This research was aimed to measure the competence of local government employees regarding information technology usage, advantages of information technology usage and the perceptions about public relations practices. Screening model was used in the study. The research population consists of the employees of Izmit, Basiskele and Gölcük district municipality. In sampling selection, easy sampling method was preferred. The sample consists of 181 employees in Izmit, Basiskele and Golcuk municipalities. It was observed that the basic technology competencies and their sub-dimensions showed a positive relationship with public relations and their sub-dimensions. It is seen that the advantage and sub-dimensions of information technologies are in a positive relationship between public relations and sub-dimensions. It has been indicated that gender, income, marital status, position and seniority do not make any difference on basic technology competencies, information technology advantage and public relations. It was observed that age and education level among demographic variables made a difference on basic technology competencies, information technology advantage and public relations. It is possible to claim that as the basic technology competence levels of the employees increase, their level of information technology advantage and public relations perception also increase. Employees must use information technologies effectively to serve citizens appropriately. It is recommended that local governments take the training needs of their employees into account.
Local governments Information technology usage Competence and Public relations
Bu araştırma ile yerel yönetim çalışanlarının bilişim teknolojileri kullanımı yeterliliği, bilişim teknolojileri kullanımının avantajları ve halkla ilişkiler uygulamaları hakkındaki algılarının ölçülmesi amaçlanmıştır. Çalışmada tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma evrenini İzmit, Başiskele, Gölcük ilçe belediye çalışanları oluşturmaktadır. Örneklem seçiminde kolayda örneklem metodu tercih edilmiştir. Örneklem; İzmit, Başiskele ve Gölcük belediyelerindeki 181 çalışandan oluşmaktadır. Temel Teknoloji Yeterlikler ve alt boyutlarının halkla ilişkiler ve alt boyutlarıyla arasında pozitif bir ilişki görülmüştür. Bilişim teknolojileri avantajı ve alt boyutları halkla ilişkiler ve alt boyutları ile pozitif bir ilişki içerisindedir. Cinsiyet, gelir, medeni durum, pozisyon ve kıdemin temel teknoloji yeterlikler, bilişim teknolojileri avantajı ve halkla ilişkiler üzerinde farklılık yaratmadığı belirlenmiştir. Demografik değişkenlerden yaş ve eğitim düzeyinin temel teknoloji yeterlikler, bilişim teknolojileri avantajı ve halkla ilişkiler üzerinde farklılık yarattığı görülmüştür. Çalışanların temel teknoloji yeterlikler düzeyleri arttıkça bilişim teknolojileri avantajı, halkla ilişkiler algı düzeylerinin arttığını belirtmek mümkündür.. Vatandaşlara uygun bir şekilde hizmet vermek için çalışanların bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanması gerekmektedir. Yerel yönetimlerin çalışanlarının eğitim ihtiyaçlarını göz önünde bulundurması önerilmektedir.
Yerel yönetimler Bilişim teknolojileri kullanımı Yeterliği ve Halkla ilişkiler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ekim 2020 |
Kabul Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 16 Sayı: 29 Ekim Özel Sayısı |