Bu araştırmanın amacı, Türkiye ile Uluslararası Öğrenci Değerlendirme Programı (PISA) 2018 döngüsünde başarılı olan Kanada, Finlandiya ve Güney Kore gibi Ekonomik Kalkınma ve İşbirliği Örgütü (OECD) ülkelerinin eğitim harcamalarının istatistiki yönünden karşılaştırmasını yapmak ve Türkiye açısından öneriler getirmektir. Araştırma, tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırma evreni 36 OECD ülkesi olup, örneklem olarak Türkiye ile 2018 PISA’da başarılı olan Kanada, Finlandiya ve Güney Kore seçilmiştir. Veriler, 2018 PISA döngüsüne ilişkin OECD raporları, diğer uluslararası ve ulusal dokümanlardan elde edilmiştir. Araştırmada, doküman analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, Kanada, Finlandiya ve Güney Kore ülkelerinin eğitim harcamalarının yüksek ve ülkelerin PISA araştırmasında başarılı olduğu görülmüştür. Bu nedenle, PISA başarısı ile eğitim harcamaları arasında bir pozitif bir ilişki olduğu söylenebilir. Türkiye’de sadece yükseköğretimde kamu eğitim harcamaları, Kanada, Finlandiya ve Güney Kore ülkelerinden ve OECD ortalamasından yüksektir. Türkiye’nin öğrenci başına eğitim harcamaları, OECD ortalamasının altında ve Kanada, Finlandiya ve Güney Kore ülkelerine göre üçte biri kadardır. Türkiye ile diğer ülkeler (Kanada, Finlandiya ve Güney Kore) Gayri Safi Yurt İçi Hasıla (GSYİH), öğrenci başına harcama ve öğretmen maaşları bakımından karşılaştırıldığında önemli farklılıklar bulunmaktadır.
The aim of this research is to compare the education expenditures of the Economic Cooperation and Development Organization (OECD) countries such as Canada, Finland and South Korea, which are successful in the 2018 cycle of the Program for International Student Assessment (PISA) with Turkey, and to make suggestions for Turkey. The research was designed in the scanning model. The research population is 36 OECD countries. Canada, Finland and South Korea which were succeed in the 2018 PISA and Turkey were selected as samples. Data were obtained from OECD reports on the 2018 PISA cycle and other international and national documents. In the research, document analysis method was used. According to the results of the research, it has been seen that the education expenditures of Canada, Finland and South Korea are high and the countries are successful in PISA. Therefore, it can be said that there is a positive relationship between PISA achievement and education expenditures. Public education expenditures only in higher education in Turkey are higher than Canada, Finland and South Korea and the OECD average. Education expenditures per student in Turkey are below the OECD average and almost a third of that of Canada, Finland and South Korea. There are significant differences when comparing Turkey with other countries (Canada, Finland and South Korea) in terms of Gross Domestic Product (GDP), expenditure per student and teachers' salaries.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 7 Kasım 2021 |
Kabul Tarihi | 3 Ağustos 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 43 |