Güneydoğu Anadolu illeri Gaziantep, Şanlıurfa, Mardin, Kilis, Şırnak, Adıyaman, Siirt, Batman ve Diyarbakır’dan oluşmaktadır. Bu illerden sadece Gaziantep, Şanlıurfa, Mardin, Kilis ve Şırnak’ta yer alan gümrük kapılarından dış ticaret faaliyeti gerçekleşmektedir. Gerçekleştirilen bu faaliyetler Gaziantep ilinde biri aktif olan 2 kapı, Şanlıurfa ilinde biri aktif olan 3 kapı, Mardin ilinde biri aktif olan 2 kapı, Kilis ilinde biri aktif olan 2 kapı ve Şırnak ilinde biri aktif olan üzere 2 kapı üzerinden yapılmaktadır. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’nin Güneydoğu Anadolu illerine ait gümrük kapılarını, bağlandığı ülkeleri, sahip olduğu gümrük kapılarının güncel durumlarını, yapılan dış ticaret faaliyetlerinde kullanılan taşıma türlerini, ihracata ve ithalata konu olan fasılları belirlemek ve en önemlisi 2019 ve 2020 yıllarının ilk altı ayında ortaya çıkan ihracat ve ithalat verilerini karşılaştırmalı olarak inceleyerek pandemi öncesi ve sonrasında ortaya çıkan değişimleri ve nedenlerini irdelemektir. Çalışmanın sonucu, Gaziantep-Karkamış ve Kilis-Çobanbey gümrük kapıları dışındaki diğer gümrük kapılarında ihracatın artış gösterdiğini ortaya koymuştur.
Southeastern Anatolia provinces are consists of Gaziantep, Sanlıurfa, Mardin, Kilis, Sırnak, Adıyaman, Siirt, Batman and Diyarbakır. Only among these provinces, foreign trade activities take place through the customs gates located in Gaziantep, Sanlıurfa, Mardin, Kilis and Sırnak. Foreign trade activities among these provinces take place through the customs gates located in only Gaziantep, Sanlıurfa, Mardin, Kilis and Sırnak. These activities are carried out with using in Gaziantep province 2 gates one of which is active, in sanlıurfa province 3 gates one of which is active, in Mardin province 2 gates one of which is active, in Kilis province 2 gates one of which is active and in Sirnak province 2 gates one of which is active. Aim of this study, explain the customs gate on Turkey's southeastern anatolia provinces, the countries where the customs gates are connected, the current status of the customs gates it has, the types of transportation used in foreign trade activities, products subject to export and import and most importantly it is determine the changes occurring before and after the pandemic and its causes by comparing the export and import data that emerged in the first six months of 2019 and 2020. The result of the study showed that exports increased at other customs gates apart from the Gaziantep-Karkamış and Kilis-Çobanbey customs gates.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yöneylem |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2021 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: Pandemi Özel Sayısı |