Every individual in a society has unique characteristics and distinctive skills. However, certain individuals exhibit significant differences from others. Inclusive education practices were put into practice by focusing on individuals with special differences. In order for these practices to be successful, especially some materials need to be arranged. In primary schools, the life studies course is one of the most common courses in addition to Turkish and Math in Turkey. Accordingly, the life studies course is placed in an important position. Therefore, it is important to note how compatible Life studies coursebooks are with the inclusion practice. In this study, it was aimed to investigate the life studies coursebooks, which were used in the 2019-2020 education period, in terms of inclusive education practices. For this purpose, three Life studies coursebooks belonging to 1st, 2nd, and 3rd grades of primary school were evaluated by using document analysis, one of the qualitative research methods. Descriptive analysis method was used to analyze the data. According to the descriptive analysis method, the data patterns obtained from the research are analyzed according to the predetermined size or themes. For this reason, the code guide developed by the researcher was used as a data collection tool. As a result of the research, it has been determined that Life studies coursebooks are quite insufficient in terms of inclusion.
Toplumdaki her bireyin kendine özgü farklı özellikleri, yetenekleri vardır. Ancak bazı bireyler, diğerlerinden önemli derecede farklılık göstermektedir. Kaynaştırma uygulaması, özel farklılıkları olan bireyleri odak noktasına alarak uygulamaya konulmuştur. Bu uygulamanın başarılı olabilmesi için özellikle bazı materyallerin düzenlenmesi gerekmektedir. Bu materyallerin en önemli öğesi ders kitaplarıdır. İlkokulda Türkçe ve Matematik ile birlikte Hayat Bilgisi dersi en sık verilen üç dersten biridir. Bu bağlamda hayat bilgisi dersleri önemli bir yerde konumlandırılmıştır. Dolayısıyla hayat bilgisi kitaplarının kaynaştırma uygulaması ile ne kadar uyumlu olduğu önemli bir husus olarak göze çarpmaktadır. Bu araştırma ile 2019-2020 eğitim öğretim yılında okutulacak olan hayat bilgisi ders kitaplarının kaynaştırma uygulaması açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Bu amaç kapsamında ilkokul 1., 2. ve 3. sınıflara ait üç Hayat bilgisi kitabı nitel araştırma yöntemlerinden doküman incelemesi kullanılarak değerlendirilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde betimsel analiz yönteminden yararlanılmıştır. Betimsel analiz yöntemine göre araştırmadan elde edilen veri desenleri, daha önceden belirlenen boyut veya temalara göre analiz edilir. Bu sebeple araştırmada veri toplama aracı olarak, araştırmacı tarafından geliştirilen kod rehberi kullanılmıştır. Bu kod rehberi, kaynaştırma ile ilgili göstergelerin bulunduğu başlık ve alt başlıklardan oluşmaktadır. Araştırma sonucunda Hayat bilgisi ders kitaplarının kaynaştırma açısından oldukça yetersiz olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Eylül 2021 |
Kabul Tarihi | 8 Mayıs 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 18 Sayı: Eğitim Bilimleri Özel Sayısı |