In this study,
coping responses were examined in terms of Transactional Analysis Approach. In
this context, the main purpose of this study is to investigate the relationship
between coping styles and ego states among university students. Survey method
was used in this study. The sample of the study consisted of 1382 students from
different faculties of Marmara University, İstanbul. “Coping Style Scale”
(Şahin and Durak, 1995) and “Ego State Scale” (Arı, 1989) were used to collect
data. The Ego State Scale was administered to the students and the egograms were
derived for each students and then the students were also classified according
to the highest scores of the egogram. Based on this classification, coping
styles of students were compared with their ego states. The results indicated
that the students who were in Adult ego state had the highest scores from the
self-confident style. On the other hand, the students who were in Adapted Child
ego state had the lowest scores from self-confident style. The students who
were in Adult ego state had the highest scores from optimistic style were
followed by the students who were in Nurturing Parent ego state. The students
who were in Critical Parent ego state had the lowest scores from optimistic
style were followed by the students who were in Adapted Child ego state.
Helpless and submissive styles were mostly preferred by students in Adapted
Child ego state and were least preferred by students in Adult ego state to cope
with the psychological distress. The students who were in Free Child ego state
had the highest scores from seeking of social support were followed by the
students in Nurturing Parent ego state. The students who were in Critical
Parent ego state had the lowest scores from seeking of social support were
followed by the students in Adapted Child ego state. Based on the findings from
the study, some suggestions were made in the context of protective and
preventive mental health counseling.
Coping with stress Transactional Analysis ego states university students.
Bu araştırmada
stresle başaçıkma tepkilerinin Transaksiyonel Analiz (TA) yaklaşımı açısından
ele alınıp incelenmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda araştırmanın ana amacı,
üniversite öğrencilerinin stresle başaçıkma tarzları ve TA ego durumları
arasındaki ilişkinin sınanmasıdır. Araştırma tarama modeline göre hazırlanmış
olup, İstanbul ilinde Marmara Üniversitesi’nin farklı fakültelerinde öğrenim görmekte
olan 1382 öğrenci örneklemi oluşturmuştur. Araştırmada verileri toplamak için;
“Stresle Başaçıkma Tarzları Ölçeği” (Şahin ve Durak, 1995) ve “Ego Durumları
Ölçeği” (Arı, 1989) kullanılmıştır. Öğrenciler uygulanan “Ego Durumları
Ölçeği”nden elde edilen egogramda en yüksek puanı aldıkları ego durumuna göre
sınıflandırılmış; stresle başaçıkma tarzları ego durumlarına göre
karşılaştırılmıştır. Elde edilen bulgulara göre; kendine güvenli yaklaşımı en
çok benimseyen grubun Yetişkin ego durumu, en az benimseyen grubun ise Uygulu
Çocuk ego durumu özelliği gösterdiği saptanırken; iyimser yaklaşımı en çok
benimseyen grubun Yetişkin ego durumu özelliği gösteren öğrenciler olduğu ve
onu Koruyucu Ebeveyn ego durumu özelliği gösteren öğrencilerin izlediği, en az
benimseyen grubun ise Eleştirel Ebeveyn ve onu takiben Uygulu Çocuk ego durumu
özelliği gösteren öğrencilerden oluştuğu tespit edilmiştir. Çaresiz ve boyuneğici yaklaşım en çok Uygulu
Çocuk, en az Yetişkin ego durumu özelliği gösteren öğrenciler tarafından tercih
edilmiştir. Ayrıca sosyal desteğe başvurmaya en fazla yönelen grubun Doğal
Çocuk ego durumu özelliği gösterdiği onu Koruyucu Ebeveyn ego durumu özelliği
gösteren grubun izlediği, en az sosyal desteğe başvuranların ise Eleştirel
Ebeveyn ego durumu grubunda yer aldığı, onu Uygulu Çocuk ego durumu özelliği
gösteren öğrencilerin izlediği saptanmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara
dayanarak koruyucu ve önleyici ruh sağlığı danışmanlığı bağlamında bazı
önerilerde bulunulmuştur.
Stresle başaçıkma Transaksiyonel Analiz ego durumları Üniversite öğrencileri
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 27 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |