In this study, it is aimed to
compare the perceptions and expectations of the local people who live in two
neighbouring districts with different social and cultural structures about the
development of tourism in their districts. In this respect, Yumurtalık and
Karataş Districts of Adana Province, which differentiates from other provinces
in a positive sense with the efforts for the development of tourism, with high
potential of tourism at the Mediterranean coast have been identified as the area
of this study. It has been investigated whether the tourism perception of
people with the same level of education, at the same economic level, and in the
same age group living in these two different districts are related to the
social and cultural structure of the region where they live. These studies were
carried out on the data obtained by applying face-to-face surveys to the
participants selected from Yumurtalık and Karataş districts with the
convenience sampling method, one of the non-probabilistic sample selection
methods. The population of the Yumurtalık and Karataş districts was determined
to be 17.211 and 22.098, respectively, and the minimum number of samples to be
studied was calculated as 275 persons in the case where the confidence interval
was determined to be 90% and the sample error was 5%. Then, the study was
carried out with 284 samples for the town of Yumurtalık and 286 for the Karataş
district, which were sufficient to represent the main mass. Factor analysis
with basic component analysis and varimax vertical rotation technique were
applied to the data collected by the scale of tourism perceptions of the local
population, and it was seen that the scale was perceived by the participants in
five different dimensions. These factors were named as ”the Impact of
Socio-Cultural Development“, ”the Impact of Economic Development“, ”the Impact
of Social Degradation“, "the Impact of Cultural Degradation", and
“the Impact of Environmental Degradation". As the normality assumption,
one of the assumptions required for parametric statistical tests, was not
provided in the study, the comparison analysis was performed by using
nonparametric statistical tests of Mann Whitney U and Kruskal Wallis. As a
result of the findings, it is concluded that the people of Karataş have a
higher perception of tourism development than the people of Yumurtalık, the
local people in both districts will support the development of tourism in their
districts, and that they believe this development will provide them benefits
them more than harm.
Bu çalışmada farklı sosyal ve kültürel yapıya
sahip komşu iki ilçede ikamet eden yerel halkların ilçelerindeki turizmin
gelişmesine karşı algıları ve beklentilerinin karşılaştırılması
amaçlanmaktadır. Bu doğrultuda Türkiye’de turizmin gelişmesi adına yaptıklarıyla
diğer illerden pozitif anlamda ayrışan Adana ilinin turizm potansiyeli yüksek
ve Akdeniz’e kıyısı olan Yumurtalık ve Karataş ilçeleri çalışmanın alanı olarak
belirlenmiştir. Bu iki farklı ilçede yaşayıp aynı öğrenim düzeyine sahip, aynı
ekonomik düzeyde olan veya aynı yaş grubunda yer alan kişilerin turizme karşı
algılarının bulundukları ilçenin sosyal ve kültürel yapısı ile ilişkili olup
olmadığı araştırılmıştır. Bu araştırmalar olasılıklı olmayan örneklem seçme
yöntemlerinden kolayda örnekleme tekniği ile Yumurtalık ve Karataş ilçelerinden
seçilen katılımcılara yüz yüze anket tekniği uygulanarak elde edilen veriler
üzerinde yapılmıştır. Yumurtalık ve Karataş ilçelerinin nüfuslarının sırasıyla
17.211 ve 22.098 olduğu tespit edilip, güven aralığının %90 ve örneklem
hatasının %5 olarak belirlendiği durumda çalışma yapılacak minimum örneklem
sayıları 275’er kişi olarak hesaplanmıştır. Sonrasında ise, Yumurtalık ilçesi
için 284 ve Karataş ilçesi için 286 kişilik örneklem ile çalışma
gerçekleştirilmiştir. Yerel halkın turizm algısı ölçeği vasıtasıyla toplanan
verilere temel bileşenler analizi ve varimax dikey döndürme tekniği ile faktör
analizi uygulanmış ve ölçeğin katılımcılar tarafından beş farklı boyutta
algılandığı görülmüştür. Bu faktörler de “Sosyo-Kültürel Gelişim Etkisi”,
“Ekonomik Gelişim Etkisi”, “Sosyal Tahrifat Etkisi”, “Kültürel Tahrifat Etkisi”
ve “Çevresel Tahrifat Etkisi” olarak adlandırılmıştır. Çalışmada parametrik
istatistiksel testler için gerekli varsayımlardan biri olan normallik varsayımı
sağlanmadığından dolayı karşılaştırma analizleri parametrik olmayan
istatistiksel testlerden Mann Whitney U ve Kruskal Wallis testleri kullanılarak
yapılmıştır. Elde edilen bulgular neticesinde, Karataş halkının Yumurtalık
halkına oranla turizmin gelişmesine yönelik olumlu algısının daha yüksek
düzeyde olması ile birlikte, her iki ilçedeki yerel halkın da ilçelerinde
turizmin gelişmesini destekleyeceği ve bu gelişimin kendilerine zarardan çok
yarar sağlayacağı inancına sahip oldukları sonucuna ulaşılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2018 |
Kabul Tarihi | 17 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 9 Sayı: 16 |