Okul öncesi yıllarda alınan eğitim çocukların sosyal
davranışları ve okula hazırbulunuşlukları üzerinde önemli bir etkiye sahiptir.
Bu doğrultuda araştırmanın amacı ilkokul
birinci sınıfa devam eden 6-7 yaş aralığındaki çocukların sosyal davranış ve
hazırbulunuşluklarının bazı değişkenler açısından incelenmesidir. Çalışmada
nicel araştırma yöntemlerinden betimsel tarama modeli kullanılmıştır.
Araştırmanın örneklemi basit seçkisiz örneklem yöntemiyle belirlenmiş ve ilkokul
birinci sınıfa devam eden 249 çocuk araştırmanın örneklem grubunu
oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında çocuklara ilişkin demografik
bilgilerinin elde edilebilmesi için “Kişisel bilgi formu”, çocukların sosyal
yeterlik ve olumsuz sosyal davranışlarını belirlemek için “Okul sosyal davranış
ölçeği” ve okula hazırbulunuşluklarınıbelirlemek için ise “Hazırbulunuşluk
ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizi için SPSS 20 programı kullanılmıştır.
Veriler normal dağılmadığı için, verilerin analizinde parametric olmayan
testlerden Mann-Whitney U ve Kruskal Wallis testleri yapılmıştır. Çalışma
sonucunda okul öncesi eğitim, cinsiyet ve anne- baba öğrenim düzeyleri
değişkenlerinin çocukların sosyal yeterlik, olumsuz sosyal davranış ve okula
hazırbulunuşluk düzeyinde anlamlı farklılık oluşturduğu görülmüştür.
Araştırmanın sonucunda elde edilen bulgular, ilgili araştırmalar ve literatür
ışığında tartışılarak bazı önerilerde bulunulmuştur.
Preschool education has an important effect on
children’s social behaviors and school readiness. To this end, this study seeks
to analyze social behavior and school readiness in children aged 6-7 and
attending first grade classes in primary school based on certain variables.
This is a quantitative study with descriptive survey model. The sample of the
study was selected via simple random sampling method. 249 children attending
first grade classes in primary school form the sample group. For data collection,
“Personal Data Form” was used to obtain demographic information regarding the
children; “Social Behavior at School Scale” was employed to reveal the
children’s social competence and negative social behaviors; and “Scale of
Readiness” was used to reveal school readiness. SPSS 20 program was used to
analyze the data. As the data didn’t show normal distribution, Mann-Whitney U
and Kruskal Wallis tests, which are among the nonparametric tests, were used
for analyses. The study showed that preschool education, gender, and
educational backgrounds of the parents have significant effect on social
competence, negative social behavior, and school readiness. The results of the
study are discussed in the light of relevant studies and literature, and
certain recommendations are thus made.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 2 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |