Bu çalışmada kolektif
öğretmen yeterliği ile öğretmen iş doyumu arasındaki ilişkinin tespit edilmesi
amaçlanmıştır. Araştırmada ilişkisel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın
örneklemi, Hatay’ın Samandağ ilçesinde bulunan okullarda 2018–2019
eğitim-öğretim yılında görev yapmakta olan öğretmenler arasından küme örnekleme
yöntemiyle yansız olarak seçilmiş 26 okulda çalışan 235 öğretmen
oluşturmaktadır. Araştırma verilerinin toplanmasında “Öğretmen Kolektif
Yeterlik Ölçeği” ve “İş Doyumu Ölçeği” kullanılmıştır. Öğretmenlerin kolektif
yeterliklerine, kollektif yeterliğin öğretim stratejileri ve öğrenci
disiplinine ve iş doyumuna ilişkin algıları kısmen yüksek düzeydedir. Yapısal
eşitlik modellemesi sonuçlarına göre; kolektif öğretmen yeterliği, iş doyumunu
pozitif yönde etkilemektedir. Ayrıca kolektif öğretmen yeterliğinin öğretim
stratejileri ve öğrenci disiplini alt boyutları, iş doyumunu pozitif olarak
etkilemektedir. Araştırma sonuçlarına bağlı kalınarak, öğretmenlerin iş
memnuniyetlerinin arttırılmasında kolektif yeterlik algılarının pekiştirilmesi
gerekmektedir. Kolektif yeterliğe ilişkin kavramsal çerçevesinin genişletilmesi
amacıyla örgütsel ve bireysel çıktılarla bir arada incelendiği çalışmalar
tasarlanabilir. Böylelikle kolektif yeterlik kavramı daha iyi anlaşılır ve
okullarda bu birleşik güç algısından daha fazla yararlanılabilir.
The study has aimed to
reveal the relationship between collective teacher efficacy and teacher job
satisfaction. In this study relational screening model has been used. The
sample of this study consists of 235 teachers in 26 schools that were selected
randomly with cluster sampling method from the schools at Hatay’s Samandağ
district in the 2018-2019 academic year. “Collective Teacher Efficacy Scale”
and “Job Satisfaction Scale” were used to collect the data of this study.
Teachers’ perceptions on collective efficacy, instructional strategies and
student discipline facets of collective efficacy, and job satisfaction are
moderately high. According to structural equation modeling, collective teacher
efficacy positively affects teacher job satisfaction. Also the instructional
strategies and student discipline facets of collective teacher efficacy affect
job satisfaction. Based on the study results, the collective efficacy
perceptions of teachers have to be reinforced in order to promote their job
satisfaction. Future studies can be designed to investigate the relationships
between collective efficacy, and individual and organizational outputs to
extend the conceptual framework regarding to collective efficacy. So collective
efficacy concept can be understood better and the perception of combined power
are more utilized in schools
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mart 2019 |
Kabul Tarihi | 15 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 17 |