Bu çalışmada Eğitim Fakültesi Tarih Eğitimi öğretmen adaylarının “tarih”
kavramını nasıl algıladıklarını metafor analizi yoluyla tespit etmek
amaçlanmaktadır. Çalışma alanı olarak Necmettin Erbakan Üniversitesi Ahmet
Keleşoğlu Eğitim Fakültesi Tarih Eğitimi öğretmen adayları seçilmiştir. Çalışma
grubu 37 kadın, 16 erkek olmak üzere toplam 53 öğretmen adayından oluşmaktadır.
Çalışmada nitel araştırma yöntemi kullanılmış ve olgubilim deseninden istifade
edilmiştir. Araştırma verileri açık uçlu soru formundan oluşan anket
vasıtasıyla toplanmış, elde edilen veriler içerik analiz tekniğiyle analize
tâbi tutulmuştur. Formda öğretmen adaylarına “Tarih….. gibidir çünkü; …..”
ifadesini tamamlamaları istenmiş; bunu yaparken benzetmenin tek bir metaforla
yapılmasına ve hangi gerekçeyle bu metaforun kullanıldığının belirtilmesine
dikkat çekilmiştir. Araştırmada elde edilen bulgular şunlardır: 37 kadın, 16
erkek olmak üzere toplam 53 öğretmen adayı 36 metafor, 12 kategori
geliştirmişlerdir. En çok geliştirilen metafor “Su” dur ve frekans değeri
6’dır. En çok geliştirilen kategori ise “Geleceği Aydınlatan Tarih”
kategorisidir ki, frekans değeri 12’dir. Adaylardan 28’i sadece bir metafor
geliştirmiştir. En az geliştirilen
kategori ise birer frekans değerine sahip “Mücadelelerle Dolu Tarih” ile
“Dünyayı Aydınlatan Tarih” kategorileridir. Elde edilen sonuçlar, 2018 yılında
Abant İzzet Baysal Üniversitesinde Pedagojik Formasyon Eğitimi alan öğretmen
adaylarıyla yapılan araştırmadan elde edilen sonuçlarla paralellik arz etmektedir.
Ancak söz konusu araştırmadaki tarih algısında “geçmiş” çağrışımı, bizim
araştırmamızda da “gelecek” çağrışımı öne çıkmıştır. Netice olarak 53 adayın 36
metafor ve 12 kategori geliştirmesi, tarih kavramının tanımına, anlamına
yönelik zengin bir bakış açısının olduğunu ortaya koymaktadır.
In
this study, it is aimed to determine how the History Teacher Candidates of
Faculty of Education perceive the concept of “history” by the means of Metaphor
Analysis. History Teacher candidates
from Ahmet Kelesoglu Faculty of Education, Necmettin Erbakan University, were
selected as the population of study. The study group consisted of 53 teacher
candidates in which there were 37 female teacher candidates and 16 male teacher
candidates. In the study, qualitative research approach was used and phenomenology
pattern was utilized.The data of study were collected through a questionnaire
consisting of an open-ended question form and the data obtained were analysed with the content analysis
technique. The teacher candidates were asked to complete the following expression
in the form “The history is like a ……., because …….”. In doing this it was
attended that analogy must be drawn with only one metaphor and for which reason
the use of this metaphor is indicated. The findings obtained in this study are
as follows: 53 teacher candidates
consisting of 37 female and 16 males developed 36 metaphors and 12 categories.
The most developed metaphor is “Water” and its frequency value is 6. The most
developed category is the category of “History that illuminates the future, and
its frequency value is 12. Only 28 of the candidates developed metaphor. The
least developed category is “the History full of Challenges” and “the History
Illuminating the World” with only one frequency value each. The results obtained in this study show
parallelism with the results obtained from the research conducted with the
teacher candidates who received Pedagogical Formation Education at Abant Izzet
Baysal University in 2018. However, it becomes prominent the “past” connotation
in the history perception of said study, but the “future” connotation in our
study. As a result, the development of
53 metaphors and 12 categories by 53 candidates reveals that there is a rich
perspective towards the definition and meaning of the concept of history.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2019 |
Kabul Tarihi | 25 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 11 Sayı: 18 |