Postmodernism is a phenomenon that shows its effect
in every field from art to sports, architecture to culture and daily life. With
postmodernism, consumer activity has become much more than just meeting human
needs. Nowadays, products have become symbolic values rather than concrete
values. Therefore, especially in the field of marketing, the postmodern
consumer has started to stand out among the most talked about topics. In
addition to the changes in consumer behavior, the postmodern characteristics of
consumers also make it more difficult for brands and firms. Therefore, the aim
of the research is to investigate the effect of postmodern consumer
characteristics in the process of creating loyal customers which are very
important for brands. For this purpose, face-to-face surveys were conducted
with 308 consumers of university students who were thought to have postmodern
consumer characteristics and data were collected. First of all, Confirmatory
Factor Analysis was applied with AMOS program. As a result of the research, it
has been determined that surrealism dimension, which is one of the postmodern
consumer characteristics, has an effect on brand loyalty and the other two
dimensions do not.
Postmodernizm sanattan spora, mimariden kültüre,
günlük yaşama varıncaya kadar her alanda etkisini gösteren bir olgudur. En
fazla etkilediği alanların başında ise pazarlama ve tüketim gelmektedir.
Postmodernizm ile birlikte tüketim faaliyeti salt insan ihtiyaçlarının
karşılanmasından çok daha öte bir anlama bürünmüştür. Günümüzde ürünler somut
değerlerinden daha çok sembolik değerleri nedeniyle satın alınır hale
gelmiştir. Bu nedenle pazarlama alanında özellikle postmodern tüketici en çok
konuşulan başlıklar arasında öne çıkmaya başlamıştır. Tüketici davranışlarında
meydana gelen değişimlere ek olarak tüketicilerin bir de postmodern özellikler
taşıması marka ve firmaların işini daha da zorlaştırmaktadır. Bu nedenle
araştırmanın amacı markalar için son derece önemli olan sadık müşteri oluşturma
sürecinde postmodern tüketici özelliklerinin etkisinin incelenmesi olarak
belirlenmiştir. Bu amaç doğrultusunda postmodern tüketici özelliklerine sahip
olduğu düşünülen üniversite öğrencilerinden oluşan 308 tüketici ile yüz yüze
anket yapılmış ve veriler toplanmıştır. Elde edilen verilere ilk olarak AMOS
programıyla Doğrulayıcı Faktör Analizi uygulanmıştır. Araştırma sonucunda
postmodern tüketici özelliklerinden gerçeküstücülük boyutunun marka sadakati
üzerinde etkisi olduğu, diğer iki boyutun etkisinin olmadığı tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sosyoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ocak 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 21 |