Bu çalışma;
öğretmenlerin sahip oldukları psikolojik sermayenin, iş-aile ve aile-iş
çatışması ile ilişkisini ortaya çıkarmak
amacıyla yapılmıştır. Araştırma, korelasyonel model kullanılarak
tasarlanmıştır. Araştırmanın evrenini, Hatay ilinin Antakya ilçesinde 2018–2019
eğitim-öğretim yılında ilkokul, ortaokul ve liselerde görev yapmakta olan
öğretmenler oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklemi ise bu okullardaki 346
öğretmenden oluşmaktadır. Araştırmanın verileri, öğretmenlerin psikolojik
sermayesini ölçmek için “Psikolojik Sermaye Ölçeği” ve iş-aile yaşam çatışmasını ölçmek için
“İş-Aile Yaşam Çatışması Ölçeği” kullanılarak toplanmıştır. İş-aile yaşam
çatışması ölçeği, iş-aile ve aile-iş çatışması olmak üzere iki alt ölçekten
oluşmaktadır. En iyi uyum değerlerine sahip ölçüm modelinde, araştırma
değişkenlerinin birbirleriyle istatistiki açıdan anlamlı ilişkilere sahip
oldukları tespit edilmiştir. Yapısal eşitlik modellemesi sonuçları;
öğretmenlerin sahip oldukları psikolojik sermayelerinin, iş-aile ve aile-iş
çatışmaları üzerinde negatif bir etkisinin olduğunu göstermektedir. Bu
araştırmanın bulguları temel alınarak, öğretmenlerin olumlu psikolojik
özellikleri geliştirilerek iş ve yaşam arasında denge kurmalarına katkı
sunulması önemli görülmektedir. Diğer bir deyişle öğretmenlerin güçlü ve olumlu
yanlarının geliştirilmesi aracılığıyla olumsuzluklarla başedebilmelerinin
kolaylaştırılmasında fayda görülmektedir.
Psikolojik sermaye İş-aile yaşam çatışması İş-aile çatışması Aile-iş çatışması
This study has been
carried out to elicit the relationship between teachers’ psychological capital
and work-family and family-work conflicts. This research has been designed by
using correlational model. The universe of this research has been consisted of teachers
that have been working at the primary, middle and high schools in Antakya
district of Hatay province in the 2018-2019 academic year. The sampling of this
study has been consisted of 346 teachers working at these schools. The research
data have been gathered by employing “Psychological Capital Scale” to measure
teachers’ psychological capital and
“Work-Family Life Conflict Scale” to measure work-family life conflict.
Work-family life conflict scale has consisted of two sub-scales that are work-family
and family-work conflicts. In the measurement model with best fit values, it
has been ascertained that research variables have statically meaningful
relationships with each other. The results of structural equation modeling have
denoted that psychological capitals of teachers have negative effects on
work-family and family-work conflicts. Based on the findings of this research,
it has been seen crucial to contribute to the balance between work and life by
improving positive psychological characteristics of teachers. This is all to
say, it is worthwhile to facilitate teachers’
abilities to cope with negativities through development of strong and
positive aspect.
Psychological capital Work-family life conflict Work-family conflict Family-work conflict
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 24 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |