First emerging in China's Wuhan city coronavirus (Covidien pandemic-19), followed by Turkey with many countries in the world 'it has also started to be seen. After the epidemic started spreading to the world and the process got worse, the coronavirus caused panic among the people after the proclamation of the pandemic (epidemic and infectious disease). As with everything else, e-commerce or online shopping started. People have increased the volume of the products they have started to purchase during the quarantine process as they increase in this panic.
Instead of their parents or relatives who do not know how to shop online or cannot use e-commerce, they started to shop online and send them to their addresses. It has been observed that the sales volume of many products exceeding 300%. While spending time at home, video sites have become more popular. All these reasons mobilized businesses and increased their different e-commerce applications by differentiating them. Even if local markets do not set up a web site, Instagram etc. They started to take orders via media or by sharing their phone numbers on social media and made a quick transition to online shopping. Unfortunately, opportunists have also emerged who want to sell products at higher prices than their normal prices.
The purpose of this study is to raise awareness about the developments experienced in the coronavirus (Covid-19) process and an estimate of where the impact on e-commerce can come in this process, and expectations. In addition, in the periods when these and similar global epidemics or problems are experienced, the behavior of producers and consumers is examined and a forward-looking perspective is tried to be determined. Opinions and suggestions about the effects of coronavirus epidemic and potential changes to commercial life are included.
İlk olarak Çin’in Wuhan kentinde ortaya çıkan koronavirüs (Covid-19 pandemisi), daha sonra Dünya’daki diğer birçok ülke ile birlikte Türkiye’ de de görülmeye başlanmıştır. Salgının dünyaya yayılmaya başlamasından ve sürecin kötüye gitmesinden dolayı bir süre sonra Dünya Sağlık Örgütü tarafından pandemi (salgın ve bulaşıcı hastalık) ilan edilmesinin ardından koronavirüs, insanlar arasında paniğe yol açmıştır. Her şeyde olduğu gibi e-ticaret veya internetten alışverişlerde de sıra dışı bir hareketlilik başlamıştır.İnsanlar karantina sürecinde satın almaya başladıkları ürünlerin hacimlerini bu panik içerisinde artırdıkça arttırmışlardır.
İnsanlar,online alışveriş yapmayı bilmeyen veya e-ticareti kullanamayan anne babaları veya yakınları yerine internetten alışveriş yaparak onların adreslerine göndermeye başlamışlardır.Birçok ürünün satış hacminde % 300’ü geçen büyümeler olduğu görülmeye başlanmıştır. Evde zaman geçirirken video sitelerine daha çok rağbet edilir olmuştur.Tüm bu sebepler işletmeleri harekete geçirmiş ve e-ticaret uygulamalarını farklılaştırarak artırmışlardır.Yerel marketler dahi web sitesi kurmasalar bile instagram vb. ortamlar üzerinden yada telefon numaralarını sosyal medyada paylaşarak sipariş almaya başlamış, online alışverişe hızlı bir geçiş yapmışlardır.Maalesef bu süreçte ürünleri normal fiyatından daha yüksek fiyatlara satmak isteyen fırsatçılar da ortaya çıkmıştır.
Bu çalışmanın amacı koronavirüs (Covid-19) sürecinde yaşanan gelişmeler ve e-ticarete olan etkisinin bu süreçte nerelere gelebileceğinin bir tahmini ile beklentiler hakkında farkındalık oluşturmaktır.Ayrıca bu ve benzeri küresel salgın yada sorunların yaşandığı dönemlerde üretici ve tüketicilerin davranışlarının incelenerek, ileriye yönelik perspektif belirlenmeye çalışılmıştır.Koronavirüs salgınının ticari hayata olan ve olması muhtemel değişimlerin etkileri hakkında görüş ve önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Mayıs 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 29 |