This research has been conducted among 133 volunteering
women between the dates of 17th of September – 21st of December 2018 for the
purpose of analyzing the social exclusion and life satisfaction of the served
women in the Sakarya Women’s Education And Culture Center, which is an
affiliate institution of the Altındağ Municipality. In the research the data
were gathered through several ways including face-to-face interview method, the
Socio-demographic information form, “Social Exclusion Scale” which was adapted
by Bayram et al. and “Life Satisfaction Scale” which was translated into
Turkish by Bekmezci and Mert (2018). SPSS 22.0 was used analyzing the data and
by measuring the required arithmetic means, standard deviation and percentage
values, the levels of social exclusion and life satisfaction of women; t-test
per several socio-demographic variables and Anova test were used. The result of
the study showed that the social exclusion levels of women receiving service
from Sakarya Women’s Education and Culture Center were low and their life
satisfaction levels were relatively high; that variables such as working
status, marital status and family type did not cause statistically significant
differences on social exclusion levels and life satisfaction of women; in
contrast, it was found that the age of women on their life satisfaction and
education level on their social exclusion levels caused a significant
difference and there was a low, significant and negative relationship between
social exclusion levels and life satisfaction of women. In line with these results
it is recommended to spread the Women’s Education and Culture Centers in the
country, improve and update the content of services and programs in the centers
and hire social workers in these centers.
Social exclusion life satisfaction women’s education and culture centers
Bu araştırma, Altındağ
Belediyesi’ne bağlı bir kurum olan Sakarya Kadın Eğitim ve Kültür Merkezi’nden
hizmet alan kadınların sosyal dışlanma ve yaşam tatminlerinin incelenmesi
amacıyla, 17 Eylül-21 Aralık 2018 tarihleri arasında gönüllü 133 kadın üzerinde
yürütülmüştür. Araştırmada veriler yüz yüze görüşme yöntemi kullanılarak
toplanmış, verilerin elde edilmesinde Sosyo-demografik Bilgi Formu, Bayram,
Bilgel ve Bilgel (2012) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Sosyal Dışlanma Ölçeği”
ve Bekmezci ve Mert (2018) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Yaşam Tatmini
Ölçeği” kullanılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 22.0 kullanılmış, gerekli
aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzde değerler alınarak, kadınların
sosyal dışlanma düzeyleri ile yaşam tatminleri, bazı
sosyo-demografik değişkenlere göre t- testi ve Anova testi ile incelenmiştir.
Araştırma sonucunda, Sakarya Kadın Eğitim ve Kültür Merkezi’nden hizmet alan
kadınların, sosyal dışlanma düzeylerinin düşük, yaşam tatmini düzeylerinin
görece yüksek olduğu; çalışma durumu, medeni durum, aile tipi gibi
değişkenlerin kadınların, sosyal dışlanma düzeyleri ve yaşam tatminleri
üzerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılığa neden olmadığı; buna karşılık
kadınların yaşlarının, yaşam tatminleri; eğitim durumlarının ise sosyal
dışlanma düzeyleri üzerinde anlamlı farklılığa yol açtığı ve kadınların, sosyal
dışlanma düzeyleri ile yaşam tatminleri arasında düşük düzeyde, anlamlı ve
negatif bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bu sonuçlar doğrultusunda, Kadın Eğitim
Kültür Merkezlerinin ülke genelinde yaygınlaştırılması, merkezlerdeki hizmet ve
programların içeriğinin genişletilip güncellenmesi ve merkezlerde sosyal hizmet
uzmanlarının istihdam edilmesi önerilmiştir.
Sosyal dışlanma yaşam tatmini Kadın eğitim ve kültür merkezi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2019 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 14 Sayı: 20 |