.
Fourth Grade Effect on Student Success Positive Discourse Environment Decimal Fractions
Bu çalışmada 4. Sınıf ondalık
kesirler konusunda olumlu bir söylem ortamının oluşturulmasının öğrenci
başarısına etkisini araştırmak amaçlanmıştır. Araştırmada yarı deneysel
desenlerden ön-test ve son-test kontrol gruplu yarı deneysel desen
kullanılmıştır. Araştırmada, Ondalık Kesirler konusunda olumlu bir söylem
ortamının etkililiğini belirlemek için aynı ilkokuldaki 4. sınıflardan bir
deney ve bir kontrol grubu oluşturulmuştur. Deney grubunda Ondalık kesirler
konusuna başlamadan önce dersin öğretmenine araştırmacı tarafından olumlu bir
söylem ortamının yaratılması için yapılması gerekenlerle ilgili bilgi
verilmiştir. Ondalık kesirler konusu işlenmeden önce ve işlendikten sonra
öğrencilerin ondalık kesirler konusundaki bilgilerini ölçmek için ondalık kesirlerle
ilgili başarı testi hazırlanmıştır. Başarı testi deney ve kontrol gruplarına ön
test, son test ve kalıcılık testi olarak uygulanmıştır. Araştırmada deneysel
işlem sonrası gruplar arasındaki farkı belirlemek için tek faktörlü kovaryans
analizi (ANCOVA) kullanılmıştır. Yapılan tek yönlü kovaryans analizi sonucuna
göre grupların öntest ortalama puanlarına göre düzeltilmiş sontest ve kalıcılık
testi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark
bulunmuştur. Bunun yanında grupların kendi ölçümleri arasında anlamlı bir
farklılığın olup olmadığını bulmak amacıyla tek faktörlü ANOVA testi
yapılmıştır. Deney grubundaki öğrencilerin uygulama öncesinde matematiksel
başarı öntest puanları, uygulama sonrası sontest ve kalıcılık puanları arasında
anlamlı bir farklılık bulunmuştur. Deney grubu öğrencilerinin başarı öntest ile
sontest puanı ve ön test ile kalıcılık puanı arasında istatistiksel anlamda
farklılık saptanmıştır.
Dördüncü Sınıf Etki Öğrenci Başarısı Olumlu Söylem Ortamı Ondalık Kesirler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 6 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |