Within the scope of counselor
education programme in Turkey, “Counseling practicum” which is conducted in the
supervisory frame is one of the basic elements of counselor education.
Counseling practicum which take parts in the senior year of counselor education
is very important in preparing students for future counseling sessions. In the
current study, counseling anxiety of counselor education students is aimed to
reveal. The design of study is prepared as phenomenological which is a part of
qualitative research method to reveal participants’ views more deeply and in
detail. 26 senior year students from the department of Counseling Psychology
(17 of them were female) participated in the study using purposeful sampling.
Semi-structured interview form was used in data collection after providing its
validation. For data analysis both descriptive and content analysis were used,
themes and categories were created. In result of descriptive analysis five
themes were created as “Counseling anxiety for own performance”, “Counseling
anxiety toward the process”, “Counseling anxiety for the client”, “Counseling
anxiety for supervisory process” and “Decreasing the counseling anxiety”. In
line with themes, by using content analysis categories were also created.
Results were discussed in line with theory and literature and suggestions were
given.
Counseling anxiety counselor education phenomenology counseling process
Ülkemizde psikolojik danışman
eğitimi kapsamında üniversitelerin lisans düzeyinde eğitim veren “Rehberlik ve
Psikolojik Danışmanlık ” bölümlerinde danışman öğretim üyeleri süpervizyonu ile
yürütülen psikolojik danışma uygulamaları bu eğitimin temel taşlarından birini
oluşturmaktadır. Üniversitelerin son sınıfında yer alan bu uygulama özellikle
PDR öğrencilerinin alana hazırlıklarının önemli bir ayağını oluşturmaktadır.
Öğrenciler çoğunlukla bu uygulama dersi kapsamında danışma uygulaması
gerçekleştirmektedirler. Bu araştırmada psikolojik danışman adaylarının
psikolojik danışma uygulamasına yönelik kaygılarının incelenmesi amaçlanmıştır.
Araştırma nitel araştırma yönteminin desenlerinden olan olgubilim deseni ile
yürütülmüştür. Bu amaçla, Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Bölümünde öğrenim
gören 17’si kadın, 9’u erkek olmak üzere toplam 26 son sınıf öğrencisi
araştırmanın çalışma grubunu oluşturmaktadır. Araştırmanın çalışma grubunun
belirlenmesinde amaçlı örnekleme yöntemi kullanılmıştır. Veriler gönüllülük ve
gizlilik ilkesi dahilinde toplanmış ve süreçte yarı yapılandırılmış görüşme
formu kullanılmıştır. Verilerin analiz edilmesinde ise betimsel analiz ve
içerik analizinden yararlanılmıştır. Betimsel analiz sonucu elde edilen
temalar, psikolojik danışman adayının “Kendine yönelik kaygıları”, “Psikolojik
danışma sürecine yönelik kaygıları”, “Danışana yönelik kaygıları”, “Süpervizöre
yönelik kaygıları” ve “Kaygıyı azaltma yolları” şeklinde belirlenmiştir. İçerik
analizi doğrultusunda bu temalara ait çeşitli kategoriler oluşturularak elde
edilen sonuçlar ulusal ve uluslararası alanyazın temelinde tartışılmış,
önerilere yer verilmiştir.
Psikolojik danışma kaygısı psikolojik danışman eğitimi fenomenoloji danışma süreci
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 5 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |