Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examining Teachers’ Articles in Reviewed Journals

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5354 - 5381, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.829907

Öz

In this study, it was aimed to reveal scientific research tendencies of teachers working at institutions of Ministry of National Education towards a research procedure, their possible needs regarding research conducting and reporting, and the quantitative status of articles of teachers published in peer-reviewed journals compared to articles of other researchers. This study was patterned as a case study which was one of the qualitative research pattern. Document analysis was applied on publications of five university education journals between the years of 2015-2019. The journals were screened in the academic system of the DergiPark Academic in January 2020 and identified with a systematic method among 20 journals. Descriptive analysis was carried out on the qualitative data. It was revealed that the number of publications of teachers was less than other researchers', teachers mainly took part in studies with two authors, they prefered quantitative research methods more, they employed scale and interview as data collection tools respectively and they adopted descriptive analysis to interpret qualitative data and mainly descriptive statistics in the analysis of quantitative data. The results were discussed in terms of scientific research qualifications, skills, interests, and needs of teachers, and suggestions were presented.

Kaynakça

  • Berg, B. L. (2000). Qualitative research methods for the social sciences (4rd ed.). Needham Heights, A USA: Pearson.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 257-269.
  • Cresswell, J. W. (2007). Qualitative injuiry&research design (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araştırmaları hakkındaki düşünceleri. https://docplayer.biz.tr/63131827-Fen-bilgisi-ogretmenlerinin-egitim-arastirmalari-hakkindaki-dusunceleri.html adresinden 4 Kasım 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Ergün, M., Recepoğlu, E., Küçük, Z. A. ve Oğuz, K. (2014). Türkiye’deki üniversitelerde eğitim denetimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 25-40.
  • Evans, C., Waring, M. ve Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: integrating practice and research, Research Papers in Education, 32(2), 1-21. Doi: 10.1080/02671522.2017.1322357.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Hancock, R. (1997). Why are class teachers reluctant to become researchers?, British Journal of In-service Education, 23(1), 85-99.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kılınç, H. S. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi: Ölçek geliştirme ve uygulama çalışması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). Öğretmenlerin bilimsel araştırmalara ve araştırmacılara ilişkin düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 109-127.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk, Ö. (1999). İlköğretim müfettişlerinin araştırma yeterlilikleri ve araştırma eğitimine ilişkin görüşler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(19), 325-339.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Çelik, N. (2013). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecine ilişkin görüşleri üzerine bir inceleme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 11-24.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research a guide to desing and implementation (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Oğuz Ünver, A., Arabacıoğlu, S. ve Okulu, H. Z. (2015). Öğretmenlerin bu benim eserim proje yarışması rehberlik sürecine ilişkin görüşleri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 12-35.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (1985). Qualitiy in qualitative research: Methodological principles and recent developments. Invited address to Division J of the American Educational Research Association, Chicago.
  • Saban, A. (2007). Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma metodolojisine ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/497 adresinden 5 Kasım 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaları inceleme yeterlikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 343-353.
  • Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-370.
  • Wach, E. (2018). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Papers in Brief. Brighton, August, 2013.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, D., Kılıç, M. Y., Gülmez, D. ve Yavuz, M. (2019). Öğretmenlerin araştırma okuryazarlığı becerileri: Ölçek geliştirme çalışması, Turkish Journal of Educational Studies, 6(1), 45-65.

Öğretmenlerin Bilimsel Dergilerde Yayımlanan Makalelerinin İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 17 Sayı: 38, 5354 - 5381, 15.06.2021
https://doi.org/10.26466/opus.829907

Öz

Bu araştırmada, Milli Eğitim Bakanlığına bağlı kurumlarda görev yapan öğretmenlerin bilimsel araştırma sürecindeki eğilimleri, araştırma yürütme ve raporlamaya yönelik olası ihtiyaçları ve hakemli dergilerde yayımlanan öğretmen makalelerinin diğer araştırmacıların makalelerine göre niceliksel açıdan durumunun ortaya çıkarılması amaçlanmıştır. Nitel araştırma desenlerinden biri olan durum çalışması olarak desenlenen bu çalışmada, DergiPark Akademik sisteminde 2020 yılının Ocak ayında taranan ve 20 dergi arasından sistematik yöntemle belirlenen beş üniversite eğitim dergisinin, 2015-2019 yılları arasındaki yayınları üzerinde doküman incelemesi yapılmış ve elde edilen veri betimsel analize tabi tutulmuştur. Öğretmenlere ait yayınların diğer araştırmacıların yayınlarına göre daha az olduğu, öğretmenlerin ağırlıklı olarak iki yazarlı araştırmalarda yer aldıkları, daha çok nicel araştırma yöntemini tercih ettikleri, veri toplama aracı olarak sırasıyla ölçek, görüşme ve anket kullandıkları, nitel verilerin analizinde betimsel analizden, nicel verilerin analizinde ise, ağırlıklı olarak betimsel istatistikten yararlandıkları ortaya çıkmıştır. Bu sonuçlar öğretmenlerin bilimsel araştırma yeterlilikleri, becerileri, ilgi ve istekleri ile ihtiyaçları bağlamında tartışılarak öneriler sunulmuştur.

Kaynakça

  • Berg, B. L. (2000). Qualitative research methods for the social sciences (4rd ed.). Needham Heights, A USA: Pearson.
  • Büyüköztürk, Ş. (1999). İlköğretim okulu öğretmenlerinin araştırma yeterlikleri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 18, 257-269.
  • Cresswell, J. W. (2007). Qualitative injuiry&research design (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Çepni, S. ve Küçük, M. (2002). Fen bilgisi öğretmenlerinin eğitim araştırmaları hakkındaki düşünceleri. https://docplayer.biz.tr/63131827-Fen-bilgisi-ogretmenlerinin-egitim-arastirmalari-hakkindaki-dusunceleri.html adresinden 4 Kasım 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Ergün, M., Recepoğlu, E., Küçük, Z. A. ve Oğuz, K. (2014). Türkiye’deki üniversitelerde eğitim denetimi alanında yapılan lisansüstü tezlerin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 22(1), 25-40.
  • Evans, C., Waring, M. ve Christodoulou, A. (2017). Building teachers’ research literacy: integrating practice and research, Research Papers in Education, 32(2), 1-21. Doi: 10.1080/02671522.2017.1322357.
  • Gürbüz, S. & Şahin, F. (2017). Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Hancock, R. (1997). Why are class teachers reluctant to become researchers?, British Journal of In-service Education, 23(1), 85-99.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel.
  • Kılınç, H. S. (2018). Fen bilgisi öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının bilimsel süreç becerilerine sahip olma düzeylerinin incelenmesi: Ölçek geliştirme ve uygulama çalışması. (Yayınlanmamış yüksek lisans tezi). Mersin Üniversitesi.
  • Korkmaz, Ö., Şahin, A. ve Yeşil, R. (2011). Öğretmenlerin bilimsel araştırmalara ve araştırmacılara ilişkin düşünceleri. Kuramsal Eğitimbilim, 4(2), 109-127.
  • Köklü, N., Büyüköztürk, Ş. ve Çokluk, Ö. (1999). İlköğretim müfettişlerinin araştırma yeterlilikleri ve araştırma eğitimine ilişkin görüşler. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 19(19), 325-339.
  • Küçükoğlu, A., Taşgın, A. ve Çelik, N. (2013). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırma sürecine ilişkin görüşleri üzerine bir inceleme. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 17(3), 11-24.
  • Merriam, S. B. (2009). Qualitative research a guide to desing and implementation (2nd ed.). San Francisco, CA: Jossey Bass.
  • Oğuz Ünver, A., Arabacıoğlu, S. ve Okulu, H. Z. (2015). Öğretmenlerin bu benim eserim proje yarışması rehberlik sürecine ilişkin görüşleri. MSKU Eğitim Fakültesi Dergisi, 2(2), 12-35.
  • Özkan, U. B. (2019). Eğitim bilimleri araştırmaları için doküman inceleme yöntemi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Patton, M. Q. (1985). Qualitiy in qualitative research: Methodological principles and recent developments. Invited address to Division J of the American Educational Research Association, Chicago.
  • Saban, A. (2007). Lisansüstü öğrencilerin nitel araştırma metodolojisine ilişkin algıları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. http://dergisosyalbil.selcuk.edu.tr/susbed/article/view/497 adresinden 5 Kasım 2020 tarihinde edinilmiştir.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2011). Öğretmen adaylarının bilimsel araştırmaları inceleme yeterlikleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26, 343-353.
  • Tutkun, Ö. F. ve Aksoyalp, Y. (2010). 21. yüzyılda öğretmen yetiştirme eğitim programının boyutları. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 24, 361-370.
  • Wach, E. (2018). Learning about qualitative document analysis. IDS Practice Papers in Brief. Brighton, August, 2013.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • Yıldız, D., Kılıç, M. Y., Gülmez, D. ve Yavuz, M. (2019). Öğretmenlerin araştırma okuryazarlığı becerileri: Ölçek geliştirme çalışması, Turkish Journal of Educational Studies, 6(1), 45-65.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özge Karaevli 0000-0003-4044-9331

Gizem Dak 0000-0002-9505-3724

Yayımlanma Tarihi 15 Haziran 2021
Kabul Tarihi 23 Ocak 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 17 Sayı: 38

Kaynak Göster

APA Karaevli, Ö., & Dak, G. (2021). Öğretmenlerin Bilimsel Dergilerde Yayımlanan Makalelerinin İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 17(38), 5354-5381. https://doi.org/10.26466/opus.829907