Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Homecoming In The Late Modern Age

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3851 - 3873, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.634744

Öz

Space has great importance in the lives of people and societies as it creates the bonds of cultural belonging. In traditional social types as well as contemporary ones, many factors such as harmony, order and security are used in relation to space. However, spatial belonging disintegrates because of migration. Migration refers to movement from one place to another and long-term stay at the destination. The material and immaterial dimensions of spatial unity, which we will treat as bonds of origin, disappear as a result of migration. Migration used to affect only those countries that would send or receive migrants. However, the age of globalisation makes it easier to communicate with others and migrate. Thus, migration is now a problem that not only affects the sending or receiving countries but also the entire world in general. One of the issues that need to be discussed in this context is the idea that the issue of migration can be solved by ensuring the return of migrants back to their countries of origin. While drawing attention to the disruptive effects of external migration, the study begins from the same starting point as the effects of globalisation. Accordingly, mobility is a must today. Unlike global mobility, migration disturbs the familiar patterns because it implies long-term residency. Thus, another alternative solution appears here. Return migration is related to the possibility of returning to the country of origin in addition to, or against, the multidimensional effects of migration. In this context, this study approaches the possibility of homecoming from a theoretical perspective.

Kaynakça

  • Abadan-Unat, N. (2017). Bitmeyen göç: Konuk işçilikten ulus-ötesi yurttaşlığa. (3. Baskı). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Adıgüzel, Y. (2019). Göç sosyolojisi. (3. Bsm). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Akçapar, Ş. K. (2018). Uluslararası göç alanında güvenlik algılamaları ve göçün insani boyutu. (4. Baskı). (Der. S.G. Ihlamur-Öner ve Öner, N. A. Ş.). İstanbul: İletişim Yayınları, 563-575.
  • Anderson, B. (2017). Hayali cemaatler: Milliyetçiliğin kökenleri ve sınırları. (9. Basım). (Çev. İ. Savaşır). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arendt, H. (2013). İnsanlık durumu. (Çev: B. S. Şener). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bartram, D., Poros M. V. ve Monforte, P. (2017). Göç meselesinde temel kavramlar. (Çev: I. A. Tuncay). Ankara: Hece Yayınları.
  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme: Toplumsal sonuçları. (3. Basım). (Çev: A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Kimlik. (Çev. M. Hazır). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki yabancılar. (Çev: E. Barca). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benhabib, S. (2018). Ötekilerin hakları: Yabancılar, yerliler, vatandaşlar. (4. Baskı). (Çev: B. Akkılay). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bilecan, T.(2018). Geri dönüş göçüne etki eden faktörler: Göç literatürüne eleştirel bir bakış. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(56),138-144.
  • Castles ve M. (2008). Göçler çağı: Modern Dünyada uluslararası göç hareketleri. (3. Basım). (Çev: İ. Akbulut, B. Bal). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erbaş, H. (2019). Sunuş. Gidişlerden Kaçışlara Göç ve Göçmenler (Kuram, Yöntem ve Alan Yazıları. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Faist, T. (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (Çev: A. Z. Gündoğan, C. Nacar). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Geertz, C. (2010). Kültürlerin yorumlanması. (Çev: H. Gür). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Giddens A., ve Sutton P. W. (2014). Sosyolojide temel kavramlar. (Haz. ve Çev: A. Esgin). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Göç Araştırmaları Vakfı (2008). Dünya göç raporu.
  • Güler, A. (2018). Şartlı mülteci statüsü: Statünün geçiciliği ve bir kalıcı çöüzüm olarak yerel bütünleşmenin geçerliliği. (Der: H. H. Aygül, E. Eke). 21. Yüzyılda Uluslararası Göç ve Mülteciler: Bir Türkiye Perspektifi. İçinde (s.73-96). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Hobsbawn, E. J. (2017). 1780'den günümüze milletler ve milliyetçilik: Program, mit, gerçeklik. (6. Basım). (Çev: O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Husserl, E. (2017). Fenomenoloji üzerine beş ders. (4. Baskı). (Çev: H. Tepe). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Ihlamur-Öner, S. G. (2018). Yöntemsel milliyetçilik bağlamında insan hareketliliği ve uluslararası ilişkiler. (Der: N. A. Ş. Öner, S. G. Ihlamur-Öner). Uluslararası İlişkilerde Göç: Olgular, Aktörler ve Politikalar, içinde (s.21-46.),İstanbul: Der Yayınları,
  • Karakaş, M. (2019). Kent, Mekân ve Toplum: Mekân Sosyolojisine Giriş. (Ed: M. Karakaş). Kent, Mekân ve Toplum. içinde (s.15-40.)İstanbul: Tezkire Yayıncılık.
  • Kunuroğlu, F., van de Vijver, F. ve Yağmur, K. (2016). Return migration. Online Migration in Psyhology and Culture. 8(2), 1-28.
  • Kümbetoğlu, B. (2018). Göç çalışmalarında "nasıl" sorusu. (4. Baskı). (Der: S. G. Ihlamur-Öner, N. A. Ş. Öner). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık: Azınlık haklarının liberal teorisi. (Çev: A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. (Çev: O. Akınhay, D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Modood,T. (2014). Çokkültürcülük: Bir yurttaşlık tasarımı. (Çev: İ. Yılmaz). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Öner, N. A. Ş. (2018). Göç çalışmalarında temel kavramlar. (4. Baskı). (Der: S. G. I. Öner, N. A. Ş. Öner). İstanbul: İletişim Yayıncılık, 13-27.
  • Öner, N. A. Ş. (2018a). Son Mu, Başlangıç mı? Göç çalışmalarında sosyal bir olgu olarak geri dönüş. (4. Baskı). (Der: S. G. I. Öner, N. A. Ş. Öner). İstanbul: İletişim Yayıncılık, 263-285.
  • Rawls, John (2006). Halkların yasası ve "kamusal akıl düşüncesinin yeniden ele alınması. (Çev: G. Evrim). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Schütz, A. (2018). Fenomenoloji ve sosyal bilimler. (Çev: A. Akan, S. Kesikoğlu). Ankara: Heretik Yayınları.
  • TDK. (t.y) Türkçe sözlük. http://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Tuna M., ve Özbek Ç. (2018). Yerlileşen yabancılar: Güney Ege Bölgesi'nde göç:Yurttaşlık ve kimliğin dönüşümü. (2. Baskı). Ankara: Detay Yayınları.
  • Türker, N. (2015). Vatanım yok memleketim var İstanbul Rumları: Mekân-bellek-ritüel. İstanbul: İletişim Yayınları

Geç Modern Çağda Eve Dönüş

Yıl 2020, Cilt: 15 Sayı: 25, 3851 - 3873, 31.05.2020
https://doi.org/10.26466/opus.634744

Öz

Kültürel bir aidiyet bağı yaratması anlamında mekânın insanların ve toplumların yaşamları üzerinde büyük bir önemi vardır. Geleneksel toplumsal tiplerinden bugüne uyum, düzen, güvenlik gibi birçok faktör mekânla ilişkili kullanılmaktadır. Ancak göç ile birlikte mekânsal aidiyetler çözülüşe geçmektedir. Göç, bir mekândan diğerine hareketlilik ve hareket edilen yerde uzun süreli kalma durumunu ifade etmektedir. Dolayısıyla köken bağları olarak ele alacağımız mekânsal birlikteliğin maddi ve manevi boyutları ortadan kalkmaktadır. Göç geçmişte sadece göç alan ve göç veren ülkeleri etkilemekteydi. Küresel çağ, diğerlerinden haberdar olmayı ve göç etmeyi kolaylaştırıcı etkenleri sunarken, göçün söz konusu etkileri artık yalnızca muhatap ülkeleri değil tüm dünyayı etkisi altına alan bir sorun haline gelmiştir. Bu bağlamda tartışılması gereken konulardan biri, göç sorununu ortadan kaldırmanın göç edenlerin geriye dönüşü ile mümkün olabileceği konusundaki savunudur.
Çalışma dış göçün mekânsal dengeyi parçalayıcı etkilerine dikkat çekerken, küreselleşmenin etkileriyle aynı başlangıç noktasından hareket etmektedir. Buna göre hareketlilik bugünün olmazsa olmazıdır. Göç, küresel hareketlilik halinden farklı olarak uzun süreli yerleşiklik kazanma ile bilindik olanı parçalamaktadır. Burada başka bir alternatif çözüm gündeme gelmektedir. Göçün çok boyutlu etkileri karşısında ve yanında geriye dönüş göçü köken ülkeye dönüşün imkânı ile ilişkilidir. Çalışma bu bağlamda, eve dönüşün olasılığını kuramsal bir perspektifte ele almaktadır.

Kaynakça

  • Abadan-Unat, N. (2017). Bitmeyen göç: Konuk işçilikten ulus-ötesi yurttaşlığa. (3. Baskı). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Adıgüzel, Y. (2019). Göç sosyolojisi. (3. Bsm). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Akçapar, Ş. K. (2018). Uluslararası göç alanında güvenlik algılamaları ve göçün insani boyutu. (4. Baskı). (Der. S.G. Ihlamur-Öner ve Öner, N. A. Ş.). İstanbul: İletişim Yayınları, 563-575.
  • Anderson, B. (2017). Hayali cemaatler: Milliyetçiliğin kökenleri ve sınırları. (9. Basım). (Çev. İ. Savaşır). İstanbul: Metis Yayınları.
  • Arendt, H. (2013). İnsanlık durumu. (Çev: B. S. Şener). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bartram, D., Poros M. V. ve Monforte, P. (2017). Göç meselesinde temel kavramlar. (Çev: I. A. Tuncay). Ankara: Hece Yayınları.
  • Bauman, Z. (2010). Küreselleşme: Toplumsal sonuçları. (3. Basım). (Çev: A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Bauman, Z. (2017). Kimlik. (Çev. M. Hazır). Ankara: Heretik Yayınları.
  • Bauman, Z. (2018). Kapımızdaki yabancılar. (Çev: E. Barca). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Benhabib, S. (2018). Ötekilerin hakları: Yabancılar, yerliler, vatandaşlar. (4. Baskı). (Çev: B. Akkılay). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Bilecan, T.(2018). Geri dönüş göçüne etki eden faktörler: Göç literatürüne eleştirel bir bakış. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi. 11(56),138-144.
  • Castles ve M. (2008). Göçler çağı: Modern Dünyada uluslararası göç hareketleri. (3. Basım). (Çev: İ. Akbulut, B. Bal). İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Erbaş, H. (2019). Sunuş. Gidişlerden Kaçışlara Göç ve Göçmenler (Kuram, Yöntem ve Alan Yazıları. Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Faist, T. (2003). Uluslararası göç ve ulusaşırı toplumsal alanlar. (Çev: A. Z. Gündoğan, C. Nacar). İstanbul: Bağlam Yayıncılık.
  • Geertz, C. (2010). Kültürlerin yorumlanması. (Çev: H. Gür). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Giddens A., ve Sutton P. W. (2014). Sosyolojide temel kavramlar. (Haz. ve Çev: A. Esgin). Ankara: Phoenix Yayınları.
  • Göç Araştırmaları Vakfı (2008). Dünya göç raporu.
  • Güler, A. (2018). Şartlı mülteci statüsü: Statünün geçiciliği ve bir kalıcı çöüzüm olarak yerel bütünleşmenin geçerliliği. (Der: H. H. Aygül, E. Eke). 21. Yüzyılda Uluslararası Göç ve Mülteciler: Bir Türkiye Perspektifi. İçinde (s.73-96). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Hobsbawn, E. J. (2017). 1780'den günümüze milletler ve milliyetçilik: Program, mit, gerçeklik. (6. Basım). (Çev: O. Akınhay). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Husserl, E. (2017). Fenomenoloji üzerine beş ders. (4. Baskı). (Çev: H. Tepe). Ankara: BilgeSu Yayıncılık.
  • Ihlamur-Öner, S. G. (2018). Yöntemsel milliyetçilik bağlamında insan hareketliliği ve uluslararası ilişkiler. (Der: N. A. Ş. Öner, S. G. Ihlamur-Öner). Uluslararası İlişkilerde Göç: Olgular, Aktörler ve Politikalar, içinde (s.21-46.),İstanbul: Der Yayınları,
  • Karakaş, M. (2019). Kent, Mekân ve Toplum: Mekân Sosyolojisine Giriş. (Ed: M. Karakaş). Kent, Mekân ve Toplum. içinde (s.15-40.)İstanbul: Tezkire Yayıncılık.
  • Kunuroğlu, F., van de Vijver, F. ve Yağmur, K. (2016). Return migration. Online Migration in Psyhology and Culture. 8(2), 1-28.
  • Kümbetoğlu, B. (2018). Göç çalışmalarında "nasıl" sorusu. (4. Baskı). (Der: S. G. Ihlamur-Öner, N. A. Ş. Öner). İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Kymlicka, W. (1998). Çokkültürlü yurttaşlık: Azınlık haklarının liberal teorisi. (Çev: A. Yılmaz). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Marshall, G. (1999). Sosyoloji sözlüğü. (Çev: O. Akınhay, D. Kömürcü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları.
  • Modood,T. (2014). Çokkültürcülük: Bir yurttaşlık tasarımı. (Çev: İ. Yılmaz). Ankara: Phoenix Yayınevi.
  • Öner, N. A. Ş. (2018). Göç çalışmalarında temel kavramlar. (4. Baskı). (Der: S. G. I. Öner, N. A. Ş. Öner). İstanbul: İletişim Yayıncılık, 13-27.
  • Öner, N. A. Ş. (2018a). Son Mu, Başlangıç mı? Göç çalışmalarında sosyal bir olgu olarak geri dönüş. (4. Baskı). (Der: S. G. I. Öner, N. A. Ş. Öner). İstanbul: İletişim Yayıncılık, 263-285.
  • Rawls, John (2006). Halkların yasası ve "kamusal akıl düşüncesinin yeniden ele alınması. (Çev: G. Evrim). İstanbul: Bilgi Üniversitesi Yayınları.
  • Schütz, A. (2018). Fenomenoloji ve sosyal bilimler. (Çev: A. Akan, S. Kesikoğlu). Ankara: Heretik Yayınları.
  • TDK. (t.y) Türkçe sözlük. http://sozluk.gov.tr/ adresinden erişilmiştir.
  • Tuna M., ve Özbek Ç. (2018). Yerlileşen yabancılar: Güney Ege Bölgesi'nde göç:Yurttaşlık ve kimliğin dönüşümü. (2. Baskı). Ankara: Detay Yayınları.
  • Türker, N. (2015). Vatanım yok memleketim var İstanbul Rumları: Mekân-bellek-ritüel. İstanbul: İletişim Yayınları
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Figen Kanbir 0000-0003-2094-399X

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2020
Kabul Tarihi 18 Nisan 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 15 Sayı: 25

Kaynak Göster

APA Kanbir, F. (2020). Geç Modern Çağda Eve Dönüş. OPUS International Journal of Society Researches, 15(25), 3851-3873. https://doi.org/10.26466/opus.634744