In this study, it was aimed to
investigate how school principals talk about what they do during the flag
ceremonies, which must be done before school starts on Mondays and after school
on Fridays. For this purpose, a qualitative research approach has been adopted
in the research, and a discourse analysis technique has been used to examine
what principals are talking about and how they communicate their messages. The
research was carried out in the province of Ankara in the second semester of
2015-2016 academic year. For the study group, one school was determined from
the districts of Altındağ, Gölbaşı and Keçiören. Schools are in primary,
secondary and high school respectively. The data were collected by researchers
by going to schools, observing and voice recording. School principals were
found not to speak at every ceremony, but it was found that the person who made
the most speeches was the head of the high school and the person who gave the
least speeches was the head of the middle school. It has been observed that the
types of addressees and addresses addressed by school principals differ. In
addition, in the ceremonies of the school principals; To make announcements, to
be warned, and to provide discipline.
Flag ceremony principal speech ceremony speeches discourse analysis
Bu çalışmada okul müdürlerinin,
okullarda pazartesi günleri ders başlamadan önce ve cuma günleri ders
bitiminden sonra yapılması zorunlu olan bayrak törenlerinde yaptıkları konuşmalarının
incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaçla araştırmada nitel araştırma yaklaşımı
benimsenmiş, okul müdürlerinin hangi konularda konuşmalar yaptıkları ve
mesajlarını nasıl ilettiklerinin incelenmesinde söylem analizi tekniği
kullanılmıştır. Araştırma 2015-2016 öğretim yılının ikinci döneminde Ankara
ilinde gerçekleştirilmiştir. Çalışma grubu için Altındağ, Gölbaşı ve Keçiören
ilçelerinden birer okul belirlenmiştir. Okullar sırasıyla ilkokul, ortaokul ve
lise düzeyindedir. Veriler
araştırmacılar tarafından okullara gidilerek, gözlem ve ses kaydı yapılarak
toplanmıştır. Okul müdürlerinin her törende konuşma yapmadıkları görülürken, en
fazla konuşma yapanın lise okul müdürü en az konuşma yapanın ise ortaokul
müdürü olduğu bulunmuştur. Okul müdürlerinin hitap ettikleri kişiler ve hitap
şekillerinin farklılaştığı gözlenmiştir. Ayrıca okul müdürlerinin törenlerde;
duyuru yapma, uyarılarda bulunma ve disiplini sağlama konuları üzerinde
konuşmalar yaptığı sonucuna ulaşılmıştır.
Bayrak Töreni müdür konuşması tören konuşmaları söylem analizi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 28 Kasım 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |