Toplumsal koşulların bir çıktısı olarak değerlendirilen milliyetçilik,
toplumdan ayrı ve bağımsız bir olgu değildir. Milli anlatılar, yeni kuşağa övünülmesi gereken bir millete
mensup olduğunu anlatır ve bireyi milliyetçi ideolojinin çizdiği sınırların içinde
tutar. Kitle iletişim
araçları; radyo, televizyon, gazete, sinema ve son dönemde sosyal medya, toplum
adına ve toplum için gündem belirleme ve algı oluşturma görevini en etkili
şekilde gerçekleştirmektedirler. Bu araçlar diğer ideolojileri olduğu gibi
milliyetçi ideolojiyi de yeniden üretmeleri bakımından önemlidirler. Toplumsal yaşamdaki
milliyetçi söylemi yeniden üreten araçlardan biri de sinemadır. İnşa etmeye
çalıştığı gerçekliği geniş̧ kitlelere ulaştırma gücü dolayısıyla
sinema ideolojik bir araçtır aynı zamanda. Sinemasal anlatıda kullanılan
neredeyse sonsuz sayıdaki gösterge ve estetik anlayış̧, filmin anlamını doğrudan etkilemektedir. Türk sinemasında milliyetçi temayı işleyen filmlerde kullanılan göstergelerin ve estetik
anlayışın tespit edilmesi bu araştırmanın temel amacını oluşturmaktadır. Bu kapsamda dünya ve Türk tarihi açısından önemli bir yeri olan İstanbul’un fethinin işlendiği Fetih 1453 filmi analiz
edilecek ve milliyetçi söylemin nasıl inşa edildiğine bakılacaktır.
Nationalism has been evaluated as an outcome of social conditions and
positioned as a phenomena that is separate and independent from society. One of
the tools that reproduce nationalist discourse in social life is cinema. National
narratives,it tells that it belongs to a nation that has to be proud of the new
generation and keeps the individual within the boundaries drawn by the
nationalist ideology. Mass media; radio, television, newspaper, cinema and
social media, the most effective way of setting the agenda and creating
perception for the society and society. These tools are important for the
reproduction of nationalist ideology as well as other ideologies. The movies which come out at the same time in the four corners of the
world can transmit the realities which they try to build to large masses, and
the stories themselves can be an ideological vehicle by using universal
indicator systems. Almost infinite number of indicators used in the cinematic
narrative and aesthetic understanding affects directly the meaning of the
movie. The deduction of the indicators used in Turkish Cinema movies
functioning nationalistic themes and esthetics understanding constitute the
primary objective of the study. In this context, Fatah 1453 film will be analyzed
and how the nationalist discourse is constructed.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Siyaset Bilimi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 6 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |