Employees must do
their work voluntarily with love and in happiness to ensure working with the
same extent of excitement each day within the premises of their workplaces
where they spend the most efficient and longest duration of their lives. The
significance of human resources for the enterprises is an indisputable fact in
terms of the competition environment we live in today. As a matter of fact,
especially the happy employers working in tourism enterprises ensure happiness
on part of the customers. From this point of view, in this study, it is aimed
to examine the current practices with the necessity of creating happiness
department as a function of human resources by considering the happiness of
employees working in tourism enterprises. In this context; in this study, the
concepts and the concepts related to the subject of literature search and the
elements related to the subject, happiness, happiness in the workplace, the
happiness of employees and the importance of happiness in tourism enterprises
were examined in a conceptual framework. In addition, in the tourism sector,
where the need for manpower is an indisputable issue, the benefits of creating
a happiness department to tourism enterprises are discussed. As a result of the research, it is
revealed that tourism enterprises must create a happiness department either as
a single department or under the human resources department considering the
current capacities.
Çalışanların yaşamlarının en verimli ve uzun
dönemini geçirdikleri iş yerlerine her gün aynı heyecanla gidip çalışması için
işini severek ve mutlu bir şekilde yapması gerekmektedir. Günümüz rekabet
ortamında insan kaynağının işletmeler açısından ne denli önemli olduğu
tartışılmaz bir gerçektir. Nitekim özellikle turizm işletmelerinde mutlu
çalışan, mutlu müşteri yaratmaktadır. Buradan hareketle, bu araştırmada; turizm
işletmelerinde çalışan mutluluğu konusu ele alınarak, insan kaynaklarının bir
fonksiyonu olarak “mutluluk departmanı” oluşturulmasının gerekliliği ile mevcut
uygulamaların incelenmesi amaçlanmıştır. Bu çerçevede; araştırmada, literatür
taraması yöntemi ile kavramlar ve konu ile ilgili unsurlar açıklanmaya çalışılarak,
mutluluk, iş yerinde mutluluk, çalışan mutluluğu ve turizm işletmelerinde
çalışan mutluluğunun önemi kavramsal çerçevede incelenmiştir. Ayrıca insan
gücüne olan gereksinimin tartışma götürmez bir konu olduğu turizm sektöründe,
“mutluluk departmanı” oluşturmanın turizm işletmelerine sağlayacağı faydalar
ele alınmıştır. Araştırma sonucunda; turizm işletmelerinin mevcut kapasiteleri
göz önünde bulundurularak ya tek bir bölüm olarak ya da insan kaynakları
departmanı altında mutlaka mutluluk departmanı oluşturmaları gerektiği ortaya
çıkmıştır
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 13 Sayı: 19 |