Political parties and
candidates intensively use political promotion activities to reach voters
during election campaigns. They develop relationships with the voters via
campaigns to influence their voting behavior. It is important to measure
influence of campaign activities on voters’ behavior in order to organize
election campaigns for the next elections. This study aims therefore at
determining influence levels of campaign activities involving political
promotion mix elements and discussing whether such levels differ in terms of
demographic characteristics, political participation levels and commitment
levels of voters in Adana. Pursing this aim, a field research was organized and
conducted in Adana analyzing June 7, 2015 parliamentary elections. Six
hypotheses, which were developed in relation to level of being influenced by
political promotion mix elements in line with the purpose of research, were
tested. Significant differences were observed between demographic
characteristics of voters (age, marital status and education level) and their
levels of being influenced by political promotion. Moreover, there is
significant difference between political participation level of voters and
their levels of being influenced by political promotion. Significant difference
is also found between commitment level of voters and the levels of being
influenced by political promotion. However, no significant difference was
observed between gender of voters and their levels of being influenced by
political promotion. In conclusion, study results present that voters are
influenced from all activities involving political promotion mix elements at
different levels.
Political Marketing Political Promotion Mix Electoral Campaigns
Günümüzde siyasi
partiler ve adaylar seçim kampanyaları süresince seçmenlere ulaşmak için
politik tutundurma faaliyetlerini yoğun olarak kullanmaktadırlar. Bu sayede
seçmenle ilişkilerini geliştirerek onları etkilemektedirler. Seçmenlerin bu
faaliyetlerden etkilenme düzeylerinin ölçülmesi, bir sonraki seçim dönemi kampanya
faaliyetlerinin düzenlenmesi açısından önemlidir. Dolayısıyla çalışmanın amacı,
Adana'daki seçmenlerin politik tutundurma karması unsurlarına yönelik
faaliyetlerden etkilenme düzeylerini belirlemek ve bu düzeylerin seçmenlerin
demografik özellikleri, siyasal katılım düzeyleri ve bağlılık düzeyleri
açısından farklılık gösterip göstermediğini ortaya koymaktır. Bu amaca yönelik
olarak Adana’da 7 Haziran 2015 Genel Seçimleri’ni inceleyen saha araştırması
gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın amacına uygun olarak, politik tutundurma
karmasından etkilenme düzeyine göre geliştirilen altı hipotez test edilmiştir.
Seçmenlerin demografik özellikleri (yaş, medeni durum ve eğitim durumu) ile
adayların kullandığı politik tutundurma karması elemanlarından etkilenme düzeyleri
arasında anlamlı farklılık görülmüştür. Ayrıca seçmenlerin siyasal katılım
düzeyleri ve partilere yönelik siyasal bağlılık düzeyleri ile politik
tutundurma karması elemanlarından etkilenme düzeyleri arasında da anlamlı
farklılık vardır. Ancak seçmenlerin cinsiyetleri ile politik tutundurma karması
elemanlarından etkilenme düzeyleri arasında anlamlı farklılık görülmemiştir.
Sonuçta, araştırma sonuçları seçmenlerin politik tutundurma karmasına yönelik
faaliyetlerin tamamından farklı düzeylerde etkilendiklerini ortaya koymaktadır.
Politik Pazarlama Politik Tutundurma Karması Seçim Kampanyaları
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |