Günümüz iş dünyasında,
hızlı ve sürekli olan değişim ve gelişmeler yaşanmaktadır. Bu nedenle
işletmeler, sahip oldukları insan kaynaklarını en iyi şekilde yönlendirmek ve
merkezi bir yönetimden daha esnek bir yönetime geçmek gereği duymaktadır. Böyle
bir ortamda işletmelerde liderlik tarzları da bu değişime uyum sağlayacak
şekilde değişmekte ve çeşitlenmektedir. Bazı davranışsal ve bilişsel
stratejilerin kullanımı yoluyla bireylerin kendi davranışlarını kontrol
ettikleri bir süreç olarak adlandırılan öz liderlik kavramı, çeşitli kültürel
değerlere sahip toplumlarda çeşitli düzeylerde görülen bir lidelik çeşidi
olarak karşımız çıkmıştır. Bu çalışmada da, toplumsal kültürel boyutlardan
toplulukçuluk boyutunun, davranış odaklı öz liderlik
stratejileri üzerine olan etkisi araştırılmaktır. Bu kapsamda, toplumsal
kültürel değerlerin toplulukçuluk alt boyutu ile davranış odaklı öz liderliğin
alt boyutları arasındaki ilişkiler ortaya konmaya çalışılmıştır. Çalışmanın
örneklemini Ankara'daki hizmet sektöründe çalışan 374 birey oluşturmaktadır.
Oluşturulan modelin doğrulanması ve beklenen etkinin test edilmesi için AMOS
22; tanımlayıcı istatistikler için ise SPSS 20 paket programlarından
yararlanılmıştır. Çalışmada toplulukçuluğun; davranış odaklı öz liderlik
stratejilerinden kendini ödüllendirme, kendini gözlemleme ve kendine
hatırlatıcılar belirleme stratejilerini anlamlı ve pozitif yönde; kendini
cezalandırma stratejisini ise, anlamlı ve negatif yönde etkilediği sonucuna
ulaşılmıştır.
In today's business
world, rapid and continuous changes and developments are taking place. For this
reason, businesses need to optimize their human resources and move from
centralized management to a more flexible management. In such an environment,
leadership styles in enterprises change and diversify to adapt to this change.
The concept of self-leadership, which is called as a process in which
individuals control their own behavior through the use of some behavioral and
cognitive strategies, has emerged as a kind of leadership that is seen at
various levels in societies with various cultural values. This study was
conducted to explore the effect of collectivism on behavior-focused
self-leadership strategies. In this context, it has been tried to reveal the
relations between collectivism sub-dimension of social cultural values and
behavior-oriented self-leadership. The sample of the study consists of 374
individuals working in the service sector in Ankara. In order to verify the
created model and to test the expected effect, Amos 22 and for the descriptive
statistics SPSS 20 package programs were used. In the study; it was concluded
that collectivism has significant and positive effects on behavior-oriented
self-leadership strategies named self-rewarding, self-observation and
self-reminder. Also collectivism has a significant negative impact on the
strategy of self-punishment.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2019 |
Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 18. UİK Özel Sayısı |