Individuals with Specific Learning Disability were
placed to training environment which is suitable for their features at the end
of this educational assessment process. The individuals are generally placed to
inclusive education environment and they are liable to the programmes which are
applied in these educational environments to which they are placed. There are
academic skills mostly such as Maths, Literacy in these programmes. It is
necessary to be made essential educational regulations and to be offered
essential support services by considering students’ features for acquisition of
academic skills such as Literacy. Because one of the skills which the
individuals with learning disability have difficulty at the most is skills
about writing. This study aims to improve the upright writing
ability of a 5th grade student with specific learning disability by
identifying his errors in upright writing and to find out whether he can
maintain and generalize this ability to different environments and texts. Study
is conducted through action research one of the qualitative research methods.
Texts suitable for the level of the student, student’s notebook which includes
his writings, observations of the implementer and “Wrong Writing Analysis
Inventory” are used to collect data. As a result of the study it is found that
upright writing ability of the student is improved. It is also seen that the
student can maintain the writing ability at the end of 1st, 2nd
and 3rd months after.
Specific learning disability writing upright writing action research
Özel Öğrenme Güçlüğü
olan bireyler yapılan eğitsel değerlendirme süreci sonunda özelliklerine uygun
eğitim ortamlarına yerleştirilmektedir. Bu bireyler genellikle kaynaştırma
eğitimi ortamlarına yerleştirilmekte ve yerleştirildikleri eğitim ortamlarında
uygulanmakta olan programlara tabi olmaktadırlar. Bu programlarda ise
matematik, okuma-yazma gibi akademik beceriler öne çıkmaktadır. Okuma-yazma
gibi akademik becerilerin edinimi için öğrenci özelliklerine uygun şekilde
gerekli öğretimsel düzenlemelerin yapılması ve gerekli destek hizmetlerinin
sunumu gerekmektedir. Çünkü Öğrenme
Güçlüğü olan bireylerin en çok sorun yaşadığı becerilerden birisini de yazma
ile ilgili beceriler oluşturmaktadır. Bu araştırmanın amacı, özel öğrenme
güçlüğü olan 5.sınıf öğrencisinin dik temel yazım çalışmalarındaki hatalarının
tespit edilerek, dik temel yazım becerilerinin geliştirilmesi ve öğrencinin
kazandıkları beceriyi öğretimden sonra sürdürüp sürdüremediğini, farklı ortam
ve metne genelleyip genelleyemediğini ortaya koymaktır. Araştırmada nitel
araştırma desenlerinden “eylem araştırması” kullanılmıştır. Araştırma
verilerinin toplanabilmesi için, öğrencinin seviyesine uygun metinler, öğrencinin
yazımlarını içeren defteri, uygulamacıların gözlemleri ve “Yanlış Yazım Analizi
Envanteri” kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen bulgulara göre, öğrencinin
dik temel yazım becerisinin geliştiği izlenimi edinilmiştir. Ayrıca öğrencinin
kazandığı dik temel harflerle yazı yazma becerisini öğretim bittikten 1, 2 ve 3
ay sonunda da sürdürdüğü görülmüştür.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |