Attitude is the tendency that creates the emotions,
thoughts and behaviors of a person against a psychological object. Although it
cannot be said that only attitudes cause behavior, there is a certain attitude
on the basis of behavior. The purpose of this study is to examine pre-service
teachers' attitudes towards teaching profession in terms of various personal
variables. Descriptive scanning method is carried out with the study universe
of the work of three different faculties in Turkey who are undergoing training
in the 1st and 4th grade class constitutes 323 teacher candidates. “Attitude
Scale of Teaching Profession” developed by Üstüner (2006) was used as data
collection tool. According to the research findings, it was found that teacher
candidates' attitudes towards teaching profession showed significant
differences in terms of gender, age, class level, preference of teaching
profession, family support status and status of the teaching profession.
According to the results, female teacher candidates had higher attitudes than
male teacher candidates. 1st year students have higher attitudes than 4th year
students and attitudes decrease as age increases. The attitudes of the
pre-service teachers who preferred the teaching profession, who received the
support of their families, and who were affected by their teachers in choosing
the teaching profession were also at a higher level.
Tutum, kişinin bir
psikolojik objeye karşı geliştirdiği duygu, düşünce ve davranışlarını oluşturan
eğilimdir. Tutumların tek başına davranışı meydana getirdiği söylenemese de,
davranışların temelinde belli bir tutumun varlığından söz edilebilir. Bu çalışmanın
amacı, öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin tutumlarını sahip
oldukları çeşitli kişisel değişkenler açısından incelemektir. Betimsel tarama
yöntemiyle gerçekleştirilen çalışmanın evrenini Türkiye’deki üç farklı eğitim
fakültesinin sınıf öğretmenliği programı 1. ve 4. sınıflarındaki 323 öğretmen
adayı oluşturmaktadır. Veri toplama aracı olarak Üstüner (2006) tarafından
geliştirilen “Öğretmenlik Mesleğine Yönelik Tutum Ölçeği” kullanılmıştır.
Araştırma sonuçları öğretmen adaylarının öğretmenlik mesleğine ilişkin
tutumlarının cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi, öğretmenlik mesleğini tercih sırası,
aile desteğini alma durumları ve öğretmenlik mesleğini seçmek konusunda
etkilendikleri kişiler açısından anlamlı farklılıklar gösterdiğini ortaya
koymuştur. Sonuçlara göre kadın öğretmen adayları erkek öğretmen adaylarından;
1. Sınıfta öğrenim görenler, 4. sınıftakilerden daha yüksek tutuma sahipken,
yaş arttıkça tutumlarında azalma meydana gelmektedir. Öğretmenlik mesleğini
tercih sırası önlerde olan, ailelerinin desteğini alan ve öğretmenlik mesleğini
seçmede öğretmenlerinden etkilenen öğretmen adaylarının tutumları da daha
yüksek düzeydedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 12 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |