In this study, it was aimed to reveal scientific research tendencies of teachers working at institutions of Ministry of National Education towards a research procedure, their possible needs regarding research conducting and reporting, and the quantitative status of articles of teachers published in peer-reviewed journals compared to articles of other researchers. This study was patterned as a case study which was one of the qualitative research pattern. Document analysis was applied on publications of five university education journals between the years of 2015-2019. The journals were screened in the academic system of the DergiPark Academic in January 2020 and identified with a systematic method among 20 journals. Descriptive analysis was carried out on the qualitative data. It was revealed that the number of publications of teachers was less than other researchers', teachers mainly took part in studies with two authors, they prefered quantitative research methods more, they employed scale and interview as data collection tools respectively and they adopted descriptive analysis to interpret qualitative data and mainly descriptive statistics in the analysis of quantitative data. The results were discussed in terms of scientific research qualifications, skills, interests, and needs of teachers, and suggestions were presented.
Scientific research research literacy professional development
Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda görev yapan öğretmenlerin bilimsel araştırma sürecindeki eğilimleri, araştırma yürütme ve raporlamaya yönelik olası ihtiyaçları ve hakemli dergilerde yayımlanan öğretmen makalelerinin diğer araştırmacıların makalelerine göre niceliksel açıdan durumunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması olarak desenlenen bu çalışmada, DergiPark Akademik sisteminde 2020 yılının Ocak ayında taranan ve 20 dergi arasından sistematik yöntemle belirlenen beş üniversite eğitim dergisinin, 2015-2019 yılları arasındaki yayınları üzerinde doküman incelemesi yapılmış ve elde edilen veri betimsel analize tabi tutulmuştur. Öğretmenlere ait yayınların diğer araştırmacıların yayınlarına göre daha az olduğu, öğretmenlerin ağırlıklı olarak iki yazarlı araştırmalarda yer aldıkları, daha çok nicel araştırma yöntemini tercih ettikleri, veri toplama aracı olarak sırasıyla ölçek, görüşme ve anket kullandıkları, nitel verilerin analizinde betimsel analizden, nicel verilerin analizinde ise, ağırlıklı olarak betimsel istatistikten yararlandıkları ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar öğretmenlerin bilimsel araştırma yeterlilikleri, becerileri, ilgi ve istekleri ile ihtiyaçları bağlamında tartışılarak öneriler sunulmuştur.
Bilimsel araştırma araştırma okuryazarlığı profesyonel gelişim
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Ocak 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 38 |