Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of the Use of Analogy in the Teaching of Chemistry Teachers

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 44, 7749 - 7776, 26.12.2021
https://doi.org/10.26466/opus.957650

Öz

The present qualitative study, which was carried out in the spring semester of the 2018-2019 academic year, focused on determining the current candition of chemistry teachers regarding the use of analogies, the qualities of the analogies they use and improving them. This research is a case study. The study was carried out with twelve chemistry teachers. After determining the current use of analogies of twelve chemistry teachers, four chemistry teachers who agreed to participate in the training were given analogy training, and it was aimed to improve the competencies of the teachers about the use of analogies in chemistry teaching after training. The data source of the study was the written answers given by the chemistry teachers to open-ended questions before and after analogy training. Content analysis technique was used to analyze the data in this study. In the present research we reached the findings in the following categories; how chemistry teachers make sense of "Analogies", "frequency of use of analogies in their lessons", "the points they pay attention to when determining the analogies to be used in their lessons", "the purpose of using analogies in their lessons", "the resources they refer to for the analogies they use", "the situation of allowing students to produce analogies in their lessons". The findings also revealed that the chemistry teachers who participated in the analogy training had a great deal of improvement in their knowledge and opinions about the structure of pedagogical analogous models, their properties, how to use them in teaching, and the points to be considered when using analogies in teaching. Findings discussed in detail by comparing related studies. Based on the findings, recommendations were made for chemistry teachers and chemistry education researchers.

Kaynakça

  • Adnan, Y. Z. (2015). Ortaöğretim 12. Sınıf biyoloji ders kitaplarında kullanılan analojiler üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Atav, E., Erdem, E., Yılmaz, A. ve Gücüm, B. (2004). Enzimler konusunun anlamlı öğrenilmesinde analojiler oluşturmanın etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 21-29.
  • Ayas, A., ve Sözbilir, M. (2017). Kimya öğretimi: Öğretmen eğitimcileri, öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-810.
  • Aykutlu, I. ve Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 275-288.
  • Azizoğlu, N., Aslan, S., ve Pekcan, S. (2015). Periyodik Sistem konusu ve analojilerle öğretim modeli: Yöntem, Cinsiyet ve motivasyon faktörlerinin öğrenci başarısına etkisi. İlköğretim Online, 14(2), 472-488.
  • Berg, B. L., ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cha, J., Byun, S., ve Noh, T. (2004). The analysis of analogies in chemistry content of secondary school science textbooks based on the 7th national curriculum. Journal of The Korean Chemical Society, 48(6), 629-637.
  • Creswell, J. W. (2016a). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (S.B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Creswell, J.W. (2016b). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (M. Bütün ve S.B. Demir, Çev.Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çalık, M., Ayas, A., ve Coll, R. K. (2009). Investigating the effectiveness of an analogy activity in improving students’ conceptual change for solution chemistry concepts. International Journal Of Science And Mathematics Education, 7(4), 651-676.
  • Çimen, S. V., ve Baran, G. (2000). Fen kavramlarının öğretiminde analojinin kullanımı ve öğretmen rolü. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Çanakkale, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Dagher, Z. R. (2005). The case for analogies in teaching science for understanding. In Teaching science for understanding (p.195-211). Academic Press.
  • Damarer, E. (2006). Fizik, kimya ve biyoloji öğretmenleri tarafından kullanılan analojilerin analizi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dikmenli, M. (2010). An analysis of analogies used in secondary biology textbooks: Case of Turkey. Eurosian Journal of Educational research, 41, 73-90.
  • Dikmenli, M. (2015). A study on analogies used in new ninth grade bilogy textbook. Asia-Pasific Forum On Science Learning And Teaching, 16(1), 1-20.
  • Dilber, R., ve Düzgün, B. (2008). Effectiveness of analogy on students’ success and elimination of misconception. Latin-American Journal Of Physics Education, 2(3), 174-183.
  • Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science education, 75(6), 649-672.
  • Ekici, E., Ekici, F., ve Aydın, F. (2007). Fen bilgisi derslerinde benzeşimlerin (analoji) kullanılabilirliğine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri ve örnekleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 95-113.
  • Glynn, S. M. (1989). The teaching with analogies model: Explaining concepts in expository texts. In K. D. Muth (ed.), Children's comprehension of narrative and expository text: Research into practice (p.185-204). Newark: International Reading Association.
  • Glynn, S. M., ve Takahashi, T. (1998). Learning fron analogy-enhanced science text. Journal of Research in Science Teaching, 35(10), 1129–1149.
  • Harman, G., ve Çökelez, A. (2017). Analojilerin fen eğitimindeki yeri ve önemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 11(1), 340-363.
  • Harrison, G. A., ve Treagust, F. D. (2000). A typology of science models. International Journal of Science Education, 22(9), 1011-1026.
  • Kahraman Gökharman, H. (2013). Maddenin Yapısı ve Özellikleri ünitesinde analoji kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Huyugüzel Çavas, P., ve Çavas, B. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde analojilerin kullanımı: Örnek Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 44.
  • Kobal, S., Şahin, A., ve Kara, İ. (2013). Fen ve teknoloji dersinde analojilere dayalı öğretimin öğrencilerin başarıları ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 46-61.
  • MEB- Milli Eğitim Bakanlığı- (2018). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350. 31.05.2019
  • Moğol, S., Bağı, N., ve Günçiçek, Ç. (2003). Öğrencilerin atom yapısı-güneş sistemi pedagojik benzeştirme (analoji) modelini analiz yeterlilikleri. Mili Eğitim Dergisi, 159, 74-84.
  • Rule, A. C., Baldwin, S., ve Schell, R. (2008). Second graders learn animal adaptations through form and function analogy object boxes. International Journal of Science Education, 30(9), 1159-1182.
  • Saka, A. Z. (2004). Fen öğretiminde kullanılan somutlaştırma araçları ve uygulama düzeyleri. IV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İstanbul, 1, 245.
  • Serin Ergin, Ö. (2009). Öğrenci ve öğretmenlerin 11. sınıf kimya konuları ile ilişkili analojilerdeki benzerlik ve farklılıkları belirleme düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şaşmaz-Ören, F., Ormancı, Ü., Babacan, T., Çiçek, T., ve Koparan, S. (2010). Analoji ve araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı rehber materyal uygulaması ile buna yönelik öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 33-53.
  • Şenpolat, Y., Seven, S., ve Düzgün, B. (2005). Fen bilgisi öğretiminde analoji kullanımının öğrenci başarısına ve derse yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 94-101.
  • Taber, K. S. (2008). Towards a curricular model of the nature of science. Sci & Educ, 17, 179-218.
  • Thiele, R. B., ve Treagust, D. F. (1991). Using analogies to aid understanding in secondery chemistry education. Royal Australian Chemistry Conference On Chemical Education, Perth, Western Australia.
  • Thiele, R.B., ve Treagust, D. F. (1995). Analogies in chemistry textbooks. International Journal Of Science Education, 17,783.

Kimya Öğretmenlerinin Öğretimlerinde Analoji Kullanım Durumlarının İncelenmesi

Yıl 2021, Cilt: 18 Sayı: 44, 7749 - 7776, 26.12.2021
https://doi.org/10.26466/opus.957650

Öz

2018-2019 akademik yılı bahar yarıyılında gerçekleştirilen nitel esaslı bu çalışmada kimya öğretmenlerinin analoji kullanımıyla ilgili hâlihazırdaki durumlarının, kullandıkları analojilerin niteliklerinin belirlenmesine ve bunların iyileştirilmesine odaklanıldı. Bu araştırma bir durum çalışmasıdır. Çalışma on iki kimya öğretmeniyle gerçekleştirildi. On iki kimya öğretmeninin hâlihazırdaki analoji kullanım durumları ve kullandıkları analojilerin nitelikleri belirlendikten sonra eğitime katılmayı kabul eden dört kimya öğretmenine analoji eğitimi verilerek eğitim sonrası öğretmenlerin kimya öğretiminde analoji kullanımı ile ilgili yeterliklerinin geliştirilmesi amaçlandı. Bu araştırmanın veri kaynağını analoji eğitimi öncesi ve sonrası kimya öğretmenlerinin açık uçlu sorulara verdikleri yazılı cevaplar oluşturdu.Bu araştırmada verileri analiz etmek için içerik analizi tekniği kullanıldı. Bu araştırmada kimya öğretmenlerinin “Analojiyi” nasıl anlamlandırdıkları, “Derslerinde analoji kullanım sıklıkları”, “Derslerinde kullanacakları analojileri belirlerken dikkat ettikleri hususlar”, “Derslerinde analojileri kullanım amaçları”, “Kullandıkları analojiler için başvurdukları kaynaklar”, “Derslerinde öğrencilerin analoji üretmelerine imkân tanıma durumları” şeklinde belirlenen kategorilere ait bulgular elde edildi. Ayrıca analoji eğitimine katılan kimya öğretmenlerinin pedagojik analojik modellerin yapısı, özellikleri, öğretimde nasıl kullanılacağı, öğretimde analoji kullanırken dikkat edilmesi gereken hususlar ile ilgili bilgi ve görüşlerinde büyük oranda gelişmeler olduğunu gösteren bulgulara ulaşıldı. Bulgular ilgili çalışmalarla karşılaştırılarak, detaylı olarak tartışıldı ve kimya öğretiminde analojilerin kullanımına yönelik çıkarımlarda bulunuldu. Bulgulara dayalı olarak kimya öğretmenlerine ve kimya eğitimi araştırmacılarına öneriler sunuldu.

Kaynakça

  • Adnan, Y. Z. (2015). Ortaöğretim 12. Sınıf biyoloji ders kitaplarında kullanılan analojiler üzerine bir araştırma. Yüksek Lisans tezi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Konya.
  • Atav, E., Erdem, E., Yılmaz, A. ve Gücüm, B. (2004). Enzimler konusunun anlamlı öğrenilmesinde analojiler oluşturmanın etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 21-29.
  • Ayas, A., ve Sözbilir, M. (2017). Kimya öğretimi: Öğretmen eğitimcileri, öğretmenler ve öğretmen adayları için iyi uygulama örnekleri. Pegem Atıf İndeksi, 1-810.
  • Aykutlu, I. ve Şen, A. İ. (2012). Üç aşamalı test, kavram haritası ve analoji kullanılarak lise öğrencilerinin elektrik akımı konusundaki kavram yanılgılarının belirlenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(166), 275-288.
  • Azizoğlu, N., Aslan, S., ve Pekcan, S. (2015). Periyodik Sistem konusu ve analojilerle öğretim modeli: Yöntem, Cinsiyet ve motivasyon faktörlerinin öğrenci başarısına etkisi. İlköğretim Online, 14(2), 472-488.
  • Berg, B. L., ve Lune, H. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Konya: Eğitim Yayınevi.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri (23. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cha, J., Byun, S., ve Noh, T. (2004). The analysis of analogies in chemistry content of secondary school science textbooks based on the 7th national curriculum. Journal of The Korean Chemical Society, 48(6), 629-637.
  • Creswell, J. W. (2016a). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. (S.B. Demir, Çev. Ed.). Ankara: Eğiten Kitap Yayınları.
  • Creswell, J.W. (2016b). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. (M. Bütün ve S.B. Demir, Çev.Ed.). Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Çalık, M., Ayas, A., ve Coll, R. K. (2009). Investigating the effectiveness of an analogy activity in improving students’ conceptual change for solution chemistry concepts. International Journal Of Science And Mathematics Education, 7(4), 651-676.
  • Çimen, S. V., ve Baran, G. (2000). Fen kavramlarının öğretiminde analojinin kullanımı ve öğretmen rolü. II. Ulusal Öğretmen Yetiştirme Sempozyumu, Çanakkale, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Dagher, Z. R. (2005). The case for analogies in teaching science for understanding. In Teaching science for understanding (p.195-211). Academic Press.
  • Damarer, E. (2006). Fizik, kimya ve biyoloji öğretmenleri tarafından kullanılan analojilerin analizi. Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dikmenli, M. (2010). An analysis of analogies used in secondary biology textbooks: Case of Turkey. Eurosian Journal of Educational research, 41, 73-90.
  • Dikmenli, M. (2015). A study on analogies used in new ninth grade bilogy textbook. Asia-Pasific Forum On Science Learning And Teaching, 16(1), 1-20.
  • Dilber, R., ve Düzgün, B. (2008). Effectiveness of analogy on students’ success and elimination of misconception. Latin-American Journal Of Physics Education, 2(3), 174-183.
  • Duit, R. (1991). On the role of analogies and metaphors in learning science. Science education, 75(6), 649-672.
  • Ekici, E., Ekici, F., ve Aydın, F. (2007). Fen bilgisi derslerinde benzeşimlerin (analoji) kullanılabilirliğine ilişkin öğretmen adaylarının görüşleri ve örnekleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 8(1), 95-113.
  • Glynn, S. M. (1989). The teaching with analogies model: Explaining concepts in expository texts. In K. D. Muth (ed.), Children's comprehension of narrative and expository text: Research into practice (p.185-204). Newark: International Reading Association.
  • Glynn, S. M., ve Takahashi, T. (1998). Learning fron analogy-enhanced science text. Journal of Research in Science Teaching, 35(10), 1129–1149.
  • Harman, G., ve Çökelez, A. (2017). Analojilerin fen eğitimindeki yeri ve önemi. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi (EFMED) 11(1), 340-363.
  • Harrison, G. A., ve Treagust, F. D. (2000). A typology of science models. International Journal of Science Education, 22(9), 1011-1026.
  • Kahraman Gökharman, H. (2013). Maddenin Yapısı ve Özellikleri ünitesinde analoji kullanımının öğrenci başarısı ve tutumuna etkisi. Yüksek Lisans Tezi. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Denizli.
  • Kesercioğlu, T., Yılmaz, H., Huyugüzel Çavas, P., ve Çavas, B. (2004). İlköğretim fen bilgisi öğretiminde analojilerin kullanımı: Örnek Uygulamalar. Ege Eğitim Dergisi, 5(1), 44.
  • Kobal, S., Şahin, A., ve Kara, İ. (2013). Fen ve teknoloji dersinde analojilere dayalı öğretimin öğrencilerin başarıları ve hatırda tutma düzeyi üzerindeki etkisi. Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, 36, 46-61.
  • MEB- Milli Eğitim Bakanlığı- (2018). Ortaöğretim kimya dersi öğretim programı. http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=350. 31.05.2019
  • Moğol, S., Bağı, N., ve Günçiçek, Ç. (2003). Öğrencilerin atom yapısı-güneş sistemi pedagojik benzeştirme (analoji) modelini analiz yeterlilikleri. Mili Eğitim Dergisi, 159, 74-84.
  • Rule, A. C., Baldwin, S., ve Schell, R. (2008). Second graders learn animal adaptations through form and function analogy object boxes. International Journal of Science Education, 30(9), 1159-1182.
  • Saka, A. Z. (2004). Fen öğretiminde kullanılan somutlaştırma araçları ve uygulama düzeyleri. IV. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, İstanbul, 1, 245.
  • Serin Ergin, Ö. (2009). Öğrenci ve öğretmenlerin 11. sınıf kimya konuları ile ilişkili analojilerdeki benzerlik ve farklılıkları belirleme düzeyleri. Yüksek Lisans Tezi. Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Şaşmaz-Ören, F., Ormancı, Ü., Babacan, T., Çiçek, T., ve Koparan, S. (2010). Analoji ve araştırma temelli öğrenme yaklaşımına dayalı rehber materyal uygulaması ile buna yönelik öğrenci görüşleri. Batı Anadolu Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 33-53.
  • Şenpolat, Y., Seven, S., ve Düzgün, B. (2005). Fen bilgisi öğretiminde analoji kullanımının öğrenci başarısına ve derse yönelik tutumlarına etkisinin araştırılması. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(2), 94-101.
  • Taber, K. S. (2008). Towards a curricular model of the nature of science. Sci & Educ, 17, 179-218.
  • Thiele, R. B., ve Treagust, D. F. (1991). Using analogies to aid understanding in secondery chemistry education. Royal Australian Chemistry Conference On Chemical Education, Perth, Western Australia.
  • Thiele, R.B., ve Treagust, D. F. (1995). Analogies in chemistry textbooks. International Journal Of Science Education, 17,783.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Derman 0000-0003-3856-1017

Mehmet Tufan 0000-0001-8718-5391

Yayımlanma Tarihi 26 Aralık 2021
Kabul Tarihi 15 Eylül 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: 44

Kaynak Göster

APA Derman, A., & Tufan, M. (2021). Kimya Öğretmenlerinin Öğretimlerinde Analoji Kullanım Durumlarının İncelenmesi. OPUS International Journal of Society Researches, 18(44), 7749-7776. https://doi.org/10.26466/opus.957650