Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının Kuşaklar Bakımından İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 2055 - 2070, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.565155

Öz

Bilinçli tüketicilerin
ve çevreye olan duyarlılıklarının artması, pazarlama literatüründe de yeni
yaklaşımların ortaya çıkmasını sağlamıştır. Bu yaklaşımlardan biri de çevre
hassasiyetini konu alan yeşil ürün kavramıdır. Yeşil ürün çevreye, doğal
kaynaklara zarar vermeyen, sağlığı olumsuz yönde etkilemeyen ve geri dönüşümü
destekleyen ürünlerdir. Tüketicilerin farklı demografik özelliklere sahip
olması, onların istek ve ihtiyaçlarının farklılaşmasına neden olmakta, bu
nedenle yeşil ürünlere yönelik düşünceleri de değişikliğe uğramaktadır. Bu
nedenle bu çalışmada, yeşil ürün satın alma davranışları üzerine
odaklanılmaktadır. Demografik özelliklerin farklılaştığı  X, Y ve Z kuşağı tüketicilerin yeşil ürün
satın almaya yönelik davranışları incelenmektedir. Bu amaç doğrultusunda X, Y
ve Z kuşağı tüketicilerden yüz yüze anket yöntemi ile toplam 435 anket
toplanmıştır. Elde edilen verilere SPSS 25.0 istatistik programı ile birlikte
frekans analizi, t testi ve ANOVA testleri uygulanmıştır. Çıkan sonuçlara göre;
kadınların erkeklere göre, evli olan katılımcıların bekar katılımcılara göre
yeşil ürün satın almada daha duyarlı oldukları ortaya çıkmıştır. Ayrıca,
kuşaklara göre bakıldığında ise, X kuşağı katılımcıları, Y ve Z kuşaklarına
göre yeşil ürün konusunda daha hassas davranmakta ve yeşil ürün satın alma
konusunda daha istekli olmaktadırlar.

Kaynakça

  • Ajzen, I. ve Fishbein, M. (1980). understanding attitudes and predicting social behavior, NJ:Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  • Alkaya, A., Çoban, S., Tehci, A. ve Ersoy, Y. (2016). Çevrsel duyarlılığın yeşil ürün satın alma davranışına etkisi: Ordu Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 121-134.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Alwin, D. F. (2002). Generations X, Y and Z: Are they changing America, American Sociological Association, Contexts, 42(1), 42- 51.
  • Bohlen, G. M., Schlegelmilch, B.B. ve Diamantopoulos, A. (1993). Measuring ecological concern: A multi-construct perspective. Journal of Marketing Management, 9(4), 415-430.
  • Braimah, M. ve Tweneboah-Koduah, E. Y. (2011). An exploratory study of the impact of green brand awareness on consumer purchase decisions in Ghana. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 5(7), 11-18.
  • Castellano, G. W. (2014). Practices for engaging the 21st century workforce: Challenges of ta- lent management in a changing workplace, New Jersey: Pearson Education.
  • Çetinkaya, C. ve Özceylan E. (2017). A survey on university students’ attitudes on green products: A case study in Gaziantep University. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(1), 289-302.
  • Gedik, T., Kurutkan, M. N. ve Çil, M. (2014). Yeşil pazarlama algısı ve yeşil satın alma davranışı: Düzce Üniversitesi örneği. Ormancılık dergisi, 10(1), 1-13.
  • Kaufmann, H. R., Panni, M. F. A. K. ve Orphanidou, Y. (2012). Factors affecting consumers’ green purchasing behaviour: An integrated conceptual framework. Amfiteatru Economic, 14(31), 50-69.
  • Keleş, C. (2007). Yeşil pazarlama tüketicilerin yeşil ürünleri tüketme davranışları ve yeşil ürünlerin tüketiminde kültürün etkisi ile ilgili bir uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-85.
  • Michaud, C. ve Llerena D. (2011). Green consumer behaviour: An experimental analysis of Willingness to pay for remanufactured products. Business Strategy and The Enviornment, 20, 408-420.
  • Moisander, J. (2007). Motivational complexity of green consumerism. International Journal of Consumer Studies, 31, 404-409.
  • Polonsky, M. J. (1995). A stakeholder theory approcah to designing environmental marketing strategy. Journal of Business & Industrial Marketing, 10(3), 29-46.
  • Samarasinghe, G. D. ve Samarasinghe, D. S. R. (2013). Green decisions: consumers’ environmental beliefs and green pruchasing behaviour in Sri Lankan context. Int. J. Innovation and Sustainable Development, 7(2), 172-184.
  • Schaper, M. (2002). Predictors of green purchasing in Western Australian pharmacies. International Small Business Journal, 20 (3), 235–251.
  • Schlegelmilch, B. B., Bohlen, G. M. ve Diamantopoulos, A. (1996). The link between green purchasing decisions and measures of environmental consciousness. European Jorunal of Marketing, 30(5), 25-55.
  • Straughan, R. D. ve Roberts, J. A. (1999). Environmental segmentation alternatives: A look at green consumer behaviour in the new millennium. Journal of Consumer Marketing, 16(6), 558-575.
  • Tunç-Hussein, A. ve Cankül, D. (2010). Üniversite öğrencilerinin yeşil pazarlama faaliyetleri kapsamında çevreye ilişkin davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 50-67.
  • Üstündağlı, E. ve Güzeloğlu, E. (2015). Gençlerin yeşil tüketim profili: Farkındalik, tutum ve davranış pratiklerine yönelik analiz. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 341-362.
  • Yıldırım, E. ve Türkmen, M. (2015). Çevre duyarlılığı ve gelirin yeşil ürün satın alma duyarlılığı üzerindeki etkisi. 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, bildiriler içinde (387-397), 10-13 Nisan, Eskişehir.

Investigation of Green Product Purchasing Behaviors of Consumers from the Generation

Yıl 2019, Cilt: 11 Sayı: 18, 2055 - 2070, 30.06.2019
https://doi.org/10.26466/opus.565155

Öz

Increasing conscious consumers and environmental
sensitivity has led to the emergence of new approaches in marketing literature.
One of these approaches is the concept of green product which is about
environmental sensitivity. With this concept, green product is that do not harm
the natural resources, affect the health in the negative direction and support
the recycling gain importance. The fact that consumers have different
demographic characteristics causes differentiation of their wishes and needs,
for this reason, the thoughts on green products are also changing. For this
reason, this study focuses on green product purchasing behaviors. The behavior
of X, Y and Z generation consumers who have different demographics to buy green
products is examined. For this purpose, a total of 435 questionnaires were
collected by face-to-face survey method from X, Y and Z generation consumers.
Frequency analysis, t test and ANOVA tests were applied to the obtained data
with SPSS 25.0 statistical program. According to the results; it is found that
women are more sensitive than men and that married participants are more likely
to buy green products than single participants. In addition, when viewed from
generation to generation, X generation participants are more sensitive to green
products than Y and Z generations and are more willing to buy green products.

Kaynakça

  • Ajzen, I. ve Fishbein, M. (1980). understanding attitudes and predicting social behavior, NJ:Prentice-Hall, Englewood Cliffs.
  • Alkaya, A., Çoban, S., Tehci, A. ve Ersoy, Y. (2016). Çevrsel duyarlılığın yeşil ürün satın alma davranışına etkisi: Ordu Üniversitesi örneği. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 47, 121-134.
  • Altuntuğ, N. (2012). Kuşaktan kuşağa tüketim olgusu ve geleceğin tüketici profili. Organizasyon ve Yönetim Bilimleri Dergisi, 4(1), 203-212.
  • Alwin, D. F. (2002). Generations X, Y and Z: Are they changing America, American Sociological Association, Contexts, 42(1), 42- 51.
  • Bohlen, G. M., Schlegelmilch, B.B. ve Diamantopoulos, A. (1993). Measuring ecological concern: A multi-construct perspective. Journal of Marketing Management, 9(4), 415-430.
  • Braimah, M. ve Tweneboah-Koduah, E. Y. (2011). An exploratory study of the impact of green brand awareness on consumer purchase decisions in Ghana. Journal of Marketing Development and Competitiveness, 5(7), 11-18.
  • Castellano, G. W. (2014). Practices for engaging the 21st century workforce: Challenges of ta- lent management in a changing workplace, New Jersey: Pearson Education.
  • Çetinkaya, C. ve Özceylan E. (2017). A survey on university students’ attitudes on green products: A case study in Gaziantep University. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 16(1), 289-302.
  • Gedik, T., Kurutkan, M. N. ve Çil, M. (2014). Yeşil pazarlama algısı ve yeşil satın alma davranışı: Düzce Üniversitesi örneği. Ormancılık dergisi, 10(1), 1-13.
  • Kaufmann, H. R., Panni, M. F. A. K. ve Orphanidou, Y. (2012). Factors affecting consumers’ green purchasing behaviour: An integrated conceptual framework. Amfiteatru Economic, 14(31), 50-69.
  • Keleş, C. (2007). Yeşil pazarlama tüketicilerin yeşil ürünleri tüketme davranışları ve yeşil ürünlerin tüketiminde kültürün etkisi ile ilgili bir uygulama, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Lower, J. (2008). Brace yourself here comes generation Y. Critical Care Nurse, 28(5), 80-85.
  • Michaud, C. ve Llerena D. (2011). Green consumer behaviour: An experimental analysis of Willingness to pay for remanufactured products. Business Strategy and The Enviornment, 20, 408-420.
  • Moisander, J. (2007). Motivational complexity of green consumerism. International Journal of Consumer Studies, 31, 404-409.
  • Polonsky, M. J. (1995). A stakeholder theory approcah to designing environmental marketing strategy. Journal of Business & Industrial Marketing, 10(3), 29-46.
  • Samarasinghe, G. D. ve Samarasinghe, D. S. R. (2013). Green decisions: consumers’ environmental beliefs and green pruchasing behaviour in Sri Lankan context. Int. J. Innovation and Sustainable Development, 7(2), 172-184.
  • Schaper, M. (2002). Predictors of green purchasing in Western Australian pharmacies. International Small Business Journal, 20 (3), 235–251.
  • Schlegelmilch, B. B., Bohlen, G. M. ve Diamantopoulos, A. (1996). The link between green purchasing decisions and measures of environmental consciousness. European Jorunal of Marketing, 30(5), 25-55.
  • Straughan, R. D. ve Roberts, J. A. (1999). Environmental segmentation alternatives: A look at green consumer behaviour in the new millennium. Journal of Consumer Marketing, 16(6), 558-575.
  • Tunç-Hussein, A. ve Cankül, D. (2010). Üniversite öğrencilerinin yeşil pazarlama faaliyetleri kapsamında çevreye ilişkin davranışlarını belirlemeye yönelik bir araştırma. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 50-67.
  • Üstündağlı, E. ve Güzeloğlu, E. (2015). Gençlerin yeşil tüketim profili: Farkındalik, tutum ve davranış pratiklerine yönelik analiz. Global Media Journal TR Edition, 5(10), 341-362.
  • Yıldırım, E. ve Türkmen, M. (2015). Çevre duyarlılığı ve gelirin yeşil ürün satın alma duyarlılığı üzerindeki etkisi. 20. Ulusal Pazarlama Kongresi, bildiriler içinde (387-397), 10-13 Nisan, Eskişehir.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Pınar Yürük-kayapınar 0000-0002-7460-6465

Özgür Kayapınar 0000-0002-2003-5863

Senem Ergan 0000-0002-2155-2643

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Kabul Tarihi 24 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Yürük-kayapınar, P., Kayapınar, Ö., & Ergan, S. (2019). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının Kuşaklar Bakımından İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 11(18), 2055-2070. https://doi.org/10.26466/opus.565155