The provision of qualified services in the field of
health depends on the professional attitudes and communication skills of the
health care providers. The aim of this study is to reveal the communication
problems experienced by health professionals. A qualitative preliminary study
was conducted on physician-nurse communication. The population of the study
consists of health professionals working in a state hospital in Erzurum. The
sample group was determined by criterion based sampling technique. In this direction,
21 physicians and 21 nurses (42 participants in total) were interviewed face to
face.Semi-structured interview technique was used to collect the research data.
The interviews were continued until the data saturation was achieved.
Transcripts of the interviews with the participants were made and the themes
and sub-themes were determined. Interviews with health
professionals are based on six themes. These themes consist of communication
problems experienced in the clinical setting, the source of communication
problems, the causes of communication problems, the forms of addressing used in
communication, the factors effective in establishing healthy communication,
ideal physician and nurse communication.The results of the research indicate
that physicians and nurses have communication problems in the team and that
effective communication cannot be achieved within the health team. In addition,
it was concluded that the individual and professional characteristics of the
individuals were an effective factor on communication.
Sağlık alanında nitelikli hizmetin sunulabilmesi,
onu sunan sağlık çalışanlarının profesyonel tutumlarına ve iletişim
yeteneklerine bağlıdır. Bu araştırmanın amacı, sağlık profesyonellerinin
yaşadıkları iletişim sorunlarının ortaya konmasıdır. Araştırmada hekim-hemşire
iletişimi üzerine nitel bir ön çalışma yapılmıştır. Çalışmanın evrenini Erzurum ilindeki bir
devlet hastanesinde görev yapan sağlık profesyonelleri oluşturmaktadır. Çalışma
grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden ölçüte dayalı örnekleme tekniği ile
belirlenmiştir. Bu doğrultuda 21 hekim ve 21 hemşire (toplamda 42 katılımcı)
ile yüz yüze görüşme yapılmıştır.Araştırma
verilerinin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılmıştır. Veri doygunluğu sağlanana kadar görüşmelere
devam edilmiştir.Katılımcılarla yapılan görüşmelerin transkripti yapılıp, tema
ve alt temalar belirlenmiştir. Sağlık profesyonelleri ile yapılan görüşmeler
altı tema üzerine kurgulanmıştır. Bu temalar klinik ortamda yaşanılan iletişim
sorunları, iletişim sorunlarının kaynağı, iletişim sorunlarının nedeni,
iletişimde kullanılan hitap biçimleri, sağlıklı iletişim kurulmasında etkili
olan faktörler, ideal hekim, hemşire iletişimi başlıklarından oluşmaktadır.Araştırma sonuçları hekim ve hemşirelerin ekip içerisinde iletişim
sorunları yaşadıklarını, sağlık ekibi içerisinde istendik düzeyde etkili
iletişimin sağlanamadığını göstermektedir. Ayrıca kişilerin bireysel ve mesleki
özelliklerinin de iletişim üzerinde etkili bir faktör olduğu sonucuna
ulaşılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 8 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |