Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kuşaklararası Tüketim İlişkilerine Sosyoekonomik Bir Bakış

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 37, 4352 - 4375, 31.05.2021
https://doi.org/10.26466/opus.765680

Öz

Bu çalışma İstanbul ilinde ikamet eden Bebek Patlaması, X ve Y kuşaklarına mensup bireyler ile gerçek-leştirilmiştir. Araştırmanın konusu kuşaklararası tüketim ilişkilerinin incelenmesidir. Araştırma kapsa-mında 180 kişiye anket uygulanmıştır. Elde edilen veriler SPSS 25.0 programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bebek Patlaması Kuşağı her şeyden önce, eğitimde göstermiş oldukları atılım açısından oldukça dikkat çekicidir. Bununla birlikte, Bebek Patlaması Kuşağı diğer nesiller arasında en çok “yiye-cek ve içecek”, “giyim” ve “yardım” a harcama yapan nesildir. X kuşağı, kredi kartı sahipliğinde diğer nesiller arasında ilk sırada yer almaktadır. Aynı zamanda X Kuşağı, Bebek Patlaması Kuşağında çevri-miçi platformlara üyelik, çevrimiçi gazete okuma alışkanlıkları ve lüks tüketim alışkanlıkları gibi nispe-ten düşük olan yeni tüketim kalıplarına yönelmiştir. Y kuşağı, diğer nesiller arasında harcamalarında eğlencenin en büyük payını paylaşan nesildir. Kredi kartı sahipliği ve çevrimiçi platformlarda zaman harcamak gibi bulgular X Kuşağı ile benzer olsa da çevrimiçi platformlardan alışveriş konusunda X Kuşağı'nı geride bırakmışlardır. Araştırmanın bulgularına göre kuşakların Türkiye’nin özel tarihinden etkilenmekle beraber evrensel bir anlatının da bir parçası olduğu gözlemlenmiştir.

Kaynakça

  • Aydemir, M. (2006). Yetinen toplumdan tüketen topluma; Türkiye’de Modern tüketim kültürünün tarihsel ve toplumsal gelişim seyri. Selçuk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 201-214
  • Başfırıncı, Ç. (2011). Modern Türk tüketim kültürüne yönelik bir araştırma. Milli Folklor, 9, 115-129.
  • Boratav, K., (2005), Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, Ankara: İmge Yayınları
  • Çorum, A. A. (2012). Y Kuşağına yönelik insan kaynakları uygulamaları ve bir şirket örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Edgell, S., Hetherington, K., veWarde, A. (1996).Consumption matters: the production and experience of consumption.
  • Eğilmez, M., (2018), Değişim Sürecinde Türkiye, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Erkenekli, M., Uzun, Z., ve Gümüş, Ö. D. (2012). Sosyoekonomik statü ve sosyal değerler ilişkisine yönelik bir inceleme. Journal of DefenseSciences/Savunma Bilmleri Dergisi, 11(2).
  • Howe, N. (2009). The fourthturning. Crown/Archetype.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keyder, Ç. (2001). Türkiye'de devlet ve sınıflar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pamuk, Ş. (2018). Türkiye’nin 200 yıllık iktisadi tarihi. İstanbul: İş Bankası Yayınları
  • Mannheim, K. (2013). Essayssociology knowledge (Vol. 5). Routledge
  • Neuman, W. L. (2009). Toplumsalaraştırmayöntemleri: nitelvenicelyaklaşımlar: 1. cilt. Ankara: Yayınodası.
  • Sombart, W. (2008). Burjuva: Modern ekonomidönemineaitinsanınahlakiveentelektüeltarihinekatkı. (çev. OğuzAdanır). Ankara: DoğuBatıYayınları.
  • Şalap, K. O. (2016). Çalışma yaşamında kuşaklar: Kuşakların iş ve özel yaşam dengesine ilişkin yaklaşımları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M., ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Yerasimos, S. (1966). Azgelişmişlik sürecinde Türkiye. İstanbul:RemziKitabevi.

A Socioeconomic Investigation On Changing Consumption Relations Between Generations

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 37, 4352 - 4375, 31.05.2021
https://doi.org/10.26466/opus.765680

Öz

This study was conducted within dividuals belonging to the Baby Boomer, X and Y generation sresiding in Istanbul. The subject of the research is the examination of inter generational consumption relations. Within the scope of theresearch, 180 people weresurveyed. The data obtained were analyzedusing SPSS 25.0 program. The Baby Boomer Generation is first and foremost remarkable in terms of their breakthrough in education. Withal, the Baby Boomer generation is the generation that spends the most on “food and beverage”, “apparel” and “aid”. Generation X ranks first among other generations in credit card ownership. Generation X has turned towards new consumption patterns that are relatively low in the Baby Boomer generation, such as membership in online platforms, online newspaper reading and luxury consumption habits. Generation Y is the generation that allocates the most share of entertainment in its spending among other generations Although the findings such as credit card ownership and spending time on online platforms are the same as the X Generation, they have passed the X Generation far behind in shopping from online platforms. Accordingtothefindings, ıt has beenobservedthat,althoughaffectedbyTurkey'sspecificcondıtıons, generationsarepart of a universalnarrative of history.

Kaynakça

  • Aydemir, M. (2006). Yetinen toplumdan tüketen topluma; Türkiye’de Modern tüketim kültürünün tarihsel ve toplumsal gelişim seyri. Selçuk Üniversitesi Fen Edebiyat Fakültesi Dergisi, 16, 201-214
  • Başfırıncı, Ç. (2011). Modern Türk tüketim kültürüne yönelik bir araştırma. Milli Folklor, 9, 115-129.
  • Boratav, K., (2005), Türkiye İktisat Tarihi 1908-2002, Ankara: İmge Yayınları
  • Çorum, A. A. (2012). Y Kuşağına yönelik insan kaynakları uygulamaları ve bir şirket örneği. (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bahçeşehir Üniversitesi/Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Edgell, S., Hetherington, K., veWarde, A. (1996).Consumption matters: the production and experience of consumption.
  • Eğilmez, M., (2018), Değişim Sürecinde Türkiye, İstanbul: Remzi Kitabevi
  • Erkenekli, M., Uzun, Z., ve Gümüş, Ö. D. (2012). Sosyoekonomik statü ve sosyal değerler ilişkisine yönelik bir inceleme. Journal of DefenseSciences/Savunma Bilmleri Dergisi, 11(2).
  • Howe, N. (2009). The fourthturning. Crown/Archetype.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Nobel Yayınları.
  • Keyder, Ç. (2001). Türkiye'de devlet ve sınıflar. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • Pamuk, Ş. (2018). Türkiye’nin 200 yıllık iktisadi tarihi. İstanbul: İş Bankası Yayınları
  • Mannheim, K. (2013). Essayssociology knowledge (Vol. 5). Routledge
  • Neuman, W. L. (2009). Toplumsalaraştırmayöntemleri: nitelvenicelyaklaşımlar: 1. cilt. Ankara: Yayınodası.
  • Sombart, W. (2008). Burjuva: Modern ekonomidönemineaitinsanınahlakiveentelektüeltarihinekatkı. (çev. OğuzAdanır). Ankara: DoğuBatıYayınları.
  • Şalap, K. O. (2016). Çalışma yaşamında kuşaklar: Kuşakların iş ve özel yaşam dengesine ilişkin yaklaşımları. (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). İstanbul Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taş, H. Y., Demirdöğmez, M., ve Küçükoğlu, M. (2017). Geleceğimiz olan Z kuşağının çalışma hayatına muhtemel etkileri. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 7(13), 1031-1048.
  • Yerasimos, S. (1966). Azgelişmişlik sürecinde Türkiye. İstanbul:RemziKitabevi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sosyoloji
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mehmet Cenker Tuncer Bu kişi benim 0000-0002-9513-150X

Nurgün Oktik 0000-0003-4910-9464

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 10 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Tuncer, M. C., & Oktik, N. (2021). Kuşaklararası Tüketim İlişkilerine Sosyoekonomik Bir Bakış. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4352-4375. https://doi.org/10.26466/opus.765680