The fact that the products and
services are consumed at the moment when they are produced in tourism
enterprises causes interaction between employees and customers. In this
interaction, reflecting positive or negative feelings of the employees through
their behaviors towards the customers causes customers to get a certain impression
about the employee or the business and this affects the service quality of the
enterprises. As a result of emotions in service sector as a determinant factor
in customer interaction; In addition to their physical and mental efforts, they
expect their employees to present their emotional efforts in the production
process in order to increase the quality of service. The purpose of this study
is to investigate whether there is a moderating effect of psychological capital in the
relationship between emotional labor and work alienation with the participation
of city hotels employees in the hotel sector, which is one of the sectors where
customer satisfaction plays a key role in the competition. For this purpose,
data were collected from 549 participants working in city hotels in Gaziantep,
Adana and Osmaniye. In the analysis of the data, exploratory and confirmatory
factor analyzes were made, correlations between variables were determined, and
the model's goodness of fit model and regression analysis were performed with
structural equation model. As a result of the analyzes, it has been
determined that emotional labor has a significant negative effect on
psychological capital and has a positive effect on work alienation.
Additionally, psychological capital has been found to have a significant
negative effect on work alienation. In addition, as a result of the moderating
analysis, it was found that the psychological capital had a moderating role in
the relationship between emotional labor and work alienation.
Turizm işletmelerinde ürün ve hizmetlerin üretildiği
anda tüketilmesi özelliği çalışanlar ile müşteriler arasında etkileşim
yaşanmasına neden olmaktadır. Bu etkileşimde çalışanların müşterilere
davranışları aracılığıyla olumlu veya olumsuz duygularını yansıtmaları
müşterilerin çalışan veya işletme hakkında belirli bir izlenim elde etmesine
neden olmakta ve bu durum ise işletmelerin hizmet kalitesini etkilemektedir.
Hizmet sektöründe duyguların müşteri etkileşiminde belirleyici bir etken olması
sonucu işletmeler; hizmet kalitesinin arttırılması için çalışanlarından
fiziksel ve zihinsel çabalarının yanı sıra üretim sürecinde duygusal emeklerini
sunmalarını beklemektedirler. Bu çalışmanın amacı, müşteri memnuniyetinin
rekabette kilit rol oynadığı sektörlerin başında gelen otelcilik sektöründe yer
alan şehir otelleri çalışanlarının katılımı ile duygusal emek ile işe
yabancılaşma ilişkisinde psikolojik sermayenin düzenleyici etkisinin bulunup
bulunmadığı araştırmaktır. Bu maksatla, Gaziantep, Adana ve Osmaniye illerinde
şehir otellerinde çalışan 549 katılımcıdan anket aracılığıyla veri
toplanmıştır. Verilerin analizinde, keşfedici ve doğrulayıcı faktör analizleri
yapılmış, değişkenler arası korelasyonlar tespit edilmiş ve yapısal eşitlik
modeli ile modelin uyum iyiliği testleri ve regresyon analizi yapılmıştır.
Yapılan analizler neticesinde, duygusal emeğin psikolojik
sermayeyi negatif yönde anlamlı olarak etkilediği ve işe yabancılaşmayı ise
pozitif yönde anlamlı olarak etkilediği tespit edilmiş, psikolojik sermayenin
ise işe yabancılaşmayı negatif yönde anlamlı olarak etkilediği tespit
edilmiştir. Ayrıca düzenleyici analiz neticesinde çalışanların sahip
oldukları psikolojik sermayenin duygusal emek ile işe yabancılaşma arasındaki
ilişkide düzenleyici bir rol üstlendiği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 11 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |