Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Örnek Olay Üzerinden Mantıksal ve Eleştirel Bakış Açısı

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 37, 4702 - 4720, 31.05.2021
https://doi.org/10.26466/opus.872707

Öz

Doğru düşünmenin aracı olarak mantık, aynı zamanda tutarlı düşünme, sistemli düşünme ve eleştirel düşünmeyi de beraberinde getirmektedir. Mantık kural ve ilkelerine uygun düşünme türü olan mantıksal düşünme bu noktada ortaya çıkmaktadır. Mantıksal düşünme, çeşitli akıl yürütme ilke ve kuralları ile doğru kararlar vermede, bir problem ile karşılaşıldığında o probleme eleştirel ve akılcı yaklaşmada etkili olmaktadır. Bu nedenle de yapılan çalışma ile mantıksal muhakeme gücünü kullanılırken hangi yolların izlenmesi gerektiği ele alınmıştır. Bununla birlikte izlenen yolda eleştirel bakış açısının hangi noktada ortaya çıktığına da değinilmiştir. Böylece mantıksal akıl yürütmenin eleştirel bakış açısıyla değerlendirilmesini gösteren örnek olay ile ele alınması ile çalışmanın amacı ve önemi ortaya konulmaya çalışılmıştır. Çalışmada yöntem olarak nitel araştırma yöntemi olarak literatür taraması yapılmıştır. Veriler mantıksal ve eleştirel düşünme ile ilgili çeşitli makale ve kitaplardan yararlanılarak toplanmış ve yorumlama ile analiz edilmiştir. Çalışma soncunda örnek olay ve örneklerden hareketle mantıksal ve eleştirel düşünme için bir probleme karşı nasıl yaklaşılması gerektiğine değinilmiştir. Özellikle bir olayla karşı karşıya kalındığında artı ve eksi yanlarının hepsinin değerlendirilmesi, düşünmeden acele karar verilmemesi, alternatif yolların ve uzman desteğinin es geçilmemesi ve yeterli kanıt elde edilene kadar sonuç çıkarmamak gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Afolabi, M. (1992). The review of related literature in research. International Journal of Information and Library Research, 4(1), 59-66.
  • Akar, C. (2007), İlköğretim öğrencilerinde eleştirel düşünme becerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başerer, D. (2017). Bir düşünme türü olarak mantıksal düşünme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(41), 433-442.
  • Booth, W., Colomb, G.G., Williams, J.M. (1995) Making good arguments: an overview. in The Craft of Research, London: The University of Chicago Press.
  • Bozdoğan, A. (2007). Fen Bilgisi çalişma yapraklari ile öğretimin öğrencilerin fen bilgisi tutumuna ve mantiksal düşünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bruce, C. S. (1994). Research student's early experiences of the dissertation literature review. Studies in Higher Education, 19(2), 217- 229.
  • Caspers, J. S (1998). Hands-on instruction across the miles: using a web tuturial to teach the literature review research process. Research Strategies, 16(3), 187-197.
  • Clifford, W. K. (1879) The Ethıcs Of Belıef. In L. Stephen & F. Pollock (Eds.), Lectures and Essays (Cambridge Library Collection -
  • Philosophy, p. 177-211). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139149884.007
  • Cooper, H. M. (1989). Integrating research: A guide for literature reviews, (2nd ed.), Newbury Park, Calif: Sage Publications.
  • Cüceloğlu, D. (2003), İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem.
  • Çıbık, A. S. (2006). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen bilgisi dersinde öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerine ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirel, Ö. (2005). Öğretme Sanatı. (8. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Doğanay, A. ve Ünal F. (2006). Eleştirel düşünmenin öğretimi. A. Şimşek (Ed). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim. Ankara: Nobel.
  • Dowden, B. (2019). Logical Reasoning. USA: Wadsworth Publishing.
  • Kazancı, O. (1989). Egitimde Elestirici Düsünme ve Ögretimi. Ankara: Kazancı Hukuk.
  • Koç, C.(2011), aktif öğrenmenin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme üzerindeki etkileri, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 28-37.
  • Korkmaz Baylav, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Postigo G., Hardy, J. ve Foster, C. (2015). With good reason: A guide to critical thinking. Bridgepoint Education,
  • Şahinel, S. (2007). Eleştirel düşünme. Ankara: Pegem A.
  • Semerci, Ç. (2003). Elestirel düsünme becerilerinin gelistirilmesi. Egitim ve Bilim Dergisi, 27(127), 64-70. Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press,
  • Zayif, K. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.

Logical and Critical Perspective on Case Study

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 37, 4702 - 4720, 31.05.2021
https://doi.org/10.26466/opus.872707

Öz

Logic, as a tool for correct thinking, also brings along consistent thinking, systematic thinking, and critical thinking. Logical thinking, a type of thinking in accordance with logic rules and principles, emerges at this point. Logical thinking is effective in making correct decisions with various reasoning principles and rules, and in approaching a problem critically and rationally when it is encountered. For this reason, the methods to follow when using logical reasoning power are discussed with the study. However, it was also mentioned at what point the critical perspective emerged on the path followed. Thus, the aim and importance of the study was tried to be revealed by addressing the logical reasoning with a case study showing the evaluation of it from a critical perspective. As a method in the study, a literature review was made as a qualitative research method. The data were collected from various articles and books on logical and critical thinking and analyzed with interpretation. At the end of the study, it is mentioned how to approach a problem for logical and critical thinking based on case studies and examples. It was concluded that especially when faced with an incident, all of its pros and cons should be evaluated, not to make hasty decisions without thinking, alternative ways and expert support should not be omitted, and conclusions should not be drawn until sufficient evidence is obtained.

Kaynakça

  • Afolabi, M. (1992). The review of related literature in research. International Journal of Information and Library Research, 4(1), 59-66.
  • Akar, C. (2007), İlköğretim öğrencilerinde eleştirel düşünme becerileri. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Başerer, D. (2017). Bir düşünme türü olarak mantıksal düşünme. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(41), 433-442.
  • Booth, W., Colomb, G.G., Williams, J.M. (1995) Making good arguments: an overview. in The Craft of Research, London: The University of Chicago Press.
  • Bozdoğan, A. (2007). Fen Bilgisi çalişma yapraklari ile öğretimin öğrencilerin fen bilgisi tutumuna ve mantiksal düşünme becerilerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi. Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Bruce, C. S. (1994). Research student's early experiences of the dissertation literature review. Studies in Higher Education, 19(2), 217- 229.
  • Caspers, J. S (1998). Hands-on instruction across the miles: using a web tuturial to teach the literature review research process. Research Strategies, 16(3), 187-197.
  • Clifford, W. K. (1879) The Ethıcs Of Belıef. In L. Stephen & F. Pollock (Eds.), Lectures and Essays (Cambridge Library Collection -
  • Philosophy, p. 177-211). Cambridge: Cambridge University Press. doi:10.1017/CBO9781139149884.007
  • Cooper, H. M. (1989). Integrating research: A guide for literature reviews, (2nd ed.), Newbury Park, Calif: Sage Publications.
  • Cüceloğlu, D. (2003), İyi düşün doğru karar ver. İstanbul: Sistem.
  • Çıbık, A. S. (2006). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen bilgisi dersinde öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerine ve tutumlarına etkisi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Çukurova Üniversitesi, Adana.
  • Demirel, Ö. (2005). Öğretme Sanatı. (8. Baskı). Ankara: Pegem A.
  • Doğanay, A. ve Ünal F. (2006). Eleştirel düşünmenin öğretimi. A. Şimşek (Ed). İçerik Türlerine Dayalı Öğretim. Ankara: Nobel.
  • Dowden, B. (2019). Logical Reasoning. USA: Wadsworth Publishing.
  • Kazancı, O. (1989). Egitimde Elestirici Düsünme ve Ögretimi. Ankara: Kazancı Hukuk.
  • Koç, C.(2011), aktif öğrenmenin okuduğunu anlama ve eleştirel düşünme üzerindeki etkileri, Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 35(1), 28-37.
  • Korkmaz Baylav, H. (2002). Fen eğitiminde proje tabanlı öğrenmenin yaratıcı düşünme, problem çözme ve akademik risk alma düzeylerine etkisi. Yayınlanmamış Yüksek lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara
  • Postigo G., Hardy, J. ve Foster, C. (2015). With good reason: A guide to critical thinking. Bridgepoint Education,
  • Şahinel, S. (2007). Eleştirel düşünme. Ankara: Pegem A.
  • Semerci, Ç. (2003). Elestirel düsünme becerilerinin gelistirilmesi. Egitim ve Bilim Dergisi, 27(127), 64-70. Toulmin, S. (1958). The uses of argument. Cambridge: Cambridge University Press,
  • Zayif, K. (2008). Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme eğilimleri. (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Sosyal Bilimler Enstitüsü, Bolu.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Başerer 0000-0001-7098-3645

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2021
Kabul Tarihi 15 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 37

Kaynak Göster

APA Başerer, D. (2021). Örnek Olay Üzerinden Mantıksal ve Eleştirel Bakış Açısı. OPUS International Journal of Society Researches, 17(37), 4702-4720. https://doi.org/10.26466/opus.872707