Kurumların katma değer oluşturacak şekilde yönetilmeleri için birden fazla yönetim modeli ve teorisi geliştirilmiştir. 2000’li yılların başına kadar çoğunlukla özel sektör işletmelerinde görülen bu uygulamalar, bu tarihten itibaren ayrım gözetmeksizin tüm idarelerin dikkatini çekmiş ve uygulanmıştır. Bu noktada kurumsal risk yönetiminin (KRY) teori ve uygulamaları, gerek özel sektör kuruluşlarının gerek kamu idarelerinin programlarında yer almaya başlamıştır. Belirsizlikleri azami ölçüde ortadan kaldırma, değişimlere olan duyarlılığı artırma ve olası karmaşıklığı önlemeyi amaçlayan KRY; son dönemlerde önemi giderek artan başka bir kavram ile teori bazında örtüşmektedir. Bu kavram VUCA kavramıdır. İş dünyası başta olmak üzere tüm alanlarda konuşulmaya başlanan VUCA; volatility (değişkenlik), uncertainty (belirsizlik), complexity (karmaşıklık) ve ambiguity (muğlaklık) kelimelerinin baş harflerinden oluşmaktadır. KRY modelinin temelinde önlemeyi amaçladığı her sorun, VUCA dönemlerinde idarelerin önüne çıkmaktadır. Bu anlamda önemi ve görevi giderek artan yükseköğretim kurumları, bir VUCA dönemi olarak COVID-19 salgın süreci ve sonrasında etkin ve verimli bir KRY’ne ihtiyaç duymaktadır. Ülkemizde yükseköğretim kurumları KRY rehberleri düzenlemekte ve kamuoyu ile paylaşmaktadır. Ancak 2020 yılı itibariyle gündemimize giren ve daha ne kadar gündemimizde kalacağını bilmediğimiz COVID-19 salgını, yükseköğretim kurumlarında bundan sonrası için, modern, güncel ve ihtiyaca uygun bir KRY rehberini elzem hale getirmiştir. Çalışma kapsamında salgın sonrası, yükseköğretim kurumlarının etkin KRY süreçlerini işletebilmeleri adına bir model önerisinde bulunulmuştur.
Multiple management models and theories have been developed for managing institutions to create added value. These practices, which were mostly seen in private sector enterprises until the beginning of 2000s, have attracted the attention of all administrations without any discrimination and have been implemented since this date. At this point, the theories and practices of enterprise risk management (ERM) have started to take place in the programs of both private sector organizations and public administrations. Aiming to eliminate the uncertainties to the maximum, increase the sensitivity to changes and prevent possible complexity, ERM coincides with another concept, which has become increasingly important recently, on the basis of theory. This concept is VUCA. VUCA, which is spoken in all areas, especially in the business world, consists of the initials of the words volatility, uncertainty, complexity and ambiguity. Every problem that the ERM model aims to prevent comes before administrations during VUCA periods. In this sense, higher education institutions whose importance and duty are gradually increasing need a COVID-19 epidemic process as a VUCA period and then an effective and efficient ERM. Higher education institutions in our country organize ERM guides and share them with the public. However, the COVID-19 epidemic, which is on our agenda by 2020 and we do not know how long it will remain on our agenda, has made a modern, up-to-date and appropriate ERM guide necessary in higher education institutions from now on. Within the scope of the study, a model is proposed in order to enable higher education institutions to operate effective ERM processes after the epidemic.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 30 |